تکنولوژی

الیزابت هولمز مجرم شناخته شد

بنیانگذار استارتاپ جنجالی سیلیکون ولی ممکن است 20 سال زندانی شود

 الیزابت هولمز بنیانگذار استارتاپ ترانوس سرانجام و پس از دادگاهی که چندین سال به طول انجامید در چهارمورد از 12 اتهام وارد شده به او گناهکار شناخته شد. هرکدام از موارد اتهامی که او به خاطر آنها مجرم شناخته شد می‌تواند 20 سال حبس به عنوان مجازات برای او به همراه داشته باشد.

هولمز 38 ساله از زمان دانشجویی در استنفورد در اندیشه ایجاد استارتاپی در زمینه آزمایش خون بود و سرانجام ترانوس را پایه گذاشت که به ادعای او می‌توانست با آزمایش چند قطره خون از سر انگشت گزارشی وسیع از وضعیت سلامت شخص ارایه کند.

این ادعای تکنولوژی انقلابی بعدا باعث شد که ترانوس به یکی از با ارزش‌ترین شرکتهای استارتاپی تبدیل شود اما بعدا مقامات قضایی در دادگاه اثبات کردند که این ادعاها صحت نداشته است.

سرانجام و پس از چند سال برگزاری دادگاه، هیات منصفه خانم هولمز را در مورد چهار مورد اتهام مرتبط با تقلب یا توطئه برای تقلب گناهگار شناخت. هلمز در مورد اتهامهای مرتبط با فریب سرمایه‌گذاران ترانوس گناهکار شناخته شد.

هرچند  شرکت ترانوس سالها قبل از برگزاری دادگاه تعطیل شده و دادگاه‌های متعددی پیرامون آن برگزار شده است اما  این دادگاه مهمترین دادگاه درباره شخص هولمز است و به احتمال زیاد منجر به زندانی شدن طولانی مدت برای وی خواهد شد هرچند او با گذاشتن وثیقه فعلا آزاد است.

با این حال دادگاه هولمز پایان پرونده او نیست، این دادگاه در موارد اتهامات متعددی نظر نداده و احتمالا در دادگاه‌های دیگری آن اتهامات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یک پرونده پرسروصدا

پرونده الیزابت هولمز یکی از پرسروصداترین پرونده‌های قضایی طی سالهای اخیر بوده به خصوص که مدیرعامل یک شرکت سیلیکون ولی که زمانی ارزش آن به چندین میلیارد دلار می‌رسید حالا در چند قدمی سالها زندان قرار گرفته است.

این پرونده جوانب مختلفی داشت و بررسی همه آنها برای دادگاه بسیار به طول انجامید از جمله دستکاری در مدارک شرکت ، تهدید رسانه‌ها و تطمیع کارکنان سابق برای سکوت که کار را برای دفاع خانم هولمز در جریان دادگاه بسیار دشوار کرد. با این حال او در اخرین دفاعی که در این دادگاه انجام داد از برخی از اقداماتش ابراز تاسف کرد اما همچنان معتقد بود که تکنولوژی که او شرکتش را روی آن بنیان نهاده بود واقعا کار می‌کرد.

مرتبط: الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

نخستین بار وال استریت ژورنال در سال 2015 و 2016 با انتشار چندین گزارش پرسش‌هایی را درباره کارکرد شیوه آزمایش خون ترانوس مطرح کرد. در سال 2018 کمیسیون اوراق بهادار آمریکا او را به اتهام مشابهی درمورد فریب سرمایه‌گذارانش 500 میلیون دلار جریمه کرد و او را همچنین به ده سال ممنوعیت از مدیریت یک یک شرکت سهامی عام محکوم کرد.

هلمز زمانی به عنوان یک کارآفرین برتر سیلیکون ولی به شمار می‌آمد
هولمز زمانی به عنوان یک کارآفرین برتر سیلیکون ولی به شمار می‌آمد

هولمز از دو دهه قبل ایده ترانوس را در ذهن داشت زمانی که 19 سال بیشتر سن نداشت . پس از راه‌اندازی ترانوس او برخی از افراد شاخص حوزه سیاست را به عضویت هیات مدیره‌اش درآورد از جمله هنری کیسینجر و جرج شولتز که دانش کمی از حوزه تخصصی شرکت داشتند اما با پرستیژشان می‌توانستند به رشد کسب و کار هلمز کمک کنند.

ترانوس به لطف همین پرستیژ و  ایده انقلابی که هلمز ارایه داده بود توانست سرمایه قابل توجهی از سرمایه‌گذاران جذب کند و با 9 میلیارد دلار ارزش به دهمین استارتاپی با ارزش سیلیکون ولی تبدیل شد. هلمز بعدا در دادگاه گفت نیمی از این مبلغ یعنی 4.5 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. او همچنین گفت که ترانوس صدها متخصص و دانشمند را استخدام کرده است. او همچنین گفت با دستگاهی که شرکتش ساخته 200 آزمایش خون انجام داده است.

اما روایت دادستان‌ها در دادگاه چیز دیگری بود آنها نشان دادند فقط 12 تست روی بیماران انجام گرفته و نتایج آن هم غیر قابل اتکا بوده است. همچنین مشخص شد بسیاری از آزمایش‌هایی که ترانوس انجام داده با دستگاه‌های آزمایش سایر شرکتها انجام گرفته است.

در دادگاه همچنین مشخص شد که هلمز نتایج آزمایش‌ها را با گذاشتن لوگوی شرکت فایزر بدون اطلاع آن شرکت به سرمایه‌گذاران ارایه می‌کرده و در مواردی حتی گفته که ارتش ایالات متحده از دستگاه تولید شرکتش استفاده می‌کند. همچنین در دادگاه مشخص شد دستگاه ساخت ترانوس اساسا عملکرد درستی نداشته از جمله به اشتباه در آزمایش خون یک زن ویروس HIV تشخیص داده شد که اشتباه بوده است.

الیزابت هلمز در دادگاه

در آخرین دفاع او در دادگاه هلمز به شدت از تکنولوژی ساخت شرکتش دفاع کرد و گفت به دنبال محصولی انقلابی در حوزه سلامت بوده است و این همان چیزی بوده که به سرمایه‌گذاران گفته می‌شده است. هلمز همچنین در جریان این دادگاه گمراه کردن سرمایه‌گذاران را به دوست پسر سابقش نسبت داد. آقای بالوانی در آن یمان مسئولیت بخشی از شرکت را در اختیار داشت و به نوعی نفر دوم شرکت محسوب می‌شد. هلمز گفت که بالوانی با وی صادق نبوده است.

خود بالوانی هم با اتهاماتی مشابه هلمز روبه روست و قرار است دادگاه وی طی ماه‌های آینده برگزار شود.

سرمایه‌گذاران شاخص ترانوس

در میان سرمایه‌‌گذاران شرکت ترانوس چهره‌ها و شرکتهای شاخصی دیده می‌شوند از جمله برخی از اعضای خانواده والتون صاحبان وال مارت و همچنین رابرت مرداک سرمایه‌گذار رسانه‌ای و رییس هیات مدیره نیوزکورپ ( شرکت هلدینگ سی ان ان و وال استریت ژورنال ) .

نکته جالب توجه اینکه گزارشهای وال استریت ژورنال علیه هولمز و ترانوس از سال 2015 آغاز شد و د رآن گزارشها آمده بود که نتایج آزمایشهای استارتاپ جنجالی معتبر نیست.

پیش از انتشار گزارشهای وال استریت ژورنال، هلمز که از انتشار قریب الوقوع آنها با خبر شده بود به جنگ با این روزنامه پرداخت او 150 هزار دلار به دو بازرس خصوصی داد تا به دو نفر از کارکنان سابق این شرکت که گمان می‌کرد با وال استریت ژرونال مصاحبه کرده‌اند پرداخت شود تا آنها از اظهارات خود از وال استریت ژرونال را پس بگیرند.

او همچنین وال استریت ژورنال را تهدید به شکایت کرد و از مرداک خواست جلوی  انتشار آنها را بگیرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژ رونال رابرت مرداک حاضر به جلوگیری از انتشار گزارشها نشد و او در نهایت از تعطیل شدن ترانوس حدود 100 میلیون دلار ضرر کرد. به گفته این روزنامه مرداک حاضر به شکایت از هلمز در دادگاه هم نشد.

بعد از انتشار گزارشها FDA نیز دستگاه شرکت ترانوس را غیر معتبر تشخیص داد و استفاده از آنها را ممنوع کرد. در ادامه فشارهای دیگر نهادهای رگولاتوری دولت آمریکا علیه این شرکت منجر به انحلال آن در سال 2018 شد.

هولمز بعدا در دادگاه اذعان کرد که مدل مواجهه این شرکت با گزارشهای وال استریت ژورنال فاجعه بوده است.

دادگاه هولمز بارها به خاطر پاندمی یا حاملگی خانم هولمز به تاخیر افتاد. هفت سال بعد از شروع پرونده علیه او همچنان ماجرای این چهره جنجالی سیلیکون ولی برای افکار عمومی کنجکاوی برانگیز است هرچند به نظر نمی‌رسد پایان خوبی برای خانم هلمز داشته باشد.

درباره الیزابت هلمز این مطلب آی تی ایران را هم بخوانید: الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: แทงหวย
  2. بازتاب: bonanza178
  3. بازتاب: fbvideodownloader.app

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا