شبکه‌های اجتماعی

صدور حکم ۳۴ سال زندان برای فعال زن حقوق بشر عربستانی

یک فعال زن حقوق بشر سعودی به دلیل انتشار پست‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر در حمایت از حق رانندگی زنان در عربستان سعودی، به ۳۴ سال زندان محکوم شد.  

سلمی‌شهاب، دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه لیدز بریتانیا بود که در سال ۲۰۲۱ و برای گذراندن تعطیلات، به عربستان بازگشته بود، توسط مقامات این کشور بازداشت شد. وی در ابتدا به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «برهم زدن نظم عمومی‌و بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات کشور» به شش سال زندان محکوم شد.  

این حکم بر اساس ریتوییت کردن و اشتراک‌گذاری مجدد پست‌هایی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان بودند، صادر شد. گزارش این اتفاق در نشریه واشینگتن پست منتشر شد که در توصیف آن از عبارت نگاهی به دیکتاتوری وحشیانه سعودی تحت حکومت ولیعد و رئیس فعلی دولت، محمد بن سلمان، استفاده شده است.  

بر اساس اعلام سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، محمد بن سلمان، شخصا قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد این دولت در نشریه واشینگتن پست، در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در ترکیه را تایید کرد.

در گزارش واشینگتن پست آمده که دادستان‌های عربستان، با استناد به قوانین جرائم سایبری و ضد تروریستم سعودی، خواستار اعمال مجازات شدیدتری برای این فعال زن حقوق بشر بودند که حکم وی در نهایت به ۳۴ سال افزایش یافت.  

طبق اعلام سازمان Freedom Initiative که از حقوق زندانیان بازداشت‌شده در خاورمیانه دفاع می‌کند، این حکم طولانی‌ترین حکمی‌است که برای یک فعال زن حقوق بشر در عربستان سعودی صادر شده است.

این مجازات، یادآور تهدیدهایی است که فعالان سعودی که خواهان تغییر حکومت هستند، به طور مداوم با آن مواجه هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با سفر ماه ژوئیه خود به عربستان سعودی، با موجی از انتقادها از سوی گروه‌های حقوق بشری مواجه شد.  

سفری که او طبق گفته او به واشینگتن پست، برای تضمین دسترسی به منابع انرژی و راه‌های تجاری استراتژیک در منطقه، ضروری بود. بایدن مدعی شد که در این سفر به مقامات سعودی گفته که بن سلمان، مسئول قتل جمال خاشقچی است اما منابع مختلف این ادعای وی را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که در خصوص حکم این فعال زن حقوق بشر در روزنامه گاردین آمده، بن سلمان به طور غیرمستقیم کنترل سهعم بزرگی از توییتر ا از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) کنترل می‌کند. توییتر اما هنوز هیچ واکنشی را در این خصوص نشان نداده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا