استارتاپبورستپسیتکنولوژی

چشم‌انداز مدیران تپسی از ورود به بازار بورس ایران

مدیرعامل تپسی: با جذب سرمایه بیشتر می‌توانیم رشد بیشتری داشته باشیم و به حوزه‌های جدید نیز ورود کنیم.

به گفته مدیرعامل تپسی٬ این شرکت با پذیرش در بازار فرابورس توانسته ۶۰ تا ۷۰ درصد از راه را برای ورود دیگر بازیگران این حوزه به بازار بورس را باز کند و با جذب سرمایه از بازار بورس می‌تواند به حوزه‌های جدید نیز ورود کند.

در جریان نشست خبری شرکت تپسی با موضوع ورود این استارتاپ به بازار فرابورس و انتشار گزارش ارزش‌گذاری این شرکت٬ میلاد منشی‌پور در خصوص ورود به این بازار گفت: عرضه اولیه تپسی یک اتفاق بزرگ برای این صنعت است. جدا از ورود تپسی به این بازار٬ اتفاق مهم این است که با ورود اولین استارتاپ به بورس عملا دارایی‌های مشابه دارایی‌ شرکت‌های شبیه تپسی توسط بازار به رسمیت شناخته شوند و با بازار کشور پیوند بخورند. کلا با این اتفاق امیدواریم با ورود استارتاپ‌ها به بورس سرمایه بیشتری از سمت بخش خصوصی وارد این صنعت می‌شود.

‏میدرعامل تپسی افزود: پتانسیل این حوزه بسیار بالاست و رشد این شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. ما امیدواریم با این اتفاق سرمایه‌گذاری بیشتری از صنایع مختلف به حوزه شرکت‌های خدمات دهنده بر پایه اینترنت رخ دهد.

مدیرعامل تپسی خاطرنشان کرد: این مسیر و پذیرش تپسی در بازار فرابورس حدود دو سال ظول کشید در حالی که شرکت‌های عادی مثل یک شرکت فولادی می‌تواند به راحتی و حتی طی چند روز وارد بازار بورس شود. اما به دلیل اینکه صنعت ما جدید و تازه وارد بود این کار دو سال کشید.

منشی‌پور ابراز امیدواری کرد که عرضه اولیه هرچه زودتر در بازار فرابورس اتفاق بیفتد.

به ارزش‌گذاری انجام شده باور داریم

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان نیز در جریان این نشست با اشاره به پتانسیل بالای مدیران تپسی عنوان کرد: اگر این عرضه صورت بگیرد و تپسی بتواند نیازهای مالی خود را تامین کند مطمئنا می‌تواند در آینده نزدیک شرکت را توسعه داده و خدمات آن را افزایش دهند.

مرادی اضاه کرد: طی سال‌های کذشته یعنی از سال ۶۸ که معاملات بورس جدی شد٬ همواره با شرکت‌هایی که دارایی های قابل رویت مثل زمین و ماشین داشتند مواحه بودیم. این پدید اما در دنیا زودتر اتفاق افتاد که با استفاده از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها از داده‌ها و دارایی‌های دیگران استفاده کنیم. امروز در فرابورس هم شاهد این هستیم که چنین تفکری در جریان است.

مدیرعامل تامین سرمایه کاردان همچنین در خصوص ارزش‌گذاری تپسی نیز عنوان کرد که شرکت تامین سرمایه کاردان ارزش‌گذاری و انتشار گزارش ارزش‌گذاری تپسی را بر عهده گرفت و به رقمی که قیمت‌گذاری کردیم کاملا باور داریم.

پرچمدار ورود استارتاپ‌ها به بورس هستیم

مدیرعامل تپسی در پاسخ به سوال آی‌تی‌ایران مبنی بر چالش‌های ورود تپسی به بورس چه بوده و اینکه این شرکت تا چه اندازه راه را برای دیگر شرکت‌های این حوزه برای ورود به بورس هموار کرده٬ عنوان کرد: پروسه بسیار سختی بود ورود به بورس. مثلا در حالی که ما سومین جلسه رسمی پذیرشمان را طی می‌کردیم٬ یک شرکت فولادی در یک جلسه دو ساعته پذیرش ورود به بورس را گرفت در حالی که ما چند جلسه بعد نیز با سازمان بورس برای پذیرش داشتیم. این نشان می‌دهد که چقدر این پروسه برای ما دشوار بود.

واقعیت این است زمانی که یک صتعت جدید می‌خواهد وارد بدنه افتصادی کشور شود٬ تمام ابعاد آن باید شناخته شود. الان می‌توان گفت تپسی به عنوان پرجمدار خوزه خود باید همه ابعاد را باید به تصمیم‌گیران می‌شناساند. خیلی از سوالاتی که بورس از ما می‌پرسید ارتباطی به تپسی و تاکسی انلاین نداشت بلکه بیشتر به ماهیت این حوزه و نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها بود.

منشی‌پور در ادامه گفت که فکر می‌کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد راه را برای دیگر استارتاپ‌ها برای ورود به بازار بورس هموار کرده‌ایم.

هزینه‌های انجام شده همان دارایی‌های نامشهود هستند

همچنین مدیر ارشد مالی تپسی در پاسخ به دیگر سوال آی‌تی‌‌ایران مبنی برا اینکه رگولاتور فرابورس تا چه اندازه از دارایی‌های نامشهود تپسی را قبول کرده عنوان کرد: در شرکت‌های اینترنت محور درصد عمده دارایی٬ نامشهود است و دارایی فیزیکی بسیار کم و است باور داریم که درایی نامشهود است که امکان رشد سریع و توسعه شرکت را می‌دهد. بنابراین دیدگاه شرکت این نبوده که دارایی ها مشهود یا فیزیکی ایجاد کند و فقط به دنبال دارایی‌هایی بوده که بهر شد شرکت کمک کند. دارایی‌های نامشهود تپسی یک مسیر طولانی و سخت را برای پذیرفته شدن توسط فرابورس طی کرد و حالا به بک دارایی پذیرفته شده تبدیل شده. ما از ابتدا بر این باور بودیم هزینه‌هایی که برای ساخت شبکه و پلتفرم می‌کنیم و شبکه‌ای از رانندگان و کاربارن را شکل می‌دهیم که در آینده این هزینه منجر به درآمد می‌شود٬ در واقع دارایی نامشهود هستند.

مقیمی اضافه کرد: با توجه به همین ناشناحته بودن این مسیر برای فرابورس و مردم٬ این سازمان ما را به کمیته فنی سازمان حسابرسی اراجاع دادند. اگر یک مرجعه در ایران باشد که بتواند راجع به استارنداردهای حسابرسی و داریی‌ها ما نظر بدهد همین سازمان است. طی یک بررسی ‌های دو ماه که توسط اعضای کمیته انحام داد به ما اجازه دادندد که ما از استاندارد بین‌المللی برای شناسایی محارج سرمایه‌ای تحت عنوان مخارج انتقال استفاده کنیم. در پایان بر این باور رسیدند که صرف این مبالغ هزینه نیست و تلقی کردن آنها به عنوان هزینه در واقع اصل تطابق را زیر سوال برده‌ایم.

وی افزود: فرابورس مجددا یک حسابرس معتمد دیگر را برای بررسی مخارج و دارایی‌های ما فرستاد و نهایتا توانستیم نظر مثبت کمیته پذیرش فرابورس را بگیریم. در کل دارایی‌های مشهود و نامشهود تپسی چندین مرحله مورد بررسی قرار گرفت و حالا توسط فرابورس تایید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا