گوناگون

۷ ایده خلاقانه از لیموبیت برای طراحی سایت فروشگاهی که هنوز در ایران اجرا نشده است!

دقیقا از سال ۱۳۸۴ زمانی که برادران محمدی، دیجی کالا را با ۵ نفر تاسیس کردند کمتر کسی فکر می‌کرد پس از گذشت دو دهه از راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی که هدف آن ارائه اطلاعات دسته اول درباره دوربین عکاسی بود، دیجی کالا تبدیل به بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه شود!

نقش دیجی‌کالا در محبوبیت فروش اینترنتی
نقش دیجی‌کالا در محبوبیت فروش اینترنتی

موفقیت‌های دیجی کالا از سال ۹۲ به بعد باعث شد فروش اینترنتی در ایران به سرعت گسترش پیدا کند. بسیاری از کسانی که فکر شنا کردن در یک اقیانوس آبی کسب و کار بودند، دنبال فروش اینترنتی و ساخت فروشگاه اینترنتی رفتند و این اقیانوس رفته رفته قرمز و قرمزتر شد! تا جایی که در همه صنف‌ها چند فروشگاه اینترنتی موفق مشغول به کار است. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که چند سالی است مارکت‌های فروش اینترنتی سمت نیچ شدن (niche market) رفته است. معنی این جمله خیلی ساده این است: که اگر کمی درباره راه اندازی کسب و کار آنلاین و دردسرهایش اطلاعات داشته باشید احتمالا فکر دیجی کالا شدن نیستید! دلیل آن ساده است، خدمات گسترده و همیشه در حال توسعه این غول اینترنتی رقابت را برای یک کسب و کار نوپا به شدت سخت می‌کند پس بهینه‌ترین راه داشتن یک بیزنس آنلاین، ورود به یک حوزه خاص است که به آن بازار هدفمند یا نیچ مارکت می‌گوییم. خود دیجی کالا هم در ابتدا فقط روی محصولات دیجیتال کار می‌کرد! پس رویای داشتن یک مگاسایت با هزاران محصول در هزاران دسته و هزاران فروشنده و. . تنها نشانه عدم آگاهی ما از وضعیت بازار اینترنتی ایران است. از قدیم گفته‌اند «سنگ بزرگ، علامت نزدن است!»

آیا واقعا هنوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی در ایران جواب میده؟!

جواب این سوال قطعا بله است!

البته اگر فوت و فن کار را بدانید، مهم نیست چه محصولی می‌فروشید یا در کدام شهر ایران مشغول به کار هستید. اگر به کار با اینترنت و سایت و شبکه‌های اجتماعی مسلط هستید و محصولی را هم در اختیار دارید (تولید می‌کنید یا واردات یا از کسی تهیه می‌کنید فرقی نمی‌کند) پس این مقاله دقیقا برای شماست!

پیش نیازهای راه اندازی یک سایت فروشگاه اینترنتی چیست؟

فرض می‌کنیم شما یک سایت فروشگاهی دارید، که مثلا یک شرکت طراحی سایت فروشگاهی مثل لیموبیت برای شما آن را راه‌اندازی کرده است. پس تقریبا۵۰ درصد کار حل شده، داشتن یک سایت عالی که از هر نظر روی آن کار شده است موفقیت شما را تضمین می‌کند. شاید اغراق نباشد اگر بگویم ۵۰ درصد بعدی کاملا مرتبط به محصول شماست! ممکن است این سوال پیش بیاید «پس خدمات ما ارزشی ندارد؟!» نه قطعا اینطور نیست ولی یک نکته مهم را از محمد اکبری موسس بزرگترین سایت فروشگاهی لوازم یدکی در ایرانی یعنی یدکی لند در نظر بگیرید:

محصول فروشگاه شماست که تعیین می‌کند می‌توانید خدمات خوبی به مشتری بدهید یا نه! ما چند سال قبل برای تهیه یک قطعه لوازم یدکی کمیاب که مشتری از ما درخواست داشت چند ساعت دنبال کالا در بازار بودیم و وقتی جنس رو پیدا میکردیم و برای طرف میفرستادیم باز هم معلوم بود ۱۰۰ درصد راضی نیست، با اینکه سود ما واقعا کم بود و اون طرف هم واقعا این جنس رو سخت پیدا میکرد. این دقیقا یعنی همین موضوع (که محصول اهمیت خیلی زیادی داره) اگر محصول خوب نباشه یا در دسترس نباشه و قیمتش درست نباشه، موجودیش مشخص نباشه و. . هر چقدر هم زور بزنید باز هم خدمات خوب شما به چشم نمیاد!

در بخش بعد به بررسی و معرفی ۷ ایده خلاقانه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی که هنوز در ایران اجرا نشده است می‌پردازیم.

معرفی ۷ ایده دست اول برای ساخت فروشگاه اینترنتی

۱- فروشگاه آنلاین تست عینک:

نگرانی  خیلی از کاربران در خرید اینترنتی ترس از نامناسب بودن کالا است. در واقع واژه‌هایی مثل «اگر به چهره‌ام نیاد؟ اگر سایز نباشه؟ اگر مناسب این فضا نباشه و…» انقدر ذهن خریداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که اکثر اوقات ممکن است خرید حضوری را ترجیح بدهند و از خرید اینترنتی دست بکشند. اما فرض کنید قبل از خرید عینک آن را تست کنند! اگر شما ابزاری برای این کار داشته باشید، به نوعی این مشکل را حل کرده و فروش سایت خود را چند برابر افزایش داده‌اید. می‌توانید با راه اندازی این فروشگاه به کاربران کمک کنید که بهترین عینک را با توجه به فرم صورت خود انتخاب کنند. شکل صورت منحصر به فرد است و اگر بدانید به دنبال چه چیزی باشید می‌توانید به راحتی عینک طبی یا آفتابی مناسب خود را پیدا کنید. کافی است بازدید کنندگان سایت شما، یک جایی از سایت تصویر دلخواه از صورت خود را آپلود کنند و در کنار آن لیستی از عینک‌های شما باشد که با تست کردن هر کدام عینک مورد علاقه خود را پیدا کنند و به صفحه خرید همان محصول بروند. با اینکار می‌توانید تضمین کنید که عینکی که به صورت آنلاین از فروشگاه شما تهیه می‌شود خیلی به سلیقه مخاطب نزدیک‌تر است.

درجه سختی: سخت

 

۲- فروشگاه اینترنتی پرچم و لوگو:

چه در اتاق جلسه یا نمایشگاه یا حتی زمان ظبط یک ویدیو برای انتشار در اینستاگرام باشید به هر حال یک پرچم که لوگو یا نام تجاری شما روی آن است اعتبار ویژه‌ای به شما خواهد داد. برندسازی و نمایش برند برای همه کسب و کارها امری مهم و ضروری است. بنابراین طبیعی است که هر کسب و کار بر روی برند، لوگو و یا نام کسب و کار خود حساس باشد. خصوصا در مواردی مثل چاپ پرچم، لوگو و نام برند بیشتر به چشم میایند و اگر طراحی نامناسبی داشته باشند ممکن است به اعتبار یک برند ضربه بزنند. به هر حال نمی‌توان تاثیر این موارد را در جذب و رشد یک کسب و کار نادیده گرفت! با یک جستجو ساده می‌توانید ببینید از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۷ شرکت اپل ۶ بار لوگو خود را تغییر داده و سعی در بهبود آن داشته است.

یک سایت خوب را تصور کنید که از کاربران خود آنلاین سفارش پرچم دریافت می‌کند! مراحل کار ساده است، کافی است کاربران رنگ پس زمینه، ریشه‌های اطراف، جنس و طرح پایه پرچم و. . را انتخاب کنند و فایل لوگو یا طرحی که مد نظرشان است روی پرچم باشد را در همانجا آپلود کنند. در نهایت برای ساده سازی کار می‌توان یک پیغام نمایش داد که «یک تصویر مطابق سفارش شما از طرح نهایی پرچم برای شما ارسال و در صورت تایید مراحل اجرای آن انجام و برای شما ارسال خواهد شد.» یا هر متن دیگری که توضیحات کاملی به خریدار بدهد. حتی می‌توان در فازهای بعدی ابزاری ایجاد کرد که طرح نهایی پرچم را همانجا به کاربران نمایش دهد.

درجه سختی: متوسط

 

۳- چاپ روی همه چیز:

همه کسب و کارهایی که به علاقه‌ی مخاطبانش نزدیک باشند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. اگر سعی کنید بر روی این ایده‌ها تمرکز کنید قطعا به نتیجه خوبی می‌رسید. چاپ علایق، خاطره‌ها و یا تصاویری که برای مخاطبین به نحوی دارای اهمیت هستند مخصوصا اگر با طراحی دلخواه‌شان همراه باشد، قطعا یک ایده فوق العاده خواهد بود.   کافیست با سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی این چنینی از مخاطبین بخواهید طرحی که می‌خواهند را آپلود کنند تا بر روی تیشرت، لیوان، قاب موبایل و یا هر کالایی که دارید و امکان چاپ دارند برای آن‌ها چاپ کرده و در بازه زمانی مشخص ارسال کنید.  فرض کنید در منو بجای دیدن یک دسته بندی نوشتاری کاربران روی چند آیکون مینیمال و ساده مثل تیشرت، ماگ، قاب موبایل و … کلیک کنند که پشت هر کدام یک محصول خاص است که قابلیت شخصی‌سازی محصولات را به آن‌ها می‌دهد. به این صورت کالاهای خود را با ترفندی فوق العاده به فروش می‌رسانید.

درجه سختی: آسان

۴- فروشگاه اینترنتی رنگ مو:

قطعا این سایت فقط در مورد رنگ مو نیست. این ایده در مورد اعتماد به نفس است و به افراد کمک می‌کند تا رنگ موی زیبایی که دوست دارند با آن احساس کنند بهترین خود هستند را انتخاب و با خیال راحت خرید اینترنتی خود را انجام دهند. با ساخت فروشگاه آنلاین رنگ مو به افراد این امکان را بدهید که با استفاده از دوربین تلفن همراه یا رایانه خود، با آپلود یک سلفی سایه‌های مختلف رنگ مو را امتحان کنند. به همین راحتی می‌توانید با راه اندازی فروشگاه اینترنتی تست رنگ موی جدید، به کاربران امکان بررسی  سایه‌های مختلف رنگ مو را بدهید و هم محصولاتتان را حرفه‌ای‌تر معرفی کنید.

درجه سختی: سخت

 

۵- فروش اجزای ساخت ماکت و کاردستی

این روز‌ها با حضوری شدن بسیاری از مدارس و دانشگاه ها، پروژه‌هایی که نیاز به ساخت کاردستی و یا ماکت داشته باشند کم نیست. می‌توانید برای آسان کردن ساخت این کاردستی‌ها سازه‌های نیمه آماده و یا اقلام ساخت کاردستی و ساخت ماکت را تهیه کنید و به مخاطبین هدف خود معرفی کنید. خیلی از افراد هم هستند که بسیار به ساخت ماکت‌های مختلف علاقه دارند و به دنبال جایی هستند که بتوانند به راحتی وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند. راه اندازی سایت فروشگاهی سازه ماکت و کاردستی هم خلاقانه هست و هم تا کنون کسی به صورت تخصصی روی این موضوع کار نکرده است. کارهای خلاقانه زیادی را می‌توان در این سایت انجام داد، مثلا در دسته بندی بر اساس المان‌های شهری، آیتم‌های مختلفی مثل آجر، بلوک، تیرآهن، نیوجرسی و. . را قرار دهید و در المان‌های داخل ساختمان میز و صندلی و. . را به فروش برسانید. اگر محصولات خوبی داشته باشید و تولید محتوای جذابی کنید، واقعا گشتن در این سایت حتی برای ساعت‌ها سرگرم کننده است.

درجه سختی: متوسط

 

۶- فروشگاه آنلاین مجسمه و دکوراتیو:

فرض کنید یک سایت فروشگاه به اسم فلان دات کام! وجود دارد که بر اساس موضوع به شما مجسمه، تابلو، فرش دست‌بافت و هزاران کالای دیگر را پیشنهاد می‌دهد. مثلا وقتی وارد موضوع کودک می‌شوید، به شما محصولاتی که دارای این ویژگی هستند را نمایش می‌دهد. پیاده سازی این ایده هم آسان است. تنها کافی است به هر محصول زمان تولید محتوا چند برچسب اختصاصی بدهید. مثلا برای یک مجسمه که یک پیر مرد کفاش است می‌توانید برچسب‌های محصول مانند «پیر مرد، کفش، کفاش، کارگر، روستا، فرانسه و. .» را بدهید تا کاربران زمان جستجو آن به کلیه آثار مرتبط با این موضوع دست پیدا کنند. رمز موفقیت این فروشگاه اینترنتی همان جمله معروف «محتوا پادشاه است» خواهد بود!

بهتر است در این موارد رنج قیمتی متفاوتی هم پیشنهاد بدهید و حتی برخی کالاهای اصل و گران داشته باشید. اگر کمی هم سلیقه به خرج دهید قطعا سایت زیبا و جذابی خواهید داشت که قطعا می‌توان آن را به عنوان یک ایده پول‌ساز مطرح کرد. ضمنا برای افزایش دسته بندی‌ها و نوع محصولات بهتر است این سایت‌ها مارکت‌پلیس باشند. برای طراحی سایت مارکت پلیس  (Marketplace) به لیموبیت مراجعه کنید.

درجه سختی: آسان

 

۷- خرید اکسسوری ماشین:

هنوز یک سایت فروشگاهی تخصصی که به ارائه لوازم و اکسسوری انواع ماشین بپردازد وجود ندارد و این ایده که شما فقط اکسسوری ماشین را می‌فروشید میتواند جذاب باشد. همچنین فروشگاه اینترنتی شما با توجه به اینکه مختص به یک دسته کلی است می‌تواند برای کاربران جذاب و جدید باشد که به راحتی در فروشگاه شما لوازم جذاب و جدید خودرو را ببینند و تهیه کنند. همچنین تامین کالا در مدل‌های گوناگون و بروز برای شما راحت‌تر است که هر کالایی که دارید مرتبط با تزئیات و لوازم ماشین باشد. سایت فروشگاهی که نوع و جنس کالا در آن منحصر به فرد باشد همیشه مشتریان خاص خودش را خواهد داشت. به این نکته فکر کنید که شما محصولاتی دارید که هیچ فروشگاهی مشابه آن را ندارد.

درجه سختی: آسان

 

آیا با لیموبیت می‌توان این وب سایت‌های فروشگاهی را راه اندازی کرد؟

لیموبیت یک شرکت خلاق در زمینه طراحی انواع پلتفرم‌های فروشگاهی و به طور تخصصی ساخت سایت فروشگاهی است. نمونه‌های فوق العاده این شرکت که هر کدام با دیگری متفاوت است، نشان از توانمندی بالای این شرکت در این زمینه دارد. پلتفرم لیموبیت برای طراحی است کاملا به صورت کد نویسی اختصاصی است و امکان توسعه و به روزرسانی پیاپی و پشتیبانی حرفه‌ای را دارد. اگر به دنبال یک شرکت برای طراحی سایت فروشگاهی خود می‌گردید، پیشنهاد ما قطعا لیموبیت است. کافی است در گوگل جستجو کنید:  لیموبیت

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقالاتتون عالیه واقعا که بهترین سایت کسب و کار ایرانین 👌😍 من تو اقتصاد آفرین لوازم آرایشی رو هم خونده بودم تو یه رپورتاژ نوشته بود درآمد خیلی خوبی میشه از سایت فروشگاهیش داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا