فضا

ثبت تصویری از برخورد دو کهکشان توسط تلکسوپ Gemini North

اگرچه شاید تصور برخورد میان کهکشان‌ها در اعماق فضا، کمی سخت باشد اما به گفته محققان، این برخوردها در اعماق فضا اتفاق می‌افتند و در کنار نابودی، می‌توانند فضایی را نیز برای خلقت به وجود آورند.  

بدین معنی که ادغام دو کهکشان می‌تواند بستری را برای تشکیل ستاره‌های جدید ایجاد کند. البته سرعت این ادغام بسیار آهسته خواهد بود و ممکن است میلیون‌ها سال زمان ببرد، به همین جهت، ستاره‌شناسان می‌توانند این رخدادها را در زمان وقوع رصد کنند.  

یکی از همین ادغام‌ها و برخوردها، اخیرا توسط تلکسوپ Gemini North واقع درهاوایی ثبت شده است. این دو کهکشان، NGC ۴۵۶۸ و NGC ۴۵۶۷ نام دارند که با هم برخورد کرده و طی پروسه‌ای درهم ادغام شده‌اند.  

در حال حاضر، این دو کهکشان حدود ۲۰ هزار سال نوری از هم فاصله دارند و آماده ورود به مرحله مخرب ادغام هستند. به گفته محققان، کهشکان‌های مذکور با ما ۶۰ میلیون سال نوری فاصله داشته و در جایی تحت عنوان صورت فلکی سنبله قرار دارند. همچنین، هر دو کهکشان مارپیچی بوده وشبیه به کهکشان راه شیری هستند.

با این حال، با نزدیک و نزدیک‌تر شدن این دو کهکشان، نیروهای گرانشی عظیمی‌که در این ادغام دخیل هستند، شروع به تغییر شکل آنها می‌کنند و شکل انها را تغییر می‌دهند و فضایی را برای تشکیل ستاره‌های جدید فراهم می‌کنند.  

آزمایشگاه تحقیقاتی NOIRLab طی بیانیه‌ای در خصوص این رخداد گفت همانطور که کهکشان‌های NGC ۴۵۶۸ و NGC ۴۵۶۷ به هم نزدیک می‌شوند، نیروی گرانشی حاصل از این فرآیند، منجر به شکل‌گیری انفجارهایی شدیدی می‌شود که باعث تخریب شاکله کنونی آنها و در نهایت زایش ستاره‌ها در آینده می‌شود.

به گفته این مرکز تحقیقاتی، این فرآیند تقریبا شبیه به اتفاقی است که در نهایت برای کهشکان راه شیری ما رقم خواهد خورد و با کهکشان آندورمدا برخورد در حدود ۴ میلیارد سال آینده برخورد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا