فضا

کپسول اوریون ناسا توانست رکورد پرواز آپولو ۱۳ را جابجا کند

کپسول اوریون ماموریت آرتمیس ۱ توانست رکورد جدیدی را برای پروازهای ناسا ثبت کند. ساعاتی پیش این کپسول توانست به دورترین نقطه‌ای برسد که تاکنون یک فضاپیمای ویژه حمل انسان به آنجا سفر کرده است.  

رکورد قبلی این پرواز و فاصله در اختیار آپولو ۱۳ بود که در سال ۱۹۷۰ ثبت شده بود. حالا اوریون توانسته فراتر از آپولو ۱۳ و تا فاصله ۴۰۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتری زمین پرواز کند.  

جیم گفر، از مدیران ناسا و گروه مدیریت فضاپیمای اوریون می‌گوید: آرتمیس ۱ به منظور بررسی میزان تحمل سیستم‌های اوریون طراحی شد و برای این منظور، مدار رتروگراد دوردست به عنوان یک روش خوب برای انجام این کار انتخاب شد.  

وی ادامه داد: با انتخاب این مدار بسیار بزرگ، در ارتفاع زیادی بالای ماه، توانستیم رکورد آپولو ۱۳ را بشکنیم. اما آنچه مهمتر بود، پیش بردن مرزهای اکتشاف و فرستادن فضاپیما به فاصله‌ای دورتر از آنچه قبلا انجام داده بودیم، بود.  

بنابر اعلام وب‌سایت اسپیس، برنامه پروازی اولیه آپولو ۱۳ برای رکوردشکنی طراحی نشده بود و وقوع یک انفجار در میانه ماموریت، ناسا را مجبور کرد تا مسیر بازگشت جدیدی را تعیین کنند و این امر باعث شد تا آپولو ۱۳ به فاصله ۴۰۰ هزار و ۱۷۱ کیلومتری زمین برسد.  

جالب اینجاست که مشخصات پروازی آرتمیس ۱ نیز نشان می‌دهد که به طور خاص برای شکستن رکورد آپولو ۱۳ طراحی نشده بود. این کار فقط به این دلیل انجام شد که ناسا، کپسول اوریون را به یک مدار رتورگراد دور از ماه فرستاده بود.  

با این حال، حرکت اوریون همچنان ادامه داد و طبق پیش‌بینی ناسا، این کپسول در نهایت خود را به فاصله ۴۳۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتری زمین خواهد رساند. از آنجا به حرکت در مدار ادامه خواهد داد تا در ۱۱ سپتامبر به زمین باز خواهد گشت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا