ایراناینترنت

با تعمیر یک کابل دریایی آسیب‌دیده،۷۲۰ گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه شد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از پیاده‌سازی فناوری جدیدی خبر داد که به موجب آن یک شرکت ایرانی توانسته تعمیر کابل‌های فیبرنوری دریایی دارای برق را انجام دهد. به کمک این روش و با تعمیر یکی از کابل‌های فیبرنوری زیردریایی که چند ماه پیش قطع شده بود، عملا ۷۲۰ گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه شد.

درپی آسیب دیدن کابل فیبرنوری دریایی (GBI) در بستر دریای خلیج فارس که اوایل سال جاری رخ داد و منجر به اختلال و کاهش ظرفیت ارتباطات بین الملل در کشور شد، یک شرکت ایرانی با حمایت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، موفق شد کابل‌های فیبرنوری آسیب دیده در اعماق دریا را ابتدا مکان یابی و سپس قسمت آسیب دیده را که طول آن به چهارکیلومتر می‌رسید را در عملیات دشوار و پیچیده ترمیم و مرمت کند. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: با تعمیر این ناحیه از کابل فیبرنوری عملا ۷۲۰ گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه شد.

امیر محمد زاده لاجوردی در گفت‌وگو با صداوسیما پیرامون پیچیدگی این فناوری اظهار کرد: از داخل این فیبر ولتاژ عبور می‌کند و برای تعمیر ان باید ابتدا نقطه آسیب دیده شناسایی شود که چهار نقطه به همین منظور شناسایی شد و کابل در کف دریا از طریق ربات، برش خورد و به بالا کشیده شد و از طریق دستگاه‌های خاص، تخلیه بار الکتریکی انجام شد تا عمل تعمیر انجام شود. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که کیفیت و دقت این تعمیر به تایید ناظران بین المللی رسیده است، گفت: این شرکت دانش بنیان که این کار تعمیر را انجام داد به عنوان پیمانکار نگهداری کابل‌های دریایی خلیج فارس هم برای جام جهانی از سوی کشور‌های خارجی انتخاب شد.

لاجوردی افزود: این فناوری که در حوزه کابل کشی و تعمیر انجام شد سالانه ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت و می‌توانیم به کشور‌های منطقه هم خدمت دهیم که به نوعی درآمدزایی برای کشور خواهد داشت. تعمیر کابل فیبرنوری دریایی از جمله فناوری پیشرفته محسوب می‌شود که ایران پنجمین کشور در جهان است که توانسته با تعمیرکابل‌های فیبرنوری در اعماق دریا، به خود کفایی برسد.

منبع
سیتنا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا