گوناگون

سرور مجازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

یکی از اولین مراحل راه‌اندازی سایت، انتخاب هاست است. همه اطلاعات و فایل‌های سایت در هاست آپلود می‌شود. انواع مختلفی از هاست وجود دارد که هرکدام، سطح متفاوتی از امکانات را ارائه می‌کنند. سرور مجازی یا VPS یکی از محبوب‌ترین روش‌های میزبانی از وبسایت است.

سرور مجازی از نظر قابلیت‌ها و همچنین قیمت یک گزینه مقرون‌به‌صرفه برای بسیاری از کاربران محسوب می‌شود. در این مقاله به سؤال «سرور مجازی به چه معناست؟» پاسخ می‌دهیم. همچنین قابلیت‌ها و مزایای VPS را نیز بررسی کرده‌ایم.  

سرور مجازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

سرور مجازی به زبان ساده؛ استفاده از منابع سرور فیزیکی با هزینه اندک

یک سرور فیزیکی را در نظر بگیرید؛ این سرور دارای مقدار مشخصی از منابع مختلف است. منظور از منابع سرور، ویژگی‌هایی مثل توان پردازشی، حافظه رم، دیسک و پهنای باند است. با استفاده از برنامه‌های خاصی تحت عنوان نرم‌افزار مجازی‌سازی، می‌توان منابع یک سرور فیزیکی را به چند بخش تقسیم کرد. هرکدام از بخش‌های جدید که سهم خاصی از منابع دارند، یک سرور مجازی را تشکیل می‌دهند. 

سرور مجازی یا VPS (Virtual Private Server) که توسط سرویس‌دهنده‌های معتبر مثل پارسدو عرضه می‌شود، حاصل تقسیم سرور اصلی به سرورهایی کوچک‌تر است. هر VPS با بخش‌هایی از منابع سرور اصلی به یک کاربر اختصاص پیدا می‌کند. به‌همین‎‌خاطر، مدیریت سرور مجازی تفاوت چندانی با سرور اختصاصی ندارد. ازآنجایی‌ که VPS از تقسیم منابع یک سرور فیزیکی ایجاد می‌شود، امکان ایجاد چندین سرور مجازی از یک منبع وجود دارد.

 تقسیم منابع در نهایت موجب کاهش قابل‌توجه هزینه خرید می‌شود. قیمت سرور مجازی باتوجه‌ به امکاناتش، کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. خرید VPS را می‌توان به خرید یک برش از کیک تشبیه کرد؛ هر برش از نظر طعم و مواد تشکیل‌‌دهنده هیچ تفاوتی با کیک اصلی ندارد، اما قیمتش کمتر است. این حالت برای سرور مجازی نیز صدق می‌کند؛ منابع یک VPS به‌اندازه سرور اصلی بزرگ نیست، اما برای کاربر کافی است. 

سرور مجازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
VPS چه کاربردی دارد؟ از هاست سایت تا ایمیل سرور

از سرور VPS با اهداف مختلفی استفاده می‌شود. یک سرور مجازی درست مثل سرور فیزیکی عمل می‌کند. به‌خاطر همین شباهت، پیکربندی‌های مختلفی از VPS برای کاربردهای متنوع وجود دارد. با خرید سرور مجازی، یک پلن هاستینگ کاملاً انعطاف‌پذیر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در ادامه با چند کاربرد اصلی VPS آشنا می‌شوید.

سرور وب؛ میزبانی از سایت با VPS

مرسوم‌ترین کاربرد سرور مجازی، استفاده از آن به‌عنوان هاست وبسایت است. برای میزبانی از یک سایت با VPS، باید سیستم‌عامل و برنامه‎های وب سرور در سرور مجازی نصب شده باشد. بر اساس نوع پروژه آنلاین، شاید به موارد دیگری هم نیاز باشد. استفاده از سرور مجازی به‌عنوان هاست سایت مزایای مختلفی درد. منابع اختصاصی و محیط مجزای VPS، امنیت و قابلیت اطمینان بالایی برای مالکان سایت‌ها به ارمغان می‌آورد.

سرور اپلیکیشن؛ ایجاد منابع برای اپلیکیشنهای تحت وب

باتوجه‌به سرعت پیشرفت تکنولوژی، محبوبیت سرور VPS برای میزبانی اپلیکیشن تحت وب نیز افزایش یافته است. برای مثال، وردپرس یک وب اپ است که بیش از 40 درصد سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند. به چند دلیل مختلف، استفاده از وی‌پی‌اس به‌عنوان سرور اپلیکیشن هوشمندانه است. اپلیکیشن‎های تحت وب بسیار متنوع هستند و برای اجرا به منابع خاصی نیاز دارند. قابلیت انعطاف‌پذیری بالای سرور مجازی، یک محیط ایده آل برای اپلیکیشن‌های دلخواه ایجاد می‌کند.

سرور گیمینگ؛ استفاده از سرور مجازی در بازیهای ویدیویی

بازی‌های ویدیویی امروزه به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها در کل دنیا تبدیل شده‌اند. در صنعت بازی‌های ویدیویی، عناوین آنلاین مخاطبان بیشماری دارند. تجربه بی‌نقص بازی‌های آنلاین به داشتن یک سرور مناسب وابسته است. حتی برخی از بازی‌ها، امکان ساخت سرور را برای مخاطبانشان فراهم کرده‌اند. ساخت سرور در یک بازی توسط خود گیمرها، فرصت مناسبی برای درآمدزایی است. خرید سرور مجازی و استفاده از آن به‌عنوان سرور گیم روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود.

سرور ایمیل؛ راه امن برقراری ارتباط با مشتریان

استفاده از VPS به‌عنوان یک سرور برای ایمیل، امنیت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. همچنین، کاربردهای مختلف سرور مجازی، امکان استفاده هم‌زمان برای میزبانی وب و سرور ایمیل را فراهم می‌کند.

سرور مجازی آموزش آنلاین

با استفاده از نرم افزارهای کد باز و رایگان مانند BigBlueButton میتوانید بر روی سرور مجازی یک سامانه رایگان آموزش آنلاین اختصاصی فراهم کرد.

سرور مجازی ویدیو کنفرانس

با استفاده از نرم افزارهای کد باز و رایگان مانند جیتسی می توانید ویدیو کنفرانس شخصی خود را برای سازمان داشته باشید.

مزایای سرور مجازی؛ امنیت فوق‌العاده و قابلیت مقیاس‌پذیری 

بسیاری تصور می‌کنند که سرور یک ماشین بزرگ و پرقدرت است که حجم عظیمی از اطلاعات را پردازش می‌کند. این تصور شاید در برخی موارد صحیح باشد اما سرورها لزوماً این‌گونه نیستند. برای مثال، یک سرور مجازی می‌تواند میزبانی فقط یک صفحه وب یا اپلیکیشن را انجام دهد. حتی گاهی اوقات ممکن است از یک VPS برای کاربردهای مختلف به‌صورت هم‌زمان استفاده شود. خرید و راه‌اندازی یک سرور فیزیکی برای بسیاری از کسب‌وکارها گران و از نظر فنی چالش‌برانگیز است.

به‌خاطر هزینه سنگین سرور اختصاصی، بسیاری از مجموعه‌ها امکان استفاده از آن را ندارند. سرور مجازی برای چنین شرایطی یک انتخاب مناسب است. گزینه‌های ارزان‌تری مثل هاست اشتراکی نیز وجود دارند اما منابع این پلن‌ها برای یک کسب‌وکار مناسب نیستند. سرور VPS علاوه‌بر امنیت بیشتر، قابلیت شخصی‌سازی فوق‌العاده‌ای دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی، قابلیت مقیاس‌پذیری است. این یعنی می‌توان متناسب با رشد کسب‌وکار، منابع بیشتر از سرور اصلی برای هاست مجازی تدارک دید. 

نکات مهم برای خرید سرور مجازی؛ ویژگی‌های یک VPS ممتاز 

برای انتخاب و خرید بهترین سرور مجازی فقط توجه به قابلیت‌ها و قیمت اهمیت ندارد. ویژگی‌های فنی و هزینه اشتراک ماهانه اهمیت قابل‌توجهی دارند؛ اما برای انتخاب یک VPS مناسب باید به موارد دیگری هم توجه کرد. سطح پشتیبانی و ارتباط با مشتریان از جانب سرویس‌دهنده در زمینه هاستینگ اهمیت حیاتی دارد. 

مدیریت سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی چالش‌های بیشتری دارد. همچنین ایرادات فنی و قطعی نیز جزو اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند. یک سرویس‌دهنده خوب باید پشتیبانی شبانه‌روزی با کارشناسان حرفه‌ای را برای مشتریان فراهم کند. به‌غیراز پشتیبانی، احتمالاً مهم‌ترین چیزی که هنگام خرید VPS باید به آن توجه کنید، قابلیت‌های امنیتی پلن هاستینگ و سرویس‌دهنده است. 

سرور مجازی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

از کجا سرور مجازی بخریم؟ پارسدو، عرضه‌کننده VPS با سرورهایی در 4 کشور و تحویل آنی

سرورهای مجازی به‎‎‌خاطر قیمت مناسب و ویژگی‌های فنی و امنیتی فوق‌العاده، انتخاب مناسب برای کاربران حرفه‌ای وب هستند. به‌غیراز کاربردهای گفته‌شده در متن، از این طرح‌های هاستینگ برای ویدیو کنفرانس، آموزش آنلاین و پخش زنده نیز استفاده می‌شود. پارسدو با بیش از 15 سال سابقه در زمینه فناوری اطلاعات، خدمات سرور مجازی را با استانداردهای روز دنیا عرضه می‌کند. در پارسدو امکان خرید VPS با میزان دلخواه منابع فراهم شده است. 

سرورهای پارسدِو در چهار موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند و آمریکا قرار دارند. کنترل پنل ابری منحصربه‌فرد و امکان روشن، خاموش یا ریبوت کردن سرور به‌صورت آنلاین برای کاربران وجود دارد. امکان تهیه بک‌آپ روی فضای ابری، مدیریت دیسک نجات و تهیه اسنپ شات نیز فراهم شده است. در سرورهای مجازی پارسدو، ارتقای منابع به درخواست کاربر و به‌صورت آنی انجام می‌شود.

با خرید سرور مجازی از پارسدِو سرور خود را در ۴ کشور به صورت آنی و آنلاین کمتر از ۳ دقیقه تحویل بگیرید. 

همچنین امکان راه اندازی انواع سناریو های مختلف تحت وب مانند سرورهای هاستینگ با قابلیت انتقال رایگان سایت شما،ایمیل های سازمانی، فض ابری،  سرورهای ویدیو کنفرانس، سرور آموزشگاه آنلاین و … به صورت اختصاصی توسط کارشناسان مجرب پارسدِو وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا