اپلموبایل

قدرت پردازنده A16 اپل چقدر است؟

به نظر ‌می‌رسد که اپل قصد دارد تا اختلاف میان مدل‌‌های پرچمدار و معمولی آیفون‌‌های امسال خود را بیشتر کند و طبق آخرین شنیده‌‌ها، استفاده از پردازنده جدید A16 ‌می‌تواند این برتری را برای مدل‌‌های پرو این شرکت به ارمغان آورد.

جیسون کراس در وب‌سایت Macrumors، با توجه به عملکرد نسخه‌‌های قبلی پردازنده‌‌های قبلی اپل، اطلاعاتی را در خصوص عملکرد مورد انتظار برای چیپست A16 ارائه کرده است. طبق آخرین گزارش‌‌ها، این پردازنده مبتنی بر فناوری 5 نانومتری تولید خواهد شد که از این لحاظ، با مدل‌‌های A15 و A14 تفاوتی نخواهد داشت.

اما گفته ‌می‌شود که از نسل سوم فناوری ساخت 5 نانومتری برای تولید A16 استفاده خواهد شد که ‌می‌تواند عملکرد و کارایی بالاتری را برای این چیپست به ارمغان آورد. هرچند، اختلاف عملکرد میان این پردازنده‌‌ها در زمانی که از فناوری 3 نانومتری استفاده شود، به مراتب بیشتر خواهد شد اما بعید به نظر ‌می‌رسد که این فناوری برای تولید پردازنده آیفون 14 آماده باشد.

این تحلیلگر معتقد است که A16 از 20 میلیارد ترانزیستور بهره خواهد برد که بسیاری از از آنها برای تامین انرژی موتور عصبی (Neural Engine) به منظور پردازش‌‌های مبتنی بر یادگیری‌‌هاشینی و همچنین پردازشگر سگنال تصویر (ISP) به‌کار گرفته خواهند شد. 

قدرت پردازنده A16 اپل چقدر است؟

در برخی از منابع خبری نیز آمده که آیفون 14 به دوربین 48 مگاپیکسلی جدید مجهز خواهد شد که توان پردازشی بالاتری را برای ثبت و ارائه عکس‌‌ها صرف خواهد کرد. حال بدون زیرساخت‌‌های لازم، پردازش این تصاویر به مشکل خواهد خورد و به درستی و با سرعت بالا انجام نخواهد شد.

در خصوص مشخصات احتمالی A16 نیز باید گفت که برای این چیپست، دو هسته برای پردازش‌‌های قوی و چهار هسته نیز برای پردازش‌‌های سبک‌تر پیش‌بینی شده است. همچنین اپل امسال از مموری LPDDR5 در آیفون 14 استفاده خواهد کرد که ‌می‌تواند پهنای باند مموری را افزایش دد. 

طبق این گزارش، جابجایی از LPDDR4x به LPDDR5 ‌می‌تواند پنهای باند مموری را تا 50 درصد افزایش دهد. همچنین با توجه به بررسی‌‌های صورت گرفته، اعلام شده که این پردازنده جدید ‌می‌تواند تا 15 درصد عملکرد پردازشی سریع‌تری را ارائه دهد. 

در خصوص عملکرد گرافیکی نیز باید گفت که احتمالا اپل از 5 و یا 6 هسته گرافیکی در A16 استفاده خواهد کرد که امکان تا 30 درصد پردازش گرافیکی سریع‌تری را برای این چیپست به ارمغان خواهد آورد. 

قدرت پردازنده A16 اپل چقدر است؟

به گفته جیسون کراس، آیفون 14 به مودم اسنپدراگون ایکس 65 مجهز خواهد بود که قادر است حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه را درمقایسه با سرعت دانلود 7.5 گیگابایت بر ثانیه‌ای اسنپدراگون ایکس 60 (که در آیفون 13 پرو استفاده شده) ارائه دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا