تکنولوژی

طراحی عینکی که با ردیابی حرکات صورت، دستورات کاربر را اجرا می‌کند

یکی از محققان دانشگاه کرنل موفق به ساخت عینکی سونار شده که قادر است بدون آنکه صدایی از دهان کاربر خارج شود، صحبت‌های وی را متوجه شود.

این عینک به اسپیکرها و میکروفون‌های کوچکی مجهز شده که می‌تواند دستورات کاربر از قبیل توقف یا شروع پخش یک موسیقی، وارد کردن رمز عبور بدون لمس صفحه کلید و… را بدون آنکه صدایی از دهان وی خارج شود، اجرا کند.

رویدانگ ژانگ، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کرنل، موفق به طراحی و توسعه این سیستم شده؛ وی پیشتر نیز در ساخت هدفونی که با استفاده از دوربین کار می‌کرد، مشارکت داشت.

حال این عینک، کاربر را از قرارگرفتن در مقابل دوربین و یا قرار دادن دستگاهی در گوش، بی‌نیاز می‌کند. چنگ ژانگ، یکی از استادان دانشگاه کرنل می‌گوید: عملکرد اغلب فناوری‌هایی که در زمینه تشخیص گفتار بی‎کلام توسعه داده شده‌اند، به مجموعه‌ای از دستورات از پیش تعیین‌شده محدود می‌شود و کاربر را ملزم می‌کند تا در مقابل دوربین قرار گیرد یا آن دستگاه را روی سر یا مقابل صورت قرار دهد.

محققان می‌گویند عینک سولاری که توسط این پژوهشگر طراحی شده، تنها به چند دقیقه اطلاعات آموزشی همانند خواندن یک سری اعداد برای یادگیری الگوهای رفتاری کاربر نیاز دارد.

پس از آماده‌سازی، امواج صوتی را روی تمامی‌قسمت‌های صورت کاربر ساطع و امواج برگشتی را دریافت می‌کند. از این طریق، می‌تواند حرکات دهان را با بهره‌گیری از فناوری یادگیری عمیق تجزیه و تحلیل کند که به گفته این محققان، فناوری مذکور می‌تواند با دقت ۹۵ درصدی، دستورات را بخواند.

این عینک از فریمی‌پلاستیکی مشکی بهره می‌برد. در این فریم، بردهای مداری کوچک و چند اسپیکر و میکروفون ریز طراحی شده که زیر لنزها جای می‌گیرند.  فرآیند تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت وایرلس روی گوشی کاربر انجام می‌شود و بدین ترتیب دیگر نیازی به حمل و جابجایی دستگاه‌های جانبی حجیم نیست. نسخه فعلی این عینک می‌تواند تا ۱۰ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد، کار کند.

همچنین طی این فرآیند، هیچ داده‌ای از تلفن همراه کاربر خارج نمی‌شود و نگرانی بابت نقض حریم خصوصی کاربر وجود نخواهد داشت.
چنگ ژانگ می‌گوید: طراحی این سیستم بسیار هیجان‌انگیز است چرا که علاوه بر کارایی موثر، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را نیز رفع می‌کند. این عینک با ویژگی‌هایی چون طراحی کوچک، مصرف انرژی پایین و حساس نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران طراحی شده که همگی را در نسل جدید محصولات پوشیدنی آینده خواهیم دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا