ایراناینترنت

خسارت روزانه بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به کسب‌وکارها

قطعی و اختلال اینترنت بیش از دو هفته است که علاوه بر سردرگمی کاربران باعث بلاتکلیفی بسیاری از کسب‌وکارهایی شده که از فضای مجازی برای توسعه فعالیتشان استفاده می‌کنند. در تازه‌ترین اتفاق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، تاثیر محدودیت‌های اینترنتی بر کسب و کارها را از منظر کاهش درآمد، افزایش هزینه یا اختلال در عملیات جاری شرکت‌ها را از طریق یک نظرسنجی به دست آورده است. طبق نتایج این نظرسنجی روزانه حداقل بین ۵۰ میلیون تومان تا حداکثر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به مشاغل فعال روی این فضا خسارت وارد شده است.

سازمان نصر تهران اعلام کرده که نظرسنجی از شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در قالب پرسشنامه با مشارکت ۱۰۴ شرکت زیر مجموعه سازمان از تاریخ ۷ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

حداقل ۲۵ درصد کاهش فروش

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران به آن پاسخ داده‌اند تاثیر این محدودیت‌ها بر فروش آنهاست. همان گونه که اطلاعات نمودار مقابل نشان می‌دهد نسبت شرکت‌هایی که کاهش درآمد نداشته‌اند تقریبا صفر است.

بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

کاملا مشخص است که این محدودیت‌ها لطمات شدیدی به شرکت‌ها وارد کرده‌است. ۱۱ درصد شرکت‌ها کسانی هستند که کمتر از ۲۵ درصد درآمد از دست داده‌اند و ممکن است تحت تاثیر نوسان‌های کوتاه مدت باشند.

حداقل خسارت ۵۰ میلیون  تومانی در روز

از سوی دیگر از شرکت‌ها پرسیده شده که در صورت تداوم این محدودیت‌ها میزان خسارت روزانه آنها یعنی ترکیب فروش از دست رفته و هزینه اضافه شده چقدر خواهد بود؟

۵۳ درصد روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکتها بدانیم می‌شود گفت تقریبا همان ۸ درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند احتمالا روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید و همان ۷۳ درصدی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید.

این اعداد نشان می‌دهند هیچ بخشی از صنعت رایانه از گزند این خسارات مصون نمانده است و در صورت تداوم این محدودیت‌ها خسارت‌ها هم ادامه خواهد داشت.

بررسی ابعاد محدودیت‌ها و اختلالات اینترنت

در این مدت اختلالات و قطعی اینترنت دیتاسنترها منجر به اختلال در ارتباط با upstream دامنه‌ها و هم‌چنین ایجاد مشکلات زیادی در dns resolution دامنه‌ها شد. میزان failed requestهای منطبق با این شرایط، تقریبا صد و هفتاد برابر وضعیت معمول است.

به‌علاوه، تمامی ارتباطات سالم https و handshake‌های داخلی به دلیل سیستم فیلترینگ و تلاش برای بستن سرویس‌های تانل و وی‌پی‌ان تحت تاثیر قرار گرفت. این اختلالات به‌طور مستقیم بیش‌تر سرویس‌های شرکتی مانند پرداخت‌ها، لاگین‌ها، سیستم‌های اطلاع رسانی (2fa/Email) و سیستم‌های CICD و مدیریت رلیز، مانیتورینگ و آلرتینگ را تحت تاثیر قرار داد.

از سوی دیگر، اختلال در سرویس‌های تانلینگ منجر به مسدود شدن دسترسی امن کارشناسان سازمان‌ها به سرویس‌های سازمان و افزایش ریسک‌های امنیتی برای این شرکت‌ها شد.

از پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اختلالات اولیه تقریبا در تمام دیتاسنترها آغاز شد. این روند تا زمان تهیه این گزارش -۱۰ مهر ۱۴۰۱- مهر با روند ثابتی ادامه دارد.

در روز شنبه ۲ مهر، اختلالات داخلی در ارتباط بین دیتاسنتری و ارتباط با اینترنت بین‌الملل افزایش چشم‌گیری داشت و شدیدترین اختلالات را به‌ویژه در بخش داخلی تجربه کرده است. در باقی روزها، اختلالات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۷ و ۸ مهر شدت بیش‌تری داشته است. تمرکز این اختلالات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز بوده است.

عوامل موثر بر ضرر و زیان شرکت‌ها

ارتباط مستقیم کاهش فروش با درآمد شرکت‌ها به‌دلیل اختلال در کانال‌های فروش، کاهش فروش یا درآمد شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، لطمه به عملیات روزانه استفاده از ابزارهای ارتباط با مشتریان، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای طراحی و توسعه محصول، افزایش آسیب در عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از سامانه‌های داخلی شرکت، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای ارتباط درون سازمانی، صدمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با اشخاص و موسسات غیرایرانی لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با موسسات آموزشی و پژوهشی، لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در تعامل با پیمانکاران و اشخاص همکار، لطمه به عملیات جاری شرکت به دلیل اختلال در دورکاری کارکنان از جمله عوامل موثری است که ضرر و زیان شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در اینترنت را باعث شده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا