ایلان ماسکتکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

جزییات خرید توییتر توسط ایلان ماسک

توییتر پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید شرکت با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار را پذیرفت.

شرکت توییتر پیشنهاد ایلان ماسک برای تصاحب شرکت و خصوصی‌شدن آن را پذیرفت؛ معامله‌ای که به گفته وال‌استریت ژورنال، به ثروتمندترین فرد جهان، اختیار تام کنترل شبکه‌ای اجتماعی را می‌دهد که خودش یکی از تأثیرگذارترین کاربران آن است. در واقع قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری پایان یک مطالبه‌ی چشمگیر در توییتر است، در حالی که بسیاری از مدیران و اعضای هیئت مدیره در ابتدا با رویکرد تصاحب آقای ماسک مخالفت کردند. این قرارداد سبب شده است تا کارمندان، کاربران و قانون‌گذاران توییتر در تعیین پارامترهای گفتمان در اینترنت و نحوه اجرای قوانین خود توسط شرکت‌ها دو قطبی رفتار کنند. در حالی که دو طرف در طول شب کار کردند تا قراردادی را منعقد کنند که در آن ماسک قصد دارد توییتر را در معامله‌ای خصوصی کند که ارزش شرکت را به ۲۰/۵۴ دلار برای هر سهم می‌ساند.

روز دوشنبه و درست یک روز پس از اولین گزارش وال‌استریت ژورنال مبنی بر نزدیک شدن طرفین به توافق، ماسک در توییتی نشان داد که می‌خواهد این پلتفرم را به مقصدی برای گفتمان‌ها و حل اختلافات گسترده تبدیل کند. او همچنین نوشت: «امیدوارم حتی بدترین منتقدان من در توییتر باقی بمانند، زیرا آزادی بیان همین است». ماسک پس از اعلام  توافق برای این قرارداد گفت که می‌خواهد تجربه کاربری بهتری از توییتر را با افزودن ویژگی‌های جدید و مبارزه با هرزنامه‌ها ایجاد کند. این میلیاردر که همچنین مدیر اجرایی شرکت تسلا و شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اسپیس‌ایکس است، سابقه‌ای درخشان در صنایع مختلف دارد.

بدیهی است توییتر که حدود دو سال پیش چالش‌هایی را با سرمایه‌گذار فعال Elliott Management Corp، پشت سر گذاشته، با چالش‌های تجاری مهمی مواجه است. این شرکت همچنین یک سال پیش اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ حداقل درآمد خود را دو برابر کند و به ۵/۷ میلیارد دلار برساند، در حالی که در آن زمان به حداقل ۳۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه نیاز داشت تا به چنین درآمدی برسد. یکی از سوالاتی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، این است که آیا ماسک اجازه بازگشت دونالد ترامپ به توییتر را – پس از اینکه این شرکت حساب شخصی این رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه سال گذشته را در پی حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طرفدارانش، به طور دائم به حالت تعلیق درآورد- می‌دهد یا خیر. هرچند ترامپ روز دوشنبه به فاکس نیوز گفت که هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به توییتر ندارد و در عوض از استارت‌آپ Truth Social  به عنوان شبکه رسانه اجتماعی مورد علاقه خود استفاده خواهد کرد.

به گفته فردی که این اظهارات را شنیده است، در جلسه کارمندان که در بعدازظهر روز دوشنبه برگزارشد، مدیرعامل پاراگ آگراوال گفت که هیچ اخراج برنامه‌ریزی نشده‌ای وجود ندارد و اولویت‌های شرکت، تا پیش از بسته شدن معامله تغییر نمی‌کند. همچنین گفت که به محض اینکه ماسک مسئولیت را بر عهده بگیرد، ما نمی‌دانیم که شرکت ممکن است به چه سمتی برود. او ادعا کرد: «ماسک موافقت کرده است که پس از بسته شدن معامله، سهام کارکنان را به پول نقد تبدیل کند و آنها را بر اساس برنامه تخصیص موجود پرداخت کند». همچنین برت تیلور، رئیس هیئت مدیره مستقل توییتر، گفت: «این معامله منعکس‌کننده بهترین نتیجه برای سهامداران است».

در روز چهاردهم آوریل و زمانی که ماسک بدون اینکه بگوید چگونه هزینه را پرداخت خواهد کرد، انتظار می‌رفت که شرکت تویتتر این پیشنهاد را رد کنند، اما توییتر بعد از اینکه ماسک جزئیات برنامه مالی خود را برای تصاحب این شرکت شرح داد، موضع خودش را تغییر داد. در نتیجه ماسک با اعلام بودجه ۵/۴۶ میلیارد دلاری در ۲۱ آوریل، راه مذاکره را برای مدیران شرکت باز کرد. بنابراین، سهام توییتر در روز دوشنبه ۷/۵ درصد افزایش یافت و با قیمت ۷۰/۵۱ دلار بسته شد. لازم به ذکر است که سهام توییتر در اولین روز معاملاتی خود در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۹۰/۴۴ دلار بسته شده بود. به گفته متخصصین، تغییر موضع در توییتر پس از آن اتفاق می‌افتد که ماسک روز جمعه به طور خصوصی با چندین سهامدار شرکت برای تمجید از مزایای پیشنهاد خود و در عین حال تکرار این موضوع که هیئت مدیره باید یک تصمیم «بله یا خیر» اتخاذ کند، ملاقات کرد.

ماسک، با بیش از ۸۲ میلیون دنبال‌کننده در توییتر، مدت‌هاست که از این پلتفرم برای بیان دیدگاه‌های خود در مورد همه چیز از سفر فضایی گرفته تا ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. در ماه ژانویه، او خرید سهام توییتر را آغاز کرد و در آوریل به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار انفرادی با بیش از ۹ درصد سهام تبدیل شد. همچنین او در گذشته از توییتر برای انتقاد از این موضوع استفاده کرد که این نهاد، تحقیقاتی را در مورد فروش برخی از سهام‌های اخیر او آغاز کرده بود و اغلب منتقدان خود را در شبکه اجتماعی به باد انتقاد می‌گرفت. در نتیجه خصوصی کردن توییتر به ایلان ماسک این امکان را می‌دهد تا بدون نظارت سهامداران، تغییرات دلخواهش را ایجاد کند. البته او گفته است که می‌خواهد تا حد امکان سهامداران خود را حفظ کند.

واضح است که ماسک برای پلتفرم جدید خودش برنامه‌ای ریخته و به چندین تغییر پیشنهادی از جمله ملایم کردن موضع توییتر در مورد تعدیل محتوا، ایجاد یک ویژگی ویرایش برای توییت‌ها، تبدیل الگوریتم توییتر منبع باز – که به افراد خارج از شرکت اجازه می‌دهد آن را مشاهده کنند و تغییرات را پیشنهاد کنند – و تکیه کمتر بر تبلیغات، اشاره کرده است. ماسک که خود را حامی آزادی بیان می‌نامد، در مصاحبه اخیر در کنفرانس TED گفت که توییتر را «میدان شهر واقعی» می‌بیند. همچنین با اشاره به تعلیق موقت بعضی حساب‌های کاربری، گفت که «توییتر هنگام تصمیم‌گیری برای حذف توییت‌ها یا مسدود کردن دائمی‌حساب‌های کاربران باید محتاط‌تر باشد».

همچنین توییتر ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرده که مورد توجه کاربران قرار گرفته است؛ از جمله فضاهای توییتر، که به افراد اجازه می‌دهد مکالمات صوتی زنده را با یکدیگر در این پلتفرم میزبانی کنند. ماسک گفته است که می‌خواهد توییتر کمتر به تبلیغات – که حدود ۹۰ درصد از درآمدش را در سال ۲۰۲۱ تأمین کرد – متکی باشد و مدل کسب‌وکار خود را بیشتر به سمت اشتراک‌ها تغییر دهد. این پلتفرم در حال حاضر یک سرویس مبتنی بر اشتراک به نام Twitter Blue را ارائه می‌کند که ویژگی‌های ممتازی مانند «لغو توییت» را با پرداخت ۲.۹۹ دلار در ماه به مشتریان خدمات می‌دهد. در نتیجه او گزینه حذف همه تبلیغات در توییتر را به عنوان بخشی از پیشنهادات اشتراک بیان کرد.

ماسک همچنین ایده کاهش تعداد کارمندان، بستن ساختمان دفتر مرکزی شرکت در سانفرانسیسکو و عدم پرداخت حقوق به هیئت مدیره را مطرح کرد. او گفت که تنها با اجرای این طرح می‌تواند حدود ۳ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی کند. دیگر تغییرات پیشنهادی او برای توییتر شامل تلاش برای جلوگیری از هرزنامه و ربات‌های کلاهبرداری و ایجاد امکان انتشار توییت‌های طولانی‌تر است، در حالی که محدودیت فعلی هر توییت ۲۸۰ کاراکتر است. در نهایت در روز پنجشنبه، قرار است توییتر درآمد سه ماهه اول خود را اعلام کند. این شرکت روز دوشنبه گفت که دیگر برنامه‌ای برای برقراری تماس با تحلیلگران در آن روز ندارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا