اینترنت

سرور مجازی چیست و چرا نباید از آن برای دور زدن تحریم ها استفاده کرد؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزیت‌ها و معایب سرور مجازی یا همان VPS آشنا کنیم، همچنین به روش‌های دور زدن تحریم سایت‌های بزرگی مانند صرافی Binance و دیگر سایت‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. پس تا انتهای مطلب با آی تی ایران همراه باشید.

توضیح آدرس IP

اگر بخواهیم آدرس IP را توضیح دهیم ابتدا باید مفهوم اتصال به اینترنت را بررسی کنیم. اما به زبان ساده زمانی که ما به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شویم، شرکت ارائه دهنده اینترنت یک آدرس عددی ۴ بخشی را به ما تخصیص می‌دهد. بعنوان مثال IP من زمانی که به اینترنت متصل می‌شوم میتواند ۱۹۲.۱۶۸. ۱.۱ باشد. همانطور که متوجه شدید این ارقام از ۴ بخش تشکیل شده‌اند و هر بخش با علامت Dot یا (نقطه) از بخش بعدی جدا میشود.

حال که با مفهوم کلی آی پی آشنا شدیم میتوانیم این نکته را مطرح کنیم که زمانی که هر شخص اتصال خود را از اینترنت قطع میکند و مجددا به اینترنت متصل میشود، ISPیا همان ارائه دهنده اینترنت یک IP دیگر برای آن شخص صادر میکند. یعنی با هر بار قطع و وصل شدن به اینترنت IP شما یا شخص استفاده کننده از اینترنت تغییر میکند. در واقع به این نوع آدرس IP،  آی پی داینامیک یا پویا (Dynamic) گفته می‌شود.

محدودیت‌هایی که آی پی برای ما ایجاد میکند

زمانی که فردی در یک کشور زندگی میکند طبیعتا از ارائه دهندگان اینترنت (ISP) آن کشور بهره میبرد. پس آی پی که آن شخص دریافت میکند مخصوص همان کشور است. در اینجا متوجه شدیم که آی پی علاوه بر مشخصات جغرافیایی، کشور فرد متصل به اینترنت هم مشخص میکند. حال شاید برایتان جالب باشد اینکه بدانید، زمانی که کشوری کشور دیگر را تحریم میکند و سرویس‌های خود را روی کشور تحریم شده قطع میکند، وبسایت‌های کشور تحریم کننده نیز برای کشور تحریم شده باز نمی‌شوند.

بعنوان مثال زمانی که آمریکا، تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران را شروع کرد، سرویس‌هایی که در این کشور ساخته شده بودند (مانند Nvidia, Upwork, Spotify, Netflix, Hulu) و شرکت اصلی آنها در آمریکا بود نیز برای کاربران ایرانی باز نمیشدند. همین مساله موجب شد تا کاربران برای دور زدن تحریم‌ها روی به خرید VPN و خرید VPS بیاورند.

و سعی در دور زدن تحریم‌ها با VPS‌ها کردند. حال به این نکته میرسیم که چگونه می‌توان سایت‌های ممنوعه و سایت‌های تحریم شده را با VPN باز کرد. یا چطور میتوان از VPS برای استفاده از سرویس‌های تحریم شده و فیلتر شده اقدام کرد.

روش‌های استفاده از سایت‌های تحریم شده

پاسخ این سوال دقیقا مشخص است. سرویس «شبکه خصوصی مجازی» یا همان VPN می‌تواند آدرس آی پی شما را برای مدت دلخواه خودتان به آدرس IP کشور دیگری تغییر دهد و عملا با این کار شما مثل این است که از آن کشور وارد اینترنت شدید.

به همین راحتی می‌توانید به تمامی محتوای تحریم شده دسترسی داشته باشید. بعنوان مثال شخصی ممکن است بخواهد از حساب بانکی خود در کشور امارات استفاده کند، اما موقعیت این شخص در ایران باشد و به ایران سفر کرده باشد. در اینجا به می‌تواند با استفاده از VPS یا همان سرور مجازی و یا شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network) یا با خرید VPN امارات به حساب بانکی خودش دسترسی در کشور امارات داشته باشد.

با VPS تحریم‌ها را دور نزنید!

با VPS تحریم‌ها را دور نزنید!
با VPS تحریم‌ها را دور نزنید!

در ابتدا بهتر است بگوییم که، یکی از روش‌های استفاده از سایت‌های تحریم شده مانند Binance و یا سایت‌های فریلنسری مانند Upwork و وبسایت‌های کاری دیگر، استفاده از VPS یا همان سرور مجازی است. اما باید این نکته را بدانیم که استفاده از VPS تخصص خاص خود را نیاز داشته و به راحتی قابل انجام نیست.

یعنی شخصی که از VPS استفاده می‌کند می‌بایست روش اتصال و استفاده از VPS،  همینطور روش تهیه سرور‌های ویندوزی با منابع مناسب را بداند. بعنوان مثال هزینه خرید یک سرور مجازی ویندوز با منابع (رم: ۴ گیگابایت) ماهانه ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومان می‌باشد. و بسته به لوکیشن میتواند متفاوت‌تر نیز باشد.

روش جایگزین

اما کاربران می‌توانند با استفاده از VPN یا همان شبکه خصوصی مجازی نیز از سایت‌های تحریم شده و یا سایت‌هایی که نیاز به دسترسی و بودن در کشور خاصی را دارد نیز استفاده کنند. بعنوان مثال استفاده از سرویس زراعت بانک ترکیه نیازمند حضور شخص در این کشور میباشد. اما این شخص می‌تواند با داشتن VPN اختصاصی ترکیه از زراعت بانک به راحتی استفاده کند.

همینطور هزینه و راحتی استفاده وی پی ان در مقایسه با VPS بسیار بصرفه‌تر و راحت‌تر نیز میباشد. به طوری که هزینه ماهانه یک سرویس VPN از ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان متفاوت خواهد بود. و روش استفاده آن هم چندین برابر ساده‌تر است و روی اکثر دستگاه‌ها قابل پشتیبانی و استفاده است.

جمع بندی

در نهایت تصمیم با شماست که می‌خواهید از کدام یک از روش‌های گفته شده در آی تی ایران استفاده کنید. اما پیشنهاد ما به شما استفاده از VPN اختصاصی هر لوکیشن است. زیرا با داشتن یک اشتراک می‌توانید علاوه بر یک لوکیشن از چندین‌ها لوکیشن دیگر نیز استفاده کنید، اما در روش استفاده از VPS شما محدود به انتخاب فقط و فقط یک لوکیشن هستید.

هزینه بالای VPS و تخصص اتصال و مدیریت آن همچنین دسترسی پذیر نبودن آن و سختی استفاده روی گوشی می‌تواند از دلایلی باشد که ما با VPN را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اما در نهایت VPS امنیت بالاتری به لحاظ حفظ IP دارد و جلوگیری از نشت IP در مقایسه با VPN دارد.

امیدواریم روزی برسد که کاربران ایرانی نیز مانند دیگر کاربران دنیا به راحتی بتوانند از تمامی سرویس‌های مفید و خوب اینترنت به راحتی استفاده کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا