استارتاپایران

حمایت بازیگران سنتی از برخورد بیمه مرکزی با استارتاپها

کسب‌وکارهای سنتی بیمه با انتشار بیانیه‌ای به انتقاد از سایتهای صدور آنلاین بیمه پرداختند

به نظر می‌رسد تنشهای اخیر بر سر ایجاد انحصار برای شرکت آمیتیس، تنها چالش پیش روی استارتاپهای بیمه نیست و بازیگران سنتی این حوزه نیز در تلاشند تا به مانع دیگری در مسیر توسعه این کسب‌وکارهای نوآور و فناوری‌محور تبدیل شوند. در همین راستا به تازگی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی نمایندگان صنعت بیمه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از فعالیت بازیگران جدید این حوزه که اقدام به صدور آنلاین بیمه می‌کنند، از مدیران بیمه مرکزی خواسته تا برخورد لازم را برای مقابله با این دسته کسب‌وکارها انجام دهد.

هجمه بیمه‌گران سنتی به استارتاپها

این شورا، ظهور استارتاپهای بیمه‌ای را حاصل کم‌توجهی بیمه‌گران به مقوله تحقیق و توسعه و نیاز کشور به بهره‌گیری از فناوری در این رکن اقتصاد کشور می‌داند و معتقد است که گروهی با استفاده از عناوین پرطمطراق و غیرواقعی در تلاشند تا حداکثر بهره‌برداری را از شرایط ببرند و با دادن وعده‌های توخالی جهش در افزایش ضریب نفوذ بیمه، ذهن تصمیم‌سازان کشور را تسخیر کرده‌اند. آنها ضمن انتقاد از تصویب آیین‌نامه کارگزاران بر خط در شورای عالی بیمه مرکزی تاکید کرده‌اند که این تصمیم از اساس اشتباه بوده و نه تنها اثری در ارتقا ضریب نفوذ بیمه ندارد، بلکه عدالت محوری مورد هدف نظام را نیز زیر سوال برده است.

در ادامه بیانیه تاکید شده است که به‌کارگیری سرمایه‌های کلان و مشکوک برای تبلیغات توسط استارتاپهای بیمه‌ای باعث می‌شود این گروه عنان فروش بیمه و چه بسا صنعت بیمه را در دست بگیرند و از این طریق جامعه چند ده هزار نفری نمیاندگان بیمه را متضرر خواهند کرد. این شورا با خطاب قرار دادن استارتاپهای بیمه تحت عنوان «مدعیان تازه‌وارد» این سوال را مطرح کرده است که چطور و با چه جراتی چنین گروهی به خود اجازه می‌دهند بی‌پروا نهاد ناظر را به دلیل اقداماتش در راستای ساماندهی فعالین بازار بیمه مورد حمله قرار بدهند و چه پشتوانه‌ای دارند که واهمه‌ای از گستاخی به جایگاه نهاد حاکمیتی بیمه ندارند.

ابراز خرسندی از برخورد با بازیگران آنلاین بیمه

در پایان، بازیگران سنتی نگارنده این بیانیه ضمن ابراز خرسندی از شنیده شدن صدای مظلومیت این گروه و برخورد بیمه مرکزی با کسب‌وکارهای استارتاپی و دانش‌بنیان، بر لزوم جلوگیری از فعالیت این کسب‌وکارهای مدرن تاکید کرده‌اند. آنها معتقدند اقدام بیمه مرکزی در برخورد با این کسب‌وکارها درست بوده است و این کار باعث خواهد شد تا رانت رسوب حق بیمه، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی مردم و دامپینگ و … از بین برود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی نمیاندگان بیمه با غیراستارتاپی تلقی کردن بازیگران آنلاین فعلی صنعت بیمه، حمایت خود را از ورود فناوری‌های نوین و استقبال و دعوت از شرکتهای دانش‌بنیان و استارتاپی واقعی، اعلام کرده و معتقد است چنین اقدامی می‌تواند به افزایش رضایتمندی جامعه و تحول اساسی در ارائه خدمات بیمه‌ای منجر شود.

متن اصلی این بیانیه را می‌توانید در تصویر زیر ملاحظه فرمایید.

بیانیه شورای صنفی نمایندگان بیمه
بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی نمایندگان صنعت بیمه در انتقاد از فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین این صنعت

جدال سنت و مدرنیته

تقابل بازیگران سنتی و مدرن در هر صنعتی امری بسیار طبیعی است، کما اینکه مشابه این داستان را پیشتر در تنش‌های میان بخش سنتی تاکسیرانی و بازیگران حوزه تاکسی آنلاین شاهد بودیم. اما مشاهده می‌شود که حالا و با گذر از آن تنشها و فراگیری خدمات آنلاین آنها، جامعه و اقتصاد کشور از مزیتهای بسیاری برخوردار شده اند. انتظار می‌رود در این مورد جدید نیز رگولاتور بیمه بتواند با موضع‌گیری درست، زمینه را برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی این حوزه فراهم کند و با ایجاد بستری برای رقابت عادلانه و مبتنی بر مزیت‌زایی برای مشتری نهایی، قدمی در راستای تسهیل بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای و افزایش ضریب نفوذ بیمه که خواسته نهایی سیاست گذار است بردارد.

توقف آمیتیس؛ خواسته جدی استارپها

مدتی است که کسب‌وکارهای آنلاین صنعت بیمه، با چالش‌های زیادی در زمینه رگولاتوری مواجه هستند. جدیدترین چالش این کسب‌وکارها، ظهور شرکتی خصوصی تحت عنوان «آمیتیس» است که قرار است تحت حمایت بیمه مرکزی، مدیریت سوییچ ارتباطی بیمه‌گران و استارتاپها را عهده‌دار شود. بازیگران آنلاین بیمه معتقدند ایجاد انحصار برای یک شرکت خصوصی و نظارت از طریق این روش، نه تنها کارآمد نیست بلکه نوآوری در صنعت را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. بازیگران آنلاینت بیمه اخیرا با انتشار بیانیه‌ای، صریحا از بیمه مرکزی خواسته‌اند تا جلوی اجرای این طرح را بگیرد و با تشکیل شورایی، پذیرای نظرات و پیشنهادات تمامی بازیگران حوزه باشد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا