تکنولوژی

کابل شبکه بخرم یا پچ کورد ؟ + بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها

کابل شبکه و پچ کورد دو قطعه کاربردی در گروه تجهیزات پسیو هستند که تشخیص تفاوت این دو قطعه برای برخی افراد چالش برانگیز است. هر چند که در ظاهر و عملکرد کابل شبکه و پچ کورد شباهت‌هایی با هم دارند، اما معمولاً کاربرد متفاوت آن‌ها این دو قطعه را در گروه جداگانه‌ای قرار می‌دهد. در واقع کارایی این دو قطعه شبیه به هم است اما در شرایط متفاوت استفاده می‌شود. مهم‌ترین تفاوت کابل شبکه و پچ کورد متراژ آن‌ها است.

اما سوال اینجاست که کابل شبکه بخرم یا پچ کورد؟ کدام برای ما کاربردی‌تر است؟ کابل شبکه و پچ کورد چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند و در چه مواقعی به جای یکدیگر استفاده می‌شود. در این مقاله می‌توانید با تفاوت کابل شبکه و پچ کورد آشنا شوید و با ویژگی‌ها، شباهت‌ها و همچنین تفاوت‌های هر یک از این قطعات آشنا شوید.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین تجهیزات شبکه است که از آن برای انتقال داده‌ها و برقراری بین دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این کابل‌ها از مجموعه سیم‌های به هم تابیده تشکیل شده‌اند که معمولاً در اندازه‌های ۳۰۵ و ۵۰۰ متری عرضه می‌شوند. نسل جدید این کابل‌ها کابل‌های اپتیکال یا فیبر نوری هستند که سرعت، کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به کابل‌های الکترونیکی دارند. کاربرد این کابل‌ها در با زیرساخت‌های خاص و در شرایطی ویژه است و بیشتر در شبکه‌های سازمانی کارایی دارند.

پچ کورد چیست؟

پچ کورد نوعی سیم الکترونیکی یا اپتیکال است که در دو طرف آن سوکت نصب می‌شود تا یک دستگاه را به دستگاه دیگر متصل کند. این کابل‌ها معمولاً در اندازه کوتاه‌تری تولید می‌شوند و کارایی متفاوتی نسبت به کابل شبکه دارند. در دو سمت پچ کورد سوکت‌هایی برای اتصال دو دستگاه نزدیک به هم وجود دارد که می‌توان به وسیله آن به راحتی یک کامپیوتر را به مودم متصل کرد.

پچ کورد چیست؟
پچ کورد چیست؟

نکته حائز اهمیتی که باید در پچ کورد بدانید این است که اتصالات سوکت آن در کارخانه و شرکت‌های معتبر انجام می‌شود و از همین رو کیفیت بالایی دارد. پچ کوردها همانند کابل شبکه انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آن‌ها عبارت‌اند از پچ کورد Cat5e، Cat6 و Cat6a. از طرف دیگر پچ کورد نیز همانند کابل شبکه دارای انواع شیلدهای متفاوتی است. پچ کوردهای UTP از انواع بدون شیلد هستند. نوع FTP یا F/UTP دارای شیلد روی سوکت هستند. پچ کوردهای SFTP دارای شیلد و فویل هستند و سوکت آن‌ها نیز دارای شیلد است. انواع S/FTP و F/FTP یا FFTP نیز از انواع پچ کورهای دارای شیلد پیشرفته‌تری هستند که سرعت و کیفیت بالاتری دارند.

با تفاوت‌های کابل شبکه و پچ کورد آشنا شوید.

پچ کورد و کابل شبکه از نظر نوع کاربرد، ظاهر و کارایی با هم متفاوت هستند. در ادامه می‌توانید با تفاوت کابل شبکه و پچ کورد آشنا شوید.

کاربرد کابل شبکه و پچ کورد متفاوت است

کابل شبکه برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های مختلف استفاده می‌شود، اما پچ کورد به عنوان زیرمجموعه‌ای از کابل‌های شبکه در نظر گرفته می‌شوند و با طول کوتاه‌تر وظیفه اتصال دو دستگاه نزدیک به هم را برعهده دارند. در دو سمت پچ کوردها سوکت وجود دارد که می‌توان از آن برای اتصال یک دستگاه به دستگاه یا منبع سیگنال دیگر استفاده کرد.

فرآیند نصب کابل شبکه و پچ کورد متفاوت است

برای استفاده از کابل شبکه باید مسیر مبدأ تا مقصد مشخص شود. سپس متناسب با آن کابل‌ها برش داده می‌شوند و سوکت روی آن‌ها نصب می‌شود. برای نصب کابل شبکه باید یک فرد متخصص فرآیند را انجام دهد و در امر سوکت زدن مهارت داشته باشد تا کابل‌ها به درستی کار کنند. اما پچ کورد‌ها با متراژهایی کوتاه‌تر و به صورت آماده و همراه با سوکت در بازار یافت می‌شوند. هر فرد می‌تواند با اندازه‌گیری فاصله بین تجهیزات از یک پچ کورد با متراژ مناسب استفاده کند.

استفاده از پچ کورد موجب می‌شود تا بدون صرف زمان و انرژی به راحتی بتوانید شبکه را راه اندازی کنید، اما معمولاً استفاده از کابل شبکه نیاز به زمان بیشتری دارد و بدون کمک یک فرد متخصص امکان پذیر نخواهد بود.

احتمال بروز خطا در نصب کابل شبکه بیشتر است

در مورد تفاوت کابل شبکه و پچ کورد باید بدانید که احتمال بروز خطا در نصب کابل شبکه معمولاً بیشتر است. از آن جایی که این کابل‌ها به صورت سیم‌های در هم تنیده به فروش می‌رسند و بدون سوکت هستند. فرد کارشناس باید ابتدا سیم را در اندازه مورد نیاز برش دهد و سپس سوکت را در قسمت انتهای سیم پرس کند.

هر چقدر هم که فرد ماهر باشد، باز هم احتمال بروز خطا در این کار وجود دارد. حال آن که سوکت پچ کوردها در شرکت‌های معتبر پرس شده و بعد از آن تست شده و از همین رو معمولاً درصد خطای فوق العاده پایینی دارند و بسیار باکیفیت هستند.

نصب و اتصال پچ کورد از کابل شبکه راحت‌تر است

نصب و اتصال پچ کورد از کابل شبکه راحت‌تر است.
نصب و اتصال پچ کورد از کابل شبکه راحت‌تر است.

از آن جایی که برای راه اندازه کابل شبکه، فرد باید برای نصب سوکت، سیم‌ها را روی آن پانچ کند، احتمال اشتباه و بروز اختلال وجود دارد. در واقع اگر تنها یک سیم اشتباه پانچ شود، ممکن است شبکه درگیر نویز و اختلال شود. اما از آن جایی که نصب سوکت‌ها روی پچ کورد در کارخانه‌های معتبر انجام می‌شود و بعد از آماده شدن تست می‌شود، این نوع کابل‌ها کیفیت اتصال فوق العاده بالایی دارند و بدون مشکل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به علاوه از آن جایی که پچ کوردها نیاز به نصب سوکت و پانچ کردن آن ندارند، بسیار سریع و در مدت زمانی کوتاه نصب می‌شوند. درواقع اگر خودتان کمی به قوانین نصب کابل‌های شبکه آشنایی داشته باشید، می‌توانید بدون کمک گرفتن از کارشناس نیز این کار را انجام دهید. در حالی که امکان نصب کابل شبکه بدون دخالت کارشناس باتجربه کار ساده‌ای نیست و نصب سوکت روی کابل نیز تا حدی زمان‌بر است.

پچ کورد و کابل شبکه ظاهر متفاوتی دارند

دیگر تفاوت کابل شبکه و پچ کورد ظاهر آن‌ها است. پچ کوردها به دلیل رنگ بندی متنوعی که دارند و همچنین کوتاه‌تر بودن طول آن‌ها معمولاً ظاهر جذاب‌تری به شبکه می‌بخشند. درواقع زمانی که برای اتصال شبکه از پچ کورد استفاده می‌شود، کارشناس شبکه با مشاهده رنگ آن به راحتی می‌تواند نوع شبکه را بررسی کنید و اتصالات را پیدا کند. از همین رو فرآیند تعمیر و بررسی شبکه در این شرایط بسیار راحت‌تر خواهد بود.

قیمت کابل شبکه و پچ کوردها متفاوت است

موضوع دیگری که باید در مورد تفاوت کابل شبکه و پچ کورد بدانید، تفاوت قیمت آن‌ها است. به طور کلی قیمت کابل شبکه از پچ کورد پایین‌تر است. زیرا پچ کورد‌ها دارای سوکت هستند و به صورت آماده به فروش می‌رسند، اما برای نصب کابل شبکه یک کارشناس باید سوکت را در قیمت انتهای سیم نصب کند. هر چند که قیمت پچ کوردها کمی بیشتر از کابل شبکه است، اما برای نصب این قطعه شما نیازی به صرف هزینه و زمان اضافی ندارید و می‌توانید این کار را خودتان نیز در مدت زمانی کوتاه انجام دهید. اما به هر حال برای نصب کابل شبکه باید هزینه‌ای جداگانه در نظر بگیرید.

متراژ کابل شبکه و پچ کورد متفاوت است

موضوع دیگری که بسیاری از افراد را به خرید کابل شبکه به جای پچ کورد ترغیب می‌کند، متراژ آن است. در واقع کابل شبکه تا اندازه‌های ۵۰۰ متری در بازار یافت می‌شوند و شما می‌توانید آن را به اندازه دلخواه خریداری کنید. اما پچ کورد‌ها اندازه‌های مشخصی دارند و از ۱۰ سانتی متر و نهایتاً ۵۰ سانتی متر در دسترس هستند. شما باید ابتدا اندازه اتصالات را در نظر بگیرید و سپس از یک پچ کورد مناسب استفاده کنید.

از آن جایی که اندازه پچ کوردها کوتاه‌تر است از آن‌ها معمولاً در مسافت‌های کوتاه مثل دفاتر، کمدها و اتصال کامپیوتر به سایر تجهیزات در یک محل استفاده می‌شود. اما در فضاهای بزرگ و برای اتصالات گسترده به هیچ عنوان نمی‌شود از پچ کورد استفاده کرد و از همین رو کابل‌های شبکه بسیار کاربردی هستند.

پچ کوردها دارای انواع سوکت‌های مختلفی هستند

برخلاف کابل شبکه که سوکت آن بعداً توسط یک کارشناس نصب می‌شود، پچ کوردها دارای سوکت‌های متفاوتی هستند که با توجه به سایر تجهیزات و کاربردی که دارند، استفاده می‌شوند. این سوکت‌ها که در کارخانه‌های معتبر نصب و سپس تست می‌شوند، موجب می‌شوند تا این کابل‌ها کیفیت بالایی داشته باشند.

از طرف دیگر پچ کورد‌ها نیز همانند کابل شبکه دارای Cat‌ها و انواع مختلفی هستند که بر اساس پهنای باند و نرخ انتقال داده در شرایط خاص استفاده می‌شود. شما می‌توانید هر یک از انواع پچ کوردها را با متراژ و نوع سوکت مناسب خریداری کنید و سپس از آن برای اتصالات شبکه استفاده کنید. در حالی که کابل‌های شبکه بدون سوکت هستند و در نهایت با توجه به کاربردی که دارد، سوکت روی آن‌ها نصب می‌شود. به یاد داشته باشید که برای این کار باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

کیفیت انتقال داده در پچ کورد و کابل شبکه متفاوت است

هر چند که اگر کابل شبکه به دست فردی کارشناس انجام شود، می‌تواند کیفیت و سرعت بالایی داشته باشد. اما به هر حال اگر یکی از رشته‌های سیم اشتباهی در سوکت پانچ شود، احتمال ایجاد نویز و اختلال در شبکه وجود دارد. از آن جایی که پچ کوردها در کارخانه آماده می‌شوند و بعد از تولید تست می‌شوند، معمولاً خطای کمتری در کارکرد آن‌ها وجود دارد و از همین رو کفیت و سرعت تضمین شده‌ای دارند.

شباهت‌های کابل شبکه و پچ کورد

جدا از تفاوت کابل شبکه و پچ کورد این دو قطعه شباهت‌های زیادی هم به دارند و در بسیاری از مواقع نیز به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل شبکه و پچ کورد هر دو برای اتصال کامپیوتر به شبکه یا دیگر دستگاه‌ها کاربرد دارند. تنها تفاوت مهم این دو قطعه این است که کابل شبکه در متراژهای بالاتری تولید می‌شود و برای اتصالاتی که در فاصله دورتری از هم قرار دارند مناسب‌تر است. شما می‌توانید کابل‌های شبکه و پچ کوردها را در انواع مختلفی مثل Cat6، Cat7، فیبر نوری و سایر مدل‌های دیگر انتخاب کنید و با توجه به تجهیزات و شرایط شبکه از پچ کورد یا کابل شبکه به جای یکدیگر نیز استفاده کنید.

در نهایت کابل شبکه بخرم یا پچ کورد؟

بعد از بررسی تفاوت کابل شبکه و پچ کورد و همچنین مروری بر شباهت‌های این دو نوع قطعه ممکن است باز هم این سوال در ذهنتان ایجاد شود که کابل شبکه بهتر است یا پچ کورد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد در بسیاری از مواقع این دو قطعه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و کارایی مشابهی دارند.

اگر فاصله اتصال شبکه آن زیاد باشد، استفاده از کابل شبکه به دلیل متراژ بالاتری که دارد کاربردی‌تر خواهد بود. پچ کوردها بیشتر برای اتصال شبکه و دستگاه‌ها در یک فضای نزدیک کاربرد دارند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن این موضوع انتخاب هوشمندانه‌تری را تجربه کنید.

از طرف دیگر به یاد داشته باشید که قیمت پچ کورد نسبت به کابل شبکه بیشتر است، اما از آن جایی که سوکت آن در کارخانه نصب شده، سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به کابل شبکه دارد. پس در شرایطی که قرار است برای اتصالات خانگی و یا استفاده در یک فضای کوچک از اتصالات استفاده کنید و هزینه آن چندان برای شما اهمیت ندارد، پیشنهاد ما پچ کورد است. اما اگر قصد دارید در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید و به یک کارشناس باتجربه برای نصب کابل‌ها نیز دسترسی دارید، می‌توانید به جای پچ کورد از کابل شبکه استفاده کنید.

سخن نهایی

کابل شبکه و پچ کورد جدا از تفاوت‌هایی که با هم دارند، در بسیاری از مواقع به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند. اگر در اتصالات شبکه نیازی به استفاده از کابل‌هایی با اندازه طولانی نیست، می‌توانید به راحتی با تهیه پچ کورد خودتان نیز مراحل نصب و اتصالات شبکه را انجام دهید.

در شرکت‌ها و برخی شبکه‌های گسترده استفاده از پچ کورد امکان پذیر نیست و در این شرایط باید از کابل شبکه استفاده شود. برخی افراد به دلیل کاهش هزینه‌ها نیز ترجیح می‌دهند از کابل شبکه به جای پچ کورد استفاده کنند، اما در نظر داشته باشید که پچ کوردها قطعات مطمئن‌تری هستند و سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به کابل شبکه دارند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کابل شبکه یا پچ کورد؟ هرکدوووووومو که می خوای همین سایتی که آی تی ایران پیشنهاد داد بخر. من کابل شبکه و پچ کورد از نت ران خریدم انقدر کیفیت و قیمتش خوب بود به شدددددت پیشنهادش می کنم.

  2. آقا خدا خیرتون بده، من که کابل شبکه و پچ کورد نمیشناختم یه تایمی هم هست دنبالشون بودم. به سایت نت ران که لینک داده بودید واردش شدم، خداییش خیلی خوب راهنمایی کردن، قیمتشونم نسبت به بقیه سایت‌ها خیلی خیلی بهتر بود. من که فروشگاهمو پیدا کردم. دم شما گرم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا