اینترنت

نگاهی به ماهیت و فعالیت‌های گروه هکری انانیموس

فردای اقتصاد:‌ انانیموس «Anonymous» نام گروه مشهوری از هکرها است که این روزها در ایران خبرساز شده‌اند. اما هدف از راه‌اندازی این گروه چیست و چگونه و در چه نقاطی فعالیت می‌کنند؟

انانیموس یک گروه نامتمرکز بین‌المللی و اکتیویست است که عمده حملات سایبری خود را علیه دولت‌ها، نهادهای دولتی، شرکت‌ها و کلیساهای ساینتولوژی انجام داده است.

این گروه از سال ۲۰۰۳ به صورت رسمی فعالیت دارد و افراد این تیم از کشورهای متفاوتی عضو این تیم شده‌اند و به این موضوع  باور دارند که نهادها و شرکت‌هایی که فاسد و آلوده هستند، حمله کرد.

کل فعالیت‌های گروه انانیموس خلاصه به حمله سایبری به شبکه‌ها و وب‌سایت‌ها نمی‌شود و در جریان اعتراضات مردمی و برخی تظاهرات‌ها هم حضور بهم می‌رسانند. اما زمین بازی اصلی آنها درون شبکه اینترنت است.

وبسایت ۴chanl محلی بود که گروه انانیموس از دل آن بیرون آمد. ۴chan یک نوع فرومی بود که از سایت ۲channel الهام گرفته شده بود. در این سایت افراد به بحث حول محور موضوعات متفاوتی می‌پرداختند و اگر شما زمانی که پستی را ارسال می‌کردید، نام خود را وارد نمی‌کردید، به صورت اتوماتیک به اسم Anonymos پیامتان ارسال می‌شد. در این جامعه اینترنتی اعضای اولیه گروه انانیموس باهم آشنا شدند و این گروه شکل گرفته است.

اولین حمله جدی این گروه بر علیه یک سازمان به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. کلیپی از کلیسای ساینتولوژی در یوتیوب بارگذاری شد اما از آنجایی که این ویدیو تصویر مردم نسبت به کلیسای ساینتولوژی را خدشه‌دار میکرد، با اعتراض این کلیسا این کلیپ از یوتیوب حذف شد.

چند روز بعد گروه انانیموس ویدیویی را با عنوان «پیامی برای ساینتولوژی» منتشر کرد و پروژه Chanology آغاز شد. از آن زمان گروه انانیموس شروع به انتشار مستنداتی بر ضد کلیسای ساینتولوژی کرد و در چند روز بعد این گروه اقدام به فراخوانی برای تظاهرات در مقابل کلیساهای این گروه کرد. پس از آن هزاران نفر برای تظاهرات در مقابل کلیساهای ساینتولوژی حاضر شدند.

در این تظاهرات بسیاری از تظاهرکنندگان با ماسک‌های Guy Fawkes ظاهر شدند که یادآور خاطره فیلم V for Vendetta است تا چهره‌شان پنهان بماند. دیگر دلیلی که منجر به استفاده از این ماسک‌ها شد، این بود که این کلیسا معروف به سواستفاده و آزار و اذیت مخالفانش بود. اما پس از این تظاهرات این نوع ماسک‌ها تبدیل به نمادی برای گروه انانیموس شد.

این گروه سابقه حمله به کشورها و طرح‌هایی که قصد ایجاد فیلترینگ داشته‌اند هم در کارنامه خود دارد.

در سال ۲۰۰۹ با همکاری شکل گرفته میان این گروه و PirateBay که یک موتور جستجو برای محتواهای تورنت بود، پروژه اسکای نت توسط انانیموس کلید خورد تا با سانسورینگ اینترنت در اقصا نقاط جهان مقابله کند.

علاوه بر این پروژه Gigeridie هم با همین هدف شروع به کار کرد و برخی مقامات عالی رتبه استرالیا را که قصد سانسورینگ اینترنت را داشتند را هدف گرفت. به موجب این حمله سایت نخست وزیر استرالیا به مدت یک ساعت از دسترسی خارج شد.

نقش انانیموس در انقلاب تونس و مصر

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که توسط این گروه تا به امروز انجام شده است. تاثیر این گروه در اتفاقات پیرامون تحولات موسوم به بهار عربی است. در آن زمان وبسایت‌های تبادل سهام تونس و برخی وزارت‌خانه‌های این کشور همچون وزارت صنعت توسط حمله DDos از دسترس خارج شد. این اقدام در واکنش به سانسورینگ وسیع کشور و دولت وقت تونس بود. در آن مقطع دولت تونس با تمام قوا قصد محدودسازی اینترنت را برای مردم داشت. این اقدام دولت تونس منجر به اعتراضات گسترده جامعه هکرها و وبلاگ نویسان شد.

هدف بعدی گروه انانیموس در بهار عربی دولت مصر بود. حسنی مبارک رییس جمهور وقت مصر در آن زمان قدرت را از دست داد و دولتش سقوط کرد. در آن زمان، وقتی که دولت امکان دسترسی مردم به توییتر را قطع کرد، انانیموس حملات خود را شروع کرد. به موجب حملات DDoS ای که توسط انانیموس شکل گرفت تقریبا تمامی وبسایت‌های دولت مصر مختل شد.

نگاهی به فعالیت‌های گروه هکری انانیموس

 اوسط ژوییه سال ۲۰۱۱، شرکت سونی هم به دلیل اینکه اقدام به اعمال محدودیت برای کاربری به نام GeoHot کرده بود، با حملات گسترده گروه انانیموس مواجه شد. گروه انانیموس در دفاع از این اکانت چند هفته شبکه پلی استیشن را مختل کرد و مدت‌ها طول کشید تا سونی این شبکه را به حالت اولیه بازگرداند.

نام پروژه‌ها و حملات مشهور دیگر این گروه عبارتند از: Safe Winter، عملیات فرگوسن، KKK

ماسک‌های Guy Fawk در حال حاضر تبدیل به نمادی برای این گروه شده است و به صورت گسترده در سراسر جهان توسط معترضین در تظاهرات‌ها دیده می‌شود. این گروه تحت عنوان هکتیویست که ترکیبی از دو کلمه اکتیویست و هک است، شناخته می‌شود.

زمانی که این گروه با این رویکرد آزادی‌خواهانه شروع به کار کرد، تقریبا گروه مهم دیگری فعالیت نداشت و پایه‌های هکتیویست که امروز توسط گروه‌های هکری متعددی پیگیری می‌شود، توسط این گروه بنا شده است. این گروه تا کنون با تمام قوا در مقابله با سانسورینگ اطلاعات فعالیت داشته است.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا