گوناگون

قرص منیزیم برای چی خوبه؟

قرص منیزیم حاوی ماده معدنی منیزیم است که برای درمان بسیاری بیماری‌ها و اختلالات توسط پزشکان تجویز می‌شود. در با فواید و عوارض قرص منیزیم، نحوه و دوز مصرف آن بیشتر آشنا می‌شویم.

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده معدنی اصلی است، به این معنی که در مقایسه با مواد معدنی کمیاب مانند زینک یا آهن به مقدار بیشتری مورد نیاز است. منیزیم برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله تنظیم عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب، تنظیم سطح قند خون و فشار خون و ساخت پروتئین، استخوان و DNA مهم است. منیزیم همچنین به حفظ استخوان‌های سالم کمک می‌کند.

مقدار منیزیم مورد نیاز روزانه به سن و جنسیت فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، زنان ۱۹ سال و بالاتر (درصورت عدم بارداری) روزانه به ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی گرم نیاز دارند. در حالی که مردان همسن باید ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز مصرف کنند.

منابع غذایی حاوی منیزیم

مواد غذایی زیر سرشار از منیزیم هستند:

دانه کدو تنبل، دانه چیا، اسفناج آب پز، بادام، بادام هندی، ماهی قزل آلا، آووکادو

مزایای قرص منیزیم برای بدن چیست؟

در اینجا ۶ مزیت قرص منیزیم برای سلامتی را همراه با چند راه ساده برای افزایش مصرف شما آورده ایم.

۱. در صدها واکنش بیوشیمیایی در بدن نقش دارد!

هر سلول بدن حاوی ماده معدنی منیزیم است و برای عملکرد به آن نیاز دارد. حدود ۶۰ درصد از منیزیم بدن در استخوان‌ها وجود دارد و بقیه در ماهیچه ها، بافت‌های نرم و مایعات از جمله خون است.

یکی از نقش‌های اصلی آن این است که به عنوان یک کوفاکتور (یک مولکول کمکی) در واکنش‌های بیوشیمیایی که به طور مداوم توسط آنزیم‌ها انجام می‌شود، عمل کند. این در بیش از ۶۰۰ واکنش در بدن شما نقش دارد، از جمله:

  • ایجاد انرژی: تبدیل غذا به انرژی
  • تشکیل پروتئین: ایجاد پروتئین‌های جدید از اسیدهای آمینه
  • نگهداری ژن: کمک به ایجاد و ترمیم DNA و RNA
  • حرکات عضلانی: کمک به انقباض و آرامش عضلات
  • تنظیم سیستم عصبی: تنظیم کننده انتقال دهنده‌های عصبی، که پیام‌ها را در سراسر مغز و سیستم عصبی شما ارسال می‌کنند.

منیزیم از صدها واکنش شیمیایی در بدن پشتیبانی می‌کند. با این حال، بسیاری از مردم کمتر از نیاز خود دریافت می‌کنند.

۲. قرص منیزیم در لاغری

تاکنون تاثیر مستقیم قرص منیزیم در لاغری به اثبات نرسیده است و به عنوان قرص لاغری در جوامع پزشکی شناخته نمی‌شود. اما کمبود منیزیم یکی از عوامل موثر در کاهش فرایند چربی سوزی در بدن است به طوریکه با برطرف کردن آن لاغری و چربی سوزی با سهولت بیشتری در بدن صورت می‌گیرد.

۳. قرص منیزیم و عملکرد ورزشی

هنگام ورزش و فعالیت بدنی نسبت به زمانی که در حال استراحت هستید به منیزیم بیشتری نیاز دارید. در یک مطالعه قدیمی‌تر، والیبالیست‌هایی که روزانه ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف می‌کردند، بهبودهایی را در پرش و حرکات بازو تجربه کردند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های منیزیم در برابر برخی از نشانگرهای آسیب عضلانی در دوچرخه سواران حرفه‌ای محافظت می‌کند.

۴. قرص منیزیم و کاهش علائم افسردگی

منیزیم نقش مهمی در عملکرد مغز و خلق و خو دارد و سطوح پایین آن با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. در واقع، تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۸۸۰۰ نفر نشان داد که افراد زیر ۶۵ سال با کمترین میزان مصرف منیزیم، ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. علاوه بر این، مکمل این ماده معدنی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

در یک مطالعه کوچک ۸ هفته ای، مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم منیزیم منجر به بهبود قابل توجه علائم افسردگی در افراد مبتلا به کمبود این ماده معدنی شد. به علاوه، یک مطالعه ۶ هفته‌ای روی ۱۲۶ نفر نشان داد که مصرف ۲۴۸ میلی گرم منیزیم در روز، بدون توجه به وضعیت منیزیم، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

۵. قرص منیزیم و قند خون سالم

مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۴۸ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای سطوح پایین منیزیم در خون هستند که ممکن است توانایی بدن در تنظیم موثر سطح قند خون را مختل کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که منیزیم بیشتری مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

طبق یک بررسی، مکمل‌های منیزیم به افزایش حساسیت به انسولین، یک عامل کلیدی در کنترل قند خون کمک می‌کنند. بررسی دیگری گزارش داد که مکمل‌های منیزیم سطح قند خون و حساسیت به انسولین را در افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد.

۶. قرص منیزیم و سلامت قلب

مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های منیزیم می‌توانند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کنند که عامل خطرناکی برای ابتلا به بیماری قلبی می‌باشد. بررسی دیگری مصرف بالای منیزیم را با خطر کمتر بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا مرتبط دانست.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مکمل‌های منیزیم عوامل خطر متعددی را برای بیماری‌های قلبی بهبود می‌بخشند، از جمله‌تری گلیسیرید، کلسترول LDL (بد)، کلسترول HDL (خوب) و سطح فشار خون سیستولیک، به‌ویژه در افراد مبتلا به کمبود منیزیم. بنابراین منیزیم به کاهش سطح فشار خون و کاهش چندین عامل خطر بیماری قلبی موثر است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مزایای قرص منیزیوم
مزایای قرص منیزیم

چه زمانی باید مکمل منیزیم مصرف کنم؟

بهتر است تا حد امکان مواد مغذی مانند منیزیم را از منابع غذایی دریافت کنیم، زیرا فواید دیگری نیز برای بدن دارند. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، لوبیا و آجیل. همچنین شیر، ماست و غلات صبحانه غنی شده منیزیم بدن را به مقدار لازم تامین می‌کنند.

در صورتی که رژیم غذایی شما به حد کافی حاوی منیزیم نباشد، به ناچار باید از قرص یا مکمل‌های منیزیم مصرف کنید. از آنجایی که احتمال دارد قرص منیزیم با برخی داروها تداخل داشته باشد، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. به ویژه که مصرف بیش از حد مجاز برخی مکمل‌ها می‌تواند مضر باشد.

مکمل‌های حاوی منیزیم

انواع مختلفی از مکمل‌های منیزیم در بازار یافت می‌شود:

  • منیزیم سیترات
  • لاکتات منیزیم
  • آسپارتات منیزیم
  • کلرید منیزیم
  • مالات منیزیم
  • تاترات منیزیم
  • منیزیم گلیسینات
  • منیزم کربنات

در بین این‌ها فرم سیترات، گلیسینات و کربنات بهتر در بدن جذب می‌شوند. کمبود منیزیم به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، برای جبران آن حتما مکمل‌های حاوی منیزیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مگنیفورت عالی‌ترین مکمل و قرص منیزیم برای رفع گرفتگی عضلات و تامین منیزیم مورد نیاز بدن

کدام فرم مکمل منیزیم بهتر است؟

انواع مکمل‌های منیزیم با کیفیت بالا به اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، شربت، قرص جوشان و پودر در دسترس هستند. مصرف قرص متداول‌ترین روش مصرف مکمل منیزیم است. اگر با بلعیدن قرص مشکل دارید می‌توانید شربت منیزیم را امتحان کنید. در این فرم منیزیم قبلا در مایعات حل شده، بنابراین دیگر از سیستم گوارش عبور نمی‌کند و مستقیما در جریان خون فعال می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های دریافت منیزیم حل کردن قرص جوشان منیزیم و پودر منیزیم در آب و نوشیدنی است. جذب منیزیم از انواع مختلف مکمل‌های منیزیم متفاوت است. اشکال منیزیم که به خوبی در مایع حل می‌شوند، نسبت به اشکال کمتر محلول بهتر در روده جذب می‌شوند. بر اساس تازه‌ترین تحقیقات دوز بسیار بالای ماده معدنی زینک می‌تواند در جذب منیزیم اختلال ایجاد کند و تعادل منیزیم را در بدن مختل کند.

بهترین زمان مصرف قرص منیزیوم
بهترین زمان مصرف قرص منیزیم

قرص منیزیم را کی بخوریم؟

برای اینکه مکمل‌های مولتی ویتامین حداکثر جذب را در بدن داشته باشد باید به زمان مصرف آن توجه کنید. با این حال برای مصرف قرص منیزیم هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و می‌توانید در هر لحظه از شبانه روز آن را مصرف کنید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مکمل منیزیم را صبح مصرف کنند البته دلیل خاصی ندارد فقط به این خاطر که احتمال فراموشی کمتر است. از طرفی بعضی افراد که قرص منیزیم را با هدف بهبود خواب استفاده می‌کنند باید یک الی دو ساعت پیش از خواب آن را مصرف کنند. به عنوان یک توصیه کلی باید از مصرف مکمل‌های منیزیم با معده خالی خودداری کنید وگرنه احتمال بروز مشکلات گوارشی وجود دارد.

نحوه مصرف قرص منیزیم

مقدار منیزیم مورد نیاز هر شخص به سن و جنسیت بستگی دارد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد کمتر از مقدار توصیه شده منیزیم مصرف می‌کنند. همچنین احتمال کمبود منیزیم بیشتر در مردان مسن و نوجوانان شایع است.

مصرف روزانه توصیه شده ۴۰۰-۴۲۰ میلی گرم در روز برای مردان و ۳۲۰-۳۶۰ میلی گرم در روز برای زنان است. شما می‌توانید این ماده معدنی را هم از طریق غذا و هم از مکمل‌ها دریافت کنید.

خرید قرص منیزیم از داروخانه داروبوم

اگر به هر دلیلی قادر به خرید قرص منیزیم از داروخانه‌های اطراف نشده‌اید می‌توانید سفارش خود را در سایت داروخانه اینترنتی داروبوم به نشان darooboom.com ثبت کنید. امروزه بستری فراهم شده است تا شما بدون نیاز به خروج از منزل اقلام دارویی مورد نیاز خود همچون مکمل منیزیم را از طریق داروخانه اینترنتی تهیه و در محل دریافت و مبلغ آن را پرداخت کنید.

اگر نمی‌دانید کدام مکمل مناسب شما است می‌توانید با بهره گیری از مشاوره رایگان و تخصصی داروخانه اینترنتی داروبوم بهترین قرص منیزیم را بر اساس نیاز و مطابق با سیستم بدنی خود خریداری کنید. ارسال رایگان و پرداخت در محل از ویرگی‌های بارز این داروخانه اینترنتی است.

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: cz75 kadet

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا