ایران

افزایش ۴۰ درصدی خریدهای آنلاین ایرانیان نسبت به سال گذشته

فردای اقتصاد – میزان خریدهای اینترنتی ایرانیان در تیرماه به ۸۹ هزار میلیارد تومان رسید که افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد با این حال با مقایسه میزان تورم سالانه به نظر می‌رسد این رشد قابل توجهی نیست.

تازه‌ترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی،‌صنایع، تعاون و کشاورزی تهران نشان می‌دهد سهم خریدهای اینترنتی ایرانیان از کل تراکنش‌ها به ۱۳ درصد رسیده است.

این گزارش که بر اساس داده‌های بانک مرکزی و بررسی‌های کارشناسی تهیه شده نشان می‌دهد هنوز میزان خریدهای اینترنتی با دوران اوج کرونا در سال ۱۳۹۹ فاصله دارد اما روند ماه‌های اخیر نشان دهنده رشد اسمی دوباره و سریع خریدهای اینترنتی ایرانیان است.

بر اساس این گزارش حدود ۳۴۰ هزار میلیار تومان خرید اینترنتی طی چهارماه نخست سال جاری انجام گرفته است.

این گزارش همچنین نشان میدهد سهم اصلی خرید اینترنتی مربوط به استان تهران است به طوری که سهم این استان ۸۷.۸ درصد از کل خریدهای اینترنتی کشور در چهارماهه نخست سال است.

رشد تورمی یا رشد واقعی خرید اینترنتی؟

در حالی که آمارها نشان میدهد هنوز رشد اینترنتی دوران کرونا تکرار نشده به نظر می‌رسد آمارهای جدید نشان گر رویکرد جدیدی در بین خریداران به خصوص طی سه ماه اخیر باشد. با این حال یک مقایسه می‌تواند نشان دهد که هنوز نمیتوان گفت این آمارها نشان از تغییر جهت خرید اینترنتی است/

مقایسه رشد خرید با رشد تورم در یکسال اخیر می‌تواند میزان استقبال واقعی از خرید اینترنتی در ایران را مشخص کند. بر این اساس به نظر می‌رسد میزان رشد ارزش خریدهای اینترنتی در یکسال اخیر ( ۴۰ درصد ) از رشد تورم نقطه به نقطه یکساله ( ۵۴ درصد ) کمتر است و این یعنی هنوز تب و تاب خرید آنچنان بالا نیست.

فردای اقتصاد در نهم مردادماه امسال ( ۱۴۰۱ ) گزارشی درمورد میزان خریدهای شاپرکی منتشر کرد که نشان میداد از خرداد به تیر ۱۴۰۱، ارزش تراکنش‌های شاپرک کمتر شده، یعنی خرید و فروش کمتری از طریق کارتخوان، اینترنت و موبایل صورت گرفته است. اما هم‌زمان بنا بر آمار تورم مرکز آمار، سطح قیمت‌ها در طول ماه تیر ۴.۶ درصد بیشتر شده است. این موضوع به این معنی است که مقدار کالا و خدمات خریداری‌شده نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی خریدهای آنلاین ایرانیان نسبت به سال گذشته

سهم پایین خرده فروشی آنلاین ایران

به رغم اینکه آمارهای فروش آنلاین در ایران رشد قابل توجهی را در سالهای اخیر نشان میدهد اما  مقایسه سهم خرده فروشی آنلاین در ایران از کل خرده فروشی در کشور نشان دهنده فاصله زیاد ایران با متوسط جهانی و دیگر کشورهاست.

بر اساس گزارش‌ها در ایران سهم خرده فروشی آنلاین نزدیک به ۴ درصد کل خرده فروشی است این در حالی است که کشور ترکیه در همسایگی ایران سهم ۹ درصدی و در فرانسه و آلمان نزدیک به ۱۴ درصد و در کشور چین حدود ۳۰ درصد است.

با این حال ایران  در بین کشورهای جهان از رشد سالانه قابل توجهی در این زمینه برخوردار است. بنابر آخرین گزارشی که دیجی‌کالا از آمار خرده فروشی آنلاین در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده رشد سالانه خرده فروشی آنلاین در ایران ۲۵ درصد بوده است.

این میزان رشد در ترکیه ۱۶ درصد در چین ۱۷ درصد و در آمریکا ۸ درصد بوده است.

بر اساس آمارها تعداد کسب وکارهای دارای نماد اعتماد در ایران ۱۰۸ هزار است.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا