گوناگونهوش مصنوعی

معرفی ابزار هوش مصنوعی رایگان تنسنت برای ترمیم عکس‌های قدیمی

هوش مصنوعی این روزها به هر حوزه‌ای ورود می‌کند و بسیاری از کارهایی را که برای انسان‌ها سخت و یا نشدنی است، با دقت و ظرافت بالا انجام می‌دهد. 

حال محققان تنسنت (Tencent) موفق به طراحی ابزار مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند عکس‌های قدیمی‌و با وضوح پایین را ترمیم کند. این ابزار، اطلاعات را از طریق دو مدل هوش مصنوعی در هم ادغام می‌کند تا جزییات از دست رفته عکس‌ها را با جزییات واقعی پر کند. 

فرآیندی که تنها در چند ثانیه انجام می‌شود و تصویر نهایی، با کیفیت و وضوح بالایی ارائه می‌شود. تا پیش از این، از یک مدل هوش مصنوعی برای ترمیم و بازیابی تصاویر استفاده می‌شد که خروجی کار، اغلب به ارائه تصاویری با کیفیت پایین ختم می‌شد.

اما در این روش جدید، از یک مدل هوش مصنوعی از پیش تعلیم داده شده شرکت انویدیا (StyleGAN-2) برای کمک به مدل هوش مصنوعی محققان تنسنت در مراحل مختلف بازیابی و ترمیم تصویر استفاده می‌شود. 

هدف از توسعه این ابزار، حفظ هویت افراد در تصاویر با تمرکز ویژه روی ویژگی‌های صورت مانند چشم و دهان عنوان شده است. علاقه‌مندان می‌توانند نسخه آزمایشی ابزار هوش مصنوعی –GFP-GAN- را به صورت رایگان تست کنند. 

سازندگان این ابزار هوش مصنوعی، کدهای خود را نیز به صورت عمومی‌منتشر کرده‌اند تا افراد بتوانند این فناوری را در پروژه‌های خود پیاده کنند. با این حال، مدل مذکور با محدودیت‌هایی نیز مواجه است؛ اگرچه تصاویر خروجی این ابزار بسیار دقیق هستند اما در مورد بخش‌هایی از تصویر که به طور کامل از دست رفته است، این ابزار، کار خود را با حدس زدن تکمیل می‌کند که این احتمال وجود دارد تغییرات و تفاوت‌هایی جزیی با آنچه انتظار دارید، مشاهده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا