ایرانموبایل

سردرگمی خریداران تلفن همراه با قطع پیامک سامانه همتا

فردای اقتصاد – چالش‌ها و مشکلات طرح رجیستری موبایل ادامه دارد و در تازه‌ترین آن‌ها قطعی پیامک باعث سرگردانی خریداران تلفن همراه در بازار شده است.

به گفته رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی قطعی پیامک سامانه همتا ناشی از اختلافات بین همراه اول و وزارت صمت است اما نتیجه این اختلافات به ضرر مشترکان شده است.

بر اساس آمارها تلفن همراه با  واردات سالانه ۴ میلیارد دلار در صدر واردات کشور قرار گرفته و این میزان واردات درآمد دولت را به شکل هنگفتی افزایش داده است اما به نظر می‌رسد خدمات دولت در این عرصه دچار افت شده است.

مهدی محبی به خبرگزاری مهر گفته که خریداران تلفن همراه در نقل انتقالات خود دچار سرگردانی می‌شوند و ممکن است به دلیل قطع این سیستم به طور غیر ارادی گوشی قاچاق را به جای گوشی با اصالت خریداری کنند. به گفته وی وزارت صمت و وزارت ارتباطات دو مسوول حل مشکل پیش آمده هستند این دو وزارتخانه باید با اپراتورهای تلفن همراه وارد رایزنی شوند تا بتوانند این مشکل را حل کنند.

وی با بیان اینکه تا به الان به علت قطعی سامانه همتا بسیاری از هم‌وطنانمان در خرید گوشی خود دچار مشکل شده‌اند، گفت: به زودی حجم این مشکلات پیش آمده مشخص خواهد شد و معلوم خواهد شد در این آشفته بازار به وجود آمده چه حجمی از گوشی‌های قاچاق وارد بازار شده است

وی با بیان اینکه هنگام واردات گوشی تلفن همراه حقوق ورودی گمرکی بابت ارسال پیامک همتا از واردکننده اخذ می‌شود، گفت: مردم نباید ضرر کم‌کاری و اختلافات مالی ارگان‌های دولتی را متحمل شوند

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اپراتورها و علی الخصوص همراه اول پیامک‌های همتا را به مشتریان ارسال نمی‌کنند، گفت: اصناف و خریداران تلفن همراه هیچ مسئولیتی بابت اختلافات مالی ارگان‌های دولتی با اپراتورهای تلفن همراه ندارند.

قاچاقیان در حال تزریق گوشی‌های قاچاق به بازار

محبی با بیان اینکه هم‌اکنون در بازار تلفن همراه اختلال گسترده‌ای بابت عدم ارسال پیامک‌های رجیستری به وجود آمده است، گفت: قاچاقیان از این فرصت استفاده کرده‌اند و ممکن است در سایه نبود پیامک‌های رجیستری، حجم انبوهی از گوشی‌های قاچاق و سرقتی را وارد بازار کرده و به مشتریان ناآگاه بفروشند

وی با بیان اینکه پیامک‌های همتا شامل اطلاع‌رسانی از وضعیت رجیستری و نام مالک آن است، گفت: همین موضوع اختلال گسترده‌ای در وضعیت نقل و انتقالات تلفن همراه و رسوخ گوشی‌های قاچاق در کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در پایان خاطرنشان کرد: این اتحادیه مسئولیتی بابت ثبت رجیستری گوشی ندارد و نمی‌تواند نامه‌نگاری و پیگیری از مراجع ذی‌صلاح انجام دهد.

مقابله با رجیستری مسافری

طبق آمارها واردات مسافری تلفن همراه تنها چند درصد بازار را تشکیل میدهد با این حال واردکنندگان رسمی نگرانی زیادی از بابت این مجرای واردات دارند به طوری که قبل از اربعین فشارهای مختلفی برای جلوگیری از واردات مسافری از این طریق انجام شد.

به نظر می‌آید فشارها بر مسوولان هم کارساز است:

در ۱۳ شهریورماه خبری منتشر شد که بر اساس آن گمرک ایران اعلام کرد: گمرک ایران اعلام کرد: بر اساس ابلاغ معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بر اساس مصوبات کارگروه رجیستری وزارت صمت و ابلاغ معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه مسافرین، ورودی از مبادی کشور عراق اعم از مرزهای زمینی و هوایی طی بازه زمانی ۱۰ تا ۳۱ شهریور ممنوع است.

 

با این حال طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر جلوگیری از رجیستری موبایل منتشر شده است از جمله تصویری که از یک پایانه مسافری که در آن گمرک اعلام کرده تا ۳۱ شهریور هیچ گونه ثبت گوشی همراه انجام نمی‌شود. گمرک ایران هنوز در این باره توضیح رسمی منتشر نکرده است.

در حال حاضر موضوع رجیستری موبایل باعث افزایش درآمد دولت شده اما از طرف دیگر قیمت گوشی که یک کاربر در داخل ایران می‌پردازد به مراتب بالاتر از کشورهای همسایه است.

برخی ناظران بازار معتقدند میزان افزایش قیمت گوشی در بازار فقط ناشی از اضافه شدن سهم دولت نیست بلکه معدود واردکنندگان با در اختیار داشتن یک فضای بسته کنترلی( رجیستری) و  قیمتی قادر به افزایش قابل توجه قیمت گوشی هستند. این گروه معتقدند که واردکنندگان گوشی را با قیمت دلار سنا و با تعرفه بسیار پایین‌تر از میزان تعرفه مسافری وارد می‌کنند اما در نهایت قیمت بازار در بسیاری از محصولات از جمله گوشی‌های آیفون با حاشیه سود بالا فروخته می‌شود.

مشخص است برای چنین گروه‌هایی باز شدن بازار و یا حتی رخنه‌هایی از جنس گوشی مسافری ( که واردات یک گوشی در سال حق قانونی کاربران است)  به هیچ وجه خوشایند نیست چون باعث کاهش قیمت گوشی در بازار خواهد شد.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هدست سینمایی شخصی TCL تجربه‌ای جدید از تماشای فیلم به ارمغان می‌آورد
    https://ri.kowsarblog.ir/

    استارتاپ مرموز و ساخت کارخانه ای یک میلیارد دلاری جهت توسعه خودروهای الکتریکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا