تکنولوژیعلمی

ساخت یک بخش کاربردی از قلب با فناوری چاپ سه بعدی

محققان موسسه Wyssهاروارد روشی را برای چاپ سه بعدی ماکروفیلامنت‌های بلند قلب توسعه داده‌اند که این نمونه به رشته‌های شبیه به ماهیچه انسان تبدیل شده و از قابلیت انقباش برخوردار است.  

در این روش جدید، بافت تولید شده به اندازه کافی ضخیم است و می‌تواند در ترمیم و بازسازی قلب موثر باشد. این روش، نسخه اصلاح‌شده‌ای از فناوری چاپ زیستی SWIFT موجود است که در آن، پلتفرمی از ۱۰۵۰ سوراخ عمیق تشکیل شده که هر در هر کدام، دو ستون میکروسکوپی وجود دارد.  

سپس این سوراخ‌های عمیق با استفاده از کلاژن پروتئین و سلول‌های بنیادی و همچنین دیگر سلول‌های مورد نیاز برای تشکیل بافت، پر می‌شوند. سپس با رشد سلول‌ها یک بافت متراکم تشکیل می‌شود که در امتداد محوری که ستون‌های میکروسکوپی را به هم متصل می‌کند، قرار می‌گیرد و نتیجه کار، تولید قطعه کوچکی می‌شود که در قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه این فناوری دستاورد بسیار مهمی محسوب می‌شود اما پیش از آنکه مورد استفاده قرار گیرد، می‌بایست مورد مطالعه و بررسی‌های بیشتری قرار گیرد. این تیم تحقیقاتی معتقد است که این روش جدید می‌تواند برای جایگزینی اسکارها پس از حمله قلبی مورد مفید باشد.  

آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که بتوان از این دستاورد برای کمک به بهبود نوزادانی که از نقص‌های در قلب خود رنج می‌برند، بهره برد و در جهت درمان این مشکلات، گام بزرگی برداشت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا