اینترنت

نکات طلایی در خرید سرور مجازی vps که احتمالا نمی‌دانید!

اگر شما هم قصد خرید سرور مجازی یا VPS  را دارید ممکن است به یک سری اطلاعات کلی مربوط به سیستم عامل سرور مورد نیاز  و برای مثال کنترل پنلی که قصد نصب آن را دارید بسنده کنید و بقیه موارد را به پشتیبانی شرکتی که قصد خرید از آن را دارید بسپارید که در این صورت بهتر است به شما بگوییم که اگر تجربه کار قبلی با این سرورها را نداشته باشید و به این روش بخواهید خرید سرور را انجام داده و کسب و کار خود را شروع کنید به احتمال زیاد با مشکلات ریز و درشتی رو به رو خواهید شد.

پس بهتر است از همان اول کمی وقت بیشتری بگذارید و نکات طلایی در خرید سرور مجازی vps که در ادامه اشاره خواهیم کرد را مطالعه کنید تا با دیدی باز نسبت به خرید سرور و انجام کارهای بعدی اقدام کنید. با ما همراه باشید.

معیارهای خرید سرور مجازی پر سرعت کدام‌ها هستند؟

اگر به دنبال خرید سرور مجازی پر سرعت هستید باید بدانید که افزایش سرعت سرور مجازی به معیارهای مختلفی وابسته است که در حالت کلی میتوان به سخت افزار با منابع قوی، فضای ذخیره سازی مناسب، دارای پهنای باند مناسب و مکان جغرافیایی نزدیک به سرور مورد نظر؛ اشاره کرد.

در سال‌های اخیر  استفاده از تکنولوژی هاردهای دیسک جامد یا همان SSD پرسرعت هم از عوامل مهم در افزایش سرعت نهایی پردازشی سرورها هستند که برای مثال در شرکت توشن این موارد به درستی پیاده سازی شده اند. ستفاده از سیستم عامل مناسب، سخت افزار با کیفیت بالا یا اینترنت پرسرعت و برخی معیارهای دیگر برای داشتن VPS سریع خوب است اما همه این معیارها باید ثبات را نیز در کنار یکدیگر داشته باشند. در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱- استفاده از سخت افزار قدرتمند و با کیفیت

استفاده از سخت افزار قدرتمند و با کیفیت
استفاده از سخت افزار قدرتمند و با کیفیت

اولین مورد مهم در یک سرور اختصاصی که بر روی آن مجازی سازی انجام شده است، داشتن سخت افزار به روز  با کیفیت بالا در VPS است. هنگام سفارش و خرید VPS، در برخی از شرکت‌ها می‌توانید مشخصات سرور میزبان اصلی را که یک سرور اختصاصی است را مشاهده کنید. برای مثال: مشاهده میکنید که ۴ پردازنده مرکزی با فرکانس ۴۰۰۰ هرتز خواهید داشت اما بر روی کدام سخت افزار؟ آیا  بر روی سرور اصلی میزبان پردازنده Intel Xeon E۵-۲۶۸۰ v۳ است یا Intel Xeon E۵۴۳۰ است.

لذا هنگام سفارش VPS، سخت افزارهای سرور میزبان و به روز بودن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از راه‌های دیگری هم که وجود دارد این است که قبل از سفارش میتوانید از بخش پشتیبانی ارائه دهنده، مدل‌های سخت افزاری را بخواهید و سخت افزار ارائه دهنده‌های مختلف را مقایسه کنید. پس از دریافت مدل‌ها، میتوانید نرخ‌ها را به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت در بخش سخت افزار سرور در Benchmark بررسی کنید.

۲- نوع فضای ذخیره سازی و استفاده یا عدم استفاده از RAID

انتخاب سیستم ذخیره سازی صحیح یکی دیگر از نکات  مهم هنگام خرید سرور مجازی اختصاصی یا VPS است. در گذشته از سیستم ذخیره سازی SATA همراه با سرویس‌های گران قیمت‌تری به نام SSD VPS در VPS استفاده میشد، اما امروزه سرویسی به نام SSD VPS معنای خود را از دست داده است. زیرا با توسعه نرم افزار و داده‌های بزرگتر، انتقال سریعتر داده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. هنگام خرید یک سرور مجازی، مطمئن شوید که سیستم ذخیره سازی حداقل SSD باشد.

RAID نیز یک تکنولوژی پشتیبان گیری از اطلاعات کاربران است که که در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری می‌تواند تا حد زیادی امنیت اطلاعات کاربران را تامین کند.

۳- پورت شبکه و میزان سرعت مجاز برای کاربران سرور مجازی

سرعت اینترنت سرور یکی از نکات مهم در زمان خرید وی پی اس است و عملا در بازدهی نهایی سرور در پاسخگویی به کاربران نقشی اساسی دارد. هنگامی که در مرورگر کار می‌کنید، داشتن اینترنت پرسرعت مهم است. سرعت کم اینترنت میتواند به راحتی اعصاب شما را از بین ببرد و از همه مهمتر کار شما را مختل میکند. کاربران، پهنای باند اینترنت را بر روی سرور اصلی به اشتراک میگذارند، بنابراین مهم است که چند سرور VPS در سرور اصلی قرار دارند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که هرچه تعداد VPSها در یک سرور اختصاصی بیشتر باشد، سرعت اینترنت هر VPS کمتر است. بنابراین، حتماً از ارائه دهنده ی سرویسی دریافت کنید که در هر یک از سرورهای اختصاصی بیش از حد معینی، فروش نداشته باشند؛ همچنین لازم به ذکر است که پورت اینترنت هر سرور اختصاصی نیز در افزایش سرعت اینترنت VPS مهم است.

به عنوان مثال، در یک سرور اختصاصی با پورت اینترنت 1Gbps و ۷۰ سرور VPS، هر سرور حدود ۲۰ تا ۶۰ مگابیت بر ثانیه برای سرعت بارگیری دریافت خواهد کرد. اما به قدرت سرورهای VPS شما نیز مربوط می‌شود. اگر VPS شما دارای جزئیات گفته شده بیشتری باشد، سرعت اینترنت سرور مجازی شما سریعتر خواهد بود.

۴- انتخاب و پیاده سازی صحیح سیستم عامل و نرم افزار ها

هر سیستم عامل کاربردهای خاص خود را دارد و هر کدام برای کارکرد کافی به منابع مختلفی نیاز دارند. در بعضی از موارد خاص، ما گزینه انتخاب سیستم عامل را نداریم. به عنوان مثال: برای مجازی سازی با VMware، فقط میتوانیم سیستم عامل ESXi را نصب کنیم.

یا برای نصب cPanel، باید از سیستم عامل CentOS Linux استفاده کنید، اما ما در اکثر موارد میتوانیم از بین سیستم عامل‌های مختلف یکی را انتخاب کنیم. به عنوان مثال: در برخی از مواقع ممکن است شما Windows Server را فقط جهت تست سفارش دهید و از منابع کمی مانند ۱ گیگابایت یا ۲ گیگابایت RAM بهره ببرید.

در این حالت، میتوانید Windows Server ۲۰۱۲ R۲ را به جای Windows Server ۲۰۱۹ سفارش دهید. زیرا ویندوز سرور ۲۰۱۹ جهت سرویس دهی مناسب به حداقل ۴ گیگابایت RAM نیاز دارد. بنابراین میتوانید از یک سیستم عامل سبک‌تر برای تجربه سریعتر VPS استفاده کنید.

۵- انتخاب مجازی ساز با بهترین بازدهی

برنامه‌های مجازی سازی مختلفی وجود دارد و ارائه دهندگان VPS از انواع مختلف آنها برای ارائه خدمات VPS استفاده می‌کنند. با توجه به آمار، میتوان گفت که VMware بهترین سیستم مجازی سازی برای ایجاد VPS پایدار و سریع است.

این تفاوت در مقایسه با سایر سیستم‌های مجازی سازی مانند KVM زیاد نیست، اما این موارد کوچک جمع می‌شوند و سرور پرسرعت را به ما میدهند!

انتخاب مجازی ساز با بهترین بازدهی
انتخاب مجازی ساز با بهترین بازدهی

۶- مکان جغرافیای سرور میزبان

موقعیت سرور VPS برای اتصال سریعتر به سرور مهم است. اگر VPS را از مکان نزدیک کشور خود بخرید، اتصال روان‌تری به سرور خصوصی مجازی خواهید داشت. البته در حال حاضر دیتاسنترهای مختلفی هم در داخل کشور برای ارائه به کاربران داخلی قرار دارند.

این کندی به دلیل تأخیر و میزان پینگ پایین رخ میدهد و وقتی مقدار پینگ شما کم باشد، اتصال سریعتر و روان‌تری به سرور را خواهید داشت. به عنوان مثال: اگر در کشوری نزدیک به انگلستان هستید یا مخاطبان خدمات و یا سایت شما در این کشور هستند، میتوانید یک سرور انگلیس را سفارش دهید

۷- کیفیت خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده سرور

به دلایل زیادی، ممکن است ارتباط خود را با سرور از دست بدهید. شاید به دلیل پیکربندی اشتباه، مشکلات شبکه و چندین مسایل دیگر که در سرور بروز میدهد؛ سوال اصلی این است که با از کار افتادن سرور چند ساعت از دست خواهید داد.

اگر تیم پشتیبانی ارائه دهنده شما ۲۴ ساعته در دسترس باشد، میتوانید به راحتی با آنها تماس بگیرید و آنها باید مشکل سرور شما را در سریعترین زمان ممکن حل کنند. بنابراین به دلیل پشتیبانی پر سرعت از خرابی سرور، ساعات کمتری از دست خواهید داد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم نکات طلایی در خرید سرور مجازی vps که اکثر افراد در نگاه اول از آنها غافل می‌شوند و بر حسب تجربه در آینده با مشکلاتی رو به رو می‌شوند را برای شما گرد آوری کنیم. توجه کنید که در انتخاب سرور مناسب در صورتی که بودجه شما محدود است لازم است برخی از این موارد را نادیده بگیرید چرا که هزینه نهایی سرور شما را بالا خواهند برد ولی در حالت کلی بهترین کار این است که از چندین شرکت معروف نظیر توشن برای ارائه خدمات قیمت بگیرید و در یک جدول امکانات هر شرکت را با دیگران مقایسه کنید و در انتها تصمیم‌گیری نمایید.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا