آی بی امتکنولوژی

قوی‌ترین پردازنده کوانتومی IBM رونمایی شد 

شرکت IBM از نسل پردازنده‌های کوانتومی‌خود با ۴۳۳ کیوبیت به نام Osprey رونمایی کرد.

محصولی که در مقایسه با مدل قبلی این شرکت یعنی Eagle که در سال گذشته معرفی شد، سه برابر بزرگ‌تر است و طبق این شرکت، بیشترین تعداد کیوبیت را در میان پردازنده‌های کوانتومی ‌این شرکت دارد.  

به گفته IBM، پردازنده Osprey قادر است محاسبات کوانتومی ‌بسیار پیچیده را با دقت بالایی انجام دهد. به گفته داریو گیل، نایب رئیس و مدیر تحقیقات IBM، این پردازنده جدید آنها را یک گام دیگر به نقطه‌ای نزدیک می‌کند که در آن می‌توان از رایانه‌های کوانتومی‌برای مقابله با مشکلات غیرقابل حل در جهان بهره برد.  

گیل ادامه داد که این دستاورد، می‌تواند برای عصر آینده که در آن ابرمحاسبات مبتنی بر کوانتوم، حرف اول را می‌زند، بسیار حائز اهمیت باشد. با این حال، پردازنده‌ها تنها بخشی از مسیر رسیدن به این هدف مهم هستند.  

شرکت IBM همچنین یک به‌روزرسانی کرنل بتا برای Qiskit Runtime خود ارائه کرد که می‌تواند علاوه بر افزایش سرعت، میزان خطاها در محاسبات کوانتومی ‌را کاهش دهد. با این به‌روزسانی، کاربران به مدارهای پویا دسترسی خواهند داشت.  

این شرکت اعلام کرد که مدارهای پویا می‌توانند به طور موثر، طول مدارهای کوانتومی‌ خاص را تا حد زیادی کاهش دهند و پتانسیل کوتاه‌مدت محاسبات کوانتومی ‌مفید را بهبود بخشند.

مدیران IBM معتقدند که سال ۲۰۲۳ نقطه عطف بزرگی خواهد بود که در آن، پایه و اساس ابررایانه‌های کوانتومی ‌به لطف پیشرفت‌هایی مانند طراحی ماژولار گذاشته است. نقشه راه این شرکت برای این حوزه، نشان می‌دهد که در سال آینده شاهد رونمایی از یک پردازنده کوانتومی ‌با ۱۱۱۲ کیوبیت و در سال ۲۰۲۴ نیز شاهد رونمایی از مدلی دیگر با ۱۳۸۶ کیوبیت خواهیم بود.  

این شرکت همچنین امیدوار است که بتواند در سال ۲۰۲۵، کیوبیت پردازنده‌های کوانتومی ‌خود را به ۴۱۸۵ برساند.

نوشته های مشابه

‫1,490 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا