استارتاپتکنولوژی

الیزابت هولمز به ۱۱ سال زندان محکوم شد

الیزابت هولمز، مدیرعامل و بنیانگذار سابق شرکت ترانوس به دلیل کلاهبری از سرمایه‌گذاران این شرکت به ۱۳۵ ماه یه به عبارتی بیش از ۱۱ سال زندان محکوم شد.  

این حکم تقریبا یک سال پس از آنکه هولمز در جریان بررسی پرونده چهار فقره کلاهبرداری علیه خود که یک ماه به طول انجامید، صادر شد. در مجموع، الیزابت هولمز به تحمل ۱۳۵ ماه زندان و سه سال آزادی تحت نظارت محکوم شد.  

بر اساس این حکم، هولمز می‌بایست ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ برای گذراندن دوره محکومیت، خود را معرفی کند. او همچنین به پرداخت جریمه نیز محکوم خواهد شد که البته طبق گفته قاضی دادگاه، رقم این جریمه در جلسه دادگاهی مجزا تعیین خواهد شد.  

بنابر اعلام نیویورک تایمز، دادستان‌ها بیش از ۸۰۰ میلیون دلار جریمه را برای جبران خسارت درخواست کرده بودند که به ۲۹ سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت. با این حال، قاضی پرونده در جلسه صدور حکم گفت که جریمه‌ای ۱۲۱ میلیون دلاری به ۱۰ سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.  

پیش از صدور حکم، دادستان‌ها سعی داشتند ۱۵ سال زندان را برای هولمز تعیین شود اما وکلای هولمز استدلال می‌کردند که حکم وی نباید بیش از ۱۸ ماه حبس خانگی باشد. نیویورک تایمز در همین رابطه گزارش داده بود یکی از افسران بررسی پرونده، ۹ سال برای هولمز پیشنهاد داده بود.  

وکلای هولمز در طول محاکمه تلاش می‌کردند تا بنیانگذار ترانسو را به عنوان یک کارآفرین جوان و بی‌تجربه به تصویر بکشند که هیچ قصد و نیتی برای فریب سرمایه‌گذاران نداشته است. هولمز نیز در جلسه دادگاه، بسیاری از مشکلات دادگاه را به گردن دیگران در شرکت ترانوس انداخت که از جمله آنها می‌توان به سریک سابقش رامش سای بالوانی اشاره کرد.

وی همچنین مدعی شد که بالوانی از روابط دوستانه آنها سوءاستفاده کرده و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای را در خصوص آنچه در شرکت ترانوس می‌گذرد، به وی ارائه کرده است. بالوانی نیز که به عنوان مدیر ارشد عملیات در ترانوس فعالیت داشت، در اوایل سال جاری میلادی به ۱۲ فقره کلاهبردای متهم و مجرم شناخته شد و قرار است حکم وی در ماه دسامبر اعلام شود.

در جریان جلسه دادگاه هولمز، چندین سرمایه‌گذار از جمله تیم دریپر، حامی‌اولیه ترانوس، حمایت خود را از وی اعلام کردند و از دادگاه خواستند که مجازات سبک‌تری را برای در نظر بگیرد. کوری بوکر، سناتور نیوجرسی نیز با حمایت از هولمز در نامه‌ای خطاب به قاضی دادگاه درخواست کرد که حکم منصفانه و عادلانه‌ای صادر شود.  

الیزابت هولمز همچنین در این جلسه گفت: من با تمام سلول‌های بدنم، از این شکست پشیمانم. به گفته خبرنگاران حاضر در دادگاه، هولمز در طول اظهاراتش گریه می‌کرد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا