گوناگون

اپلیکیشن هایی که در سفر به استانبول نیاز داریم

استانبول، تنها شهر آسیایی اروپایی دنیا و دروازه‌ی ورود از قاره‌ی آسیا به قاره‌ی اروپا است. استانبول شهر بسیار زیبایی است که همین زیبایی، باعث شده که قرن‌ها نقش پایتخت و مقر حکومتی امپراطوری‌های مختلف را بازی کرده است. در واقع طبیعت زیبا و آب‌وهوای مدیترانه‌ای به علاوه‌ی همسایگی با دریای مرمره، تنگه‌ی بسفر و دریای سیاه باعث شکل گرفتن مناظر زیبا، جزیره‌های متعدد و چشم‌انداز بی‌نظیری در استانبول شده است.

اما آیا با خود فکر کرده‌اید چکار کنیم تا در سفر به این شهر زیبا و دیدنی، بدون نیاز به کمک افراد دیگر، به راحتی کارهایمان را از پیش ببریم؟ خوشبختانه امروزه و با پیشرفت تکنولوژی روش‌های زیادی برای سفرهای راحت و بی‌دردسر وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اپلیکیشن های مختلف است. اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کند که سفر به استانبول مانند سفر به یکی از شهرهای داخل میهن عزیزمان آسان و بدون هیچ نگرانی‌ای انجام شود. پس اپلیکیشن هایی که در سفر به استانبول نیاز داریم را بشناسیم، تا پیش از رسیدن به مقصد آنها را روی گوشی خود نصب کرده و راحت سفر کنیم.

با تاکسی اینترنتی از فرودگاه به هتل برویم؟

امروزه تاکسی اینترنتی یکی از بهترین گزینه‌های حمل‌ونقل درون شهری است که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. زمانی که بلیط هواپیما استانبول را خریده و پس از پرواز وارد فرودگاه صبیحا گوچکن که در فاصله‌ی 40 کیلومتری مرکز شهر شدید، به یک تاکسی نیاز دارید. در صورتی که از تاکسی‌های فرودگاهی استفاده کنید، ناگزیر به پرداخت هزینه‌ی بیشتری در مقایسه با تاکسی‌های اینترنتی خواهید بود پس چه بهتر آن که با اپلیکیشن بی تاکسی (BiTaksi) خود را به هتل برسانید.

البته این اپلیکیشن تنها برای رفتن از فرودگاه به شهر کارایی ندارد بلکه در تردد شهری نیز بسیار مفید و کارآمد است. هرچند که در استانبول تاکسی به وفور یافت می‌شود اما درخواست تاکسی اینترنتی یک روش بسیار مدرن و مفید است زیرا نه تنها تاکسی را به راحتی در اختیار شما قرار می‎دهد، بلکه از امنیت کافی نیز برخوردار است.

مزایای استفاده از بی تاکسی

برنامه‌ی بی تاکسی نه تنها نزدیک‌ترین تاکسی را به شما پیشنهاد می‌کند، بلکه تمامی اطلاعات ماشین از جمله پلاک و رنگ ماشین، نام راننده و تلفن تماس او را در اختیار شما قرار می‌دهد. این برنامه مانند تاکسی‌های اینترنتی ایران، هزینه‌ی سفر شما را برای رسیدن به مقصد و هتل استانبول مشخص می‌کند و بنابراین شما نیاز به چانه زدن با رانندگان تاکسی‌های معمولی در استانبول ندارید. علاوه بر این با توجه به این که شماره تلفن راننده را در اختیار دارید، در صورت بروز هر گونه مشکلی، به عنوان مثال جا گذاشتن وسایلتان در داخل تاکسی، می‌توانید با راننده تماس بگیرید و درخواست پس گرفتن وسیله‌ی خود را بنمایید.

مزایای استفاده از بی تاکسی
مزایای استفاده از بی تاکسی

برنامه‌ی اپلیکیشن بی تاکسی به زبان انگلیسی مجهز است، بنابراین اگر برای خواندن اطلاعات درون اپلیکیشن به زبان ترکی مشکل دارید، می‌توانید از گزینه‌ی انگلیسی آن استفاده کنید. این اپ برای سیستم‌های موبایلی همچون اندروید و آی‌اواس موجود است و شما به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونه زبان ترکی استانبولی را متوجه شویم؟

زبان ترکی استانبولی، یک زبان شیرین است که بسیاری از هموطنان آذری زبان به آسانی آن را متوجه می‌شوند اما این موضوع همگانی نیست و ممکن است که شما برای برقراری ارتباط با مردم محلی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، دچار مشکل شوید و به طور کلی با مشکل زبان مواجه شوید. اما مژده به افرادی که از طریق پرواز چارتر یا هر پرواز دیگری خود را به استانبول رسانده‌اند، این که خوشبختانه اپلیکیشن سسلی سوزلوک (Sesli Sozluk) کار آنها را راحت می‎کند.

این اپلیکیشن فرهنگ لغت، واژگان ابتدایی‌ و سخت ترکی را به شما نشان می‌دهد و در حقیقت لغتنامه‎ی آنلاین انگلیسی و ترکی است. برای استفاده از این برنامه باید در حد معقول زبان انگلیسی بدانید تا زمانی که در جستجوی یک واژه هستید، آن را به انگلیسی جستجو کنید تا معنی و چندین واژه‌ی مشابه آن را به ترکی به همراه تلفظ آن به شما نشان دهد. به خاطر داشته باشید که این اپلیکیشن به صورت آنلاین کار می‌کند و دانلود و استفاده‌ی از آن نیز رایگان است، تنها باید به اینترنت متصل باشید تا بتوانید از آن بهره ببرید. این اپلیکیشن برای همه‌ی سیستم‌های اندروید و آی‌اواس موجود است.

با کمک اپلیکیشن بازارگردی کنیم

شاید باورتان نشود اما اگر قصد بازارگردی در یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی دنیا یعنی بازار بزرگ استانبول را دارید، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ای که روی گوشی‌تان نصب کرده‌اید، از سردرگمی رهایی یابید. اپلیکیشن گرند بازار (Grand Bazaar) اطلاعات مناسبی از بازار بزرگ را در اختیار شما می‎گذارد. این برنامه به شما کمک می‎کند که غرفه‌ها و اجناس درون بازار را پیدا کنید.

این برنامه امکان جستجوی فروشگاه یا رستوران خاصی در درون محوطه‌ی بازار را به شما می‌دهد و شما می‌توانید با استفاده از منوی آن، به سراغ قسمت مورد نظر خود بروید و ن را پیدا کنید. شما با استفاده از اپلیکیشن گرند بازار می‌توانید کالای خاص مورد نظر، دستگاه‌های ای‌تی‌ام درون‌ بازار، برخی از اماکن سنتی بازار بزرگ استانبول و مغازه‌های مشابه را پیدا کنید. برای استفاده از این اپلیکیشن که رایگان است، نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست و تنها کافی است آن را بر روی گوشی اندروید یا آی‌او‌اس خود نصب نمایید.

برای گم نشدن در خیابان

اگر قصد دارید در استانبول به گشت‌وگذار بپردازید، هیچ اپلیکیشنی مانند ترافی (Trafi) برایتان مفید نیست. شما با استفاده از ترافی می‌توانید بدون گم کردن مسیر در شهر رفت‌وآمد کنید. تنها کافی است که نام مکانی که قصد رفتن به آن را دارید، به این برنامه‌ی موبایلی اعلام کنید تا بهترین وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی را به شما پیشنهاد کرده و زمان رسیدن به مقصد را به شما اعلام نماید.

اپلیکیشن ترافی مسیر را مرحله به مرحله و با جزئیات لازم نشان می‌دهد
اپلیکیشن ترافی مسیر را مرحله به مرحله و با جزئیات لازم نشان می‌دهد

اپلیکیشن ترافی مسیر را مرحله به مرحله و با جزئیات لازم نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر قصد دارید به ایاصوفیه بروید، کافی است نام این جای دیدنی را در اپلکیشین تایپ کنید تا مسیرهای مختلفی که از هتل شما تا این جاذبه‌ی دیدنی می‌رود را به شما نشان داده و زمانی که در ترافیک هستید را محاسبه کند. پس اگر با دوستانتان در ایاصوفیه قرار دارید، می‌توانید با استفاده از این برنامه که در اندروید و آی‌اواس کار می‌کند، برنامه‌ریزی کرده و سر ساعت مشخص به محل قرار برسید.

کجا غذا بخوریم؟

اپلیکیشن یمکسپتی ( Yemeksepeti) مانند بسیاری از سایت‌ها و اپ‌های فارسی به شما این فرصت را می‌دهد تا نزدیک‌ترین و بهترین رستوران در نزدیکی موقعیت مکانی شما را پیدا نمایید و غذا سفارش دهید.  تنوع رستوران‌های موجود در این اپلیکیشن به شما این فرصت را می‎دهد که با توجه به سلیقه‌ی غذایی خود، رستوران مورد نظر را انتخاب کرده و برای سفارش غذا اقدام کنید.

شما نخست باید در این اپلیکیشن ثبت نام کرده، آدرس خود را وارد نمایید تا با روشن بودن لوکیشن گوشی‌تان، رستوران‌های اطراف شما را برایتان نشان دهد. این برنامه همانند یک منوی باز است که بر اساس آدرس شما، لیست و منوی غذایی به همراه قیمت‌ها و تخفیف‌های غذاهای رستوران‌های منطقه را به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید به وسیله‌ی آن غذا سفارش دهید. این اپلیکیشن رایگان برای تمامی نسخه‌های موبایلی مفید است و به دو زبان انگلیسی و ترکی کار می‌کند.

اپلیکشین معرفی نقاط ترافیکی را بشناسید

اپلیکیشن مفید آی‌بی‌بی جپ‌ ترافیک (Ibb Ceptrafik)
اپلیکیشن مفید آی‌بی‌بی جپ‌ ترافیک (Ibb Ceptrafik)

اپلیکیشن مفید آی‌بی‌بی جپ‌ ترافیک (Ibb Ceptrafik) تمامی مسیرهای موجود و نقاط ترافیک استانبول را از طریق نقشه و وب‌کم در اختیار شما قرار می‎دهد. شیوه‌ی کار این اپلیکیشن بدین صورت است که مسیرهای ترافیکی شهر را به شما نشان می‌دهد و بنابراین مهم نیست که شما از کدام وسیله‎ی نقلیه استفاده می‌کنید، تنها مسیرهای پرترافیک و کم ترافیک را به شما نشان می‎دهد.

از قابليت‌های اپلیکیشن جپ ترافیک نشان دادن حجم ترافيكی با رنگ‌های مختلف، موقعیت دوربين‎هاى ترافيكى و علت ترافيك است. به عنوان مثال اگر تصادفی در مسیر صورت گرفته باشد، با علامتى روى نقشه  که به صورت يك پين است، آن را نشان می‌دهد و تنها یک لمس کوچک کافی است که اطلاعات به تمامی قابل دیدن باشد. این برنامه به سادگی درسيستم‌هاى اندرويد و آى‌اواس قابل اجرا است.

اپلیکیشن راهنمای سفر به استانبول

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مفید در سفر به استانبول استانبول تراول گاید بای اولمون ( Istanbul Travel Guide by Ulmon) است که نقشه‎ی شهر را به طور کامل و با اطلاعات فراوان در اختیار شما قرار می‎دهد. این اپلیکیشن به صورت آفلاین کار می‌کند اما در حالت اتصال به اینترنت کاربرد‌های بیشتری نیز دارد.

برای استفاده از این اپ، مکان‌هایی که قصد رفتن به آن را دارید را روی نقشه مشخص کنید. اپلیکیشن تراول گاید موقعیت شما و هم مسیر پیش رویتان را به شما نشان می‌دهد. این برنامه یکی از اپلیکیشن‌های محبوب برای آی‌اواس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا