گوناگون

سه سوال مهم که قبل از خرید سرور اچ ‌پی باید پرسید

امروزه سرور اچ پی به یکی از پرطرفدار‌ترین سرورها در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. این سرور با کانفیگ‌های متعددی به بازار عرضه شده و این سبب می‌شود که بتوان در کاربری‌های متنوعی از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی سه سوالی که قبل از خرید سرور اچ پی باید به آن توجه کرد، بپردازیم.

بهترین کانفیگ پیشنهادی برای خرید سرور اچ پی با کارایی‌های مختلف چیست؟

قبل از هر کاری ابتدا باید هدف خود را برای استفاده از سرور اچ پی مشخص کنید. اگر قصد دارید که اطلاعات حجیم یک مجموعه را نگهداری کنید، باید از سروری استفاده کنید که بتواند انواع مختلفی از هارد دیسک‌ها را مورد پشتیبانی قرار دهد. بدین وسیله فضای مدنظر برای ذخیره سازی داده‌ها فراهم شود.

اگر هدف شما حفاظت از اطلاعات مهم شرکت و یا مجموعه‌تان است، پس بهتر است از سروری استفاده کنید که Raid Controller سخت افزاری مناسبی داشته باشد. این وسیله، اجازه می‌دهد که سطوح امنیتی مختلفی را در لایه‌های هارد دیسک، برای سرور ایجاد کنید. اما اگر اولویت شما این است که از بیرون مجموعه و به کمک اینترنت بتوانید به سرور داخل مجموعه متصل شوید، پس باید از کانفیگ سرور اچ پی استفاده کنید که از لحاظ سخت‌افزاری این قابلیت را در دسترس قرار دهد.

برای انتخاب نوع سرور اچ پی با توجه به کارایی، باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب شاسی سرور: شاسی سرور مشخص می‌کند که امکان نصب چه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را بر روی سرور وجود دارد. اگر مجموعه شما قصد استفاده از رک شبکه را دارد، بهتر است از سرور‌های رکمونت (Dl series) استفاده کنید. برای خرید سرور‌های رکمونت، باید به این موضوع توجه کنید که چه مقدار فضای خالی به سرور خود اختصاص می‌دهید. تا بر اساس آن، یکی از سرورهای ۱ یونیتی، ۲ یونیتی و ۴ یونیتی را مورد انتخاب قرار دهید.

انتخاب سی پی یو برای سرور: پس از انتخاب شاسی سرور، باید مشخص کنید که چه نوع پردازنده‌ای در سرور خود نیاز دارید. برای انتخاب پردازنده مناسب، باید در نظر داشته باشید که چه مقدار سرعت پردازش و چه تعداد هسته پردازشی مورد نیاز است. حتماً به این نکته توجه کنید که حداکثر تعداد CPU برای سرور‌های ۱ یونیتی و ۲ یونیتی دو عدد و برای سرور‌های ۴ یونیتی، چهار یا هشت عدد است.

انتخاب رم برای سرور اچ پی: به‌طور کلی بهتر است که از تعداد مموری زیاد با حجم کم استفاده کنیم. با این روش، پهنای باند لازم برای انتقال اطلاعات به مموری‌ها زیاد شده و سرعت پردازش سرور به مقدار قابل قبولی افزایش پیدا کند.

انتخاب رید کنترلر برای سرور: برای انتخاب و خرید کنترلر باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا لازم است سرور با استوریج خارجی ارتباط داشته باشد یا خیر. اگر این قابلیت مدنظر بود، می‌توان از رید کنترلر‌های دارای پورت اکسترنال استفاده کرد. همچنین باید به میزان Cache مورد نیاز توجه کرد. هرچقدر که Cache دارای ظرفیت بیشتری باشد، می‌تواند مقادیر بیشتری از اطلاعات را در Buffer رید کنترلر قرار دهد.

انتخاب هارد درایور برای سرور: در هنگام انتخاب هارد درایو برای سرور، باید مشخص کنیم که به کدام یک از درایو‌های HDD و یا SSD احتیاج داریم. بررسی کنید که چه نوع اینترفیسی با سرور سازگار بوده و کدام سایز هارد درایو، با سرور متناسب است. نوع اینترفیس مناسب سرور، با توجه به رید کنترلر تعیین می‌شود.

انتخاب پاور برای سرور اچ پی: می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Power advisor شرکت اچ پی، میزان برق مورد نیاز سرور را تعیین کنید. سپس با توجه به میزان برق مورد نیاز، پاور را تهیه نمایید.

مطالب مطرح‌شده می‌تواند شما را در جهت انتخاب بهترین کانفیگ سرور یاری نماید. در ادامه به بررسی بهترین کانفیگ‌های سرور اچ پی برای کاربری‌های مختلف می‌پردازیم:

HPE Proliant DL120 G9

در صورتی که مجموعه ی شما قصد مجازی‌سازی دارد، ولی با محدودیت بودجه برای خرید سرور مواجه است، می‌توانید از این سرور تک پردازنده و تک یونیت استفاده کنید.

HPE Proliant DL160 G9

این سرور می‌تواند انتظارات کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را برآورد کرده و با قابلیت‌ها و کارایی که دارد عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. می‌توان گفت این سرور جایگزینی برای نسل هشتم سرورهای DL380e است.

HPE Proliant DL180 G9

می‌توان گفت که این سرور قیمت مناسب را در کنار کارایی بالا برای کاربر به ارمغان می‌آورد و می‌تواند از بسیاری از استوریج‌ها پشتیبانی به عمل آورد.

HPE Proliant DL360 G10

انتخاب سرور چه برای یک دیتا سنتر بزرگ باشد و یا یک مجموعه کوچک، در هر دو حالت می‌توان HPE Proliant DL360 Gen10 را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در نظر گرفت. این مدل سرور اچ پی، تک یونیت بوده و در طراحی و ساخت آن از پردازنده‌های Intel Xeon Scalable استفاده‌شده که درنهایت سبب می‌شود قدرت پردازش این سرور تا ۷۱ درصد افزایش داشته باشد. هر سوکت پردازنده این سرور، تا ۲۸ هسته را پشتیبانی می‌کند. مثلاً اگر از دو پردازنده Platinum ۸۲۸۰ استفاده کنید، تا ۵۶ هسته پردازشی در دسترس خواهد بود.

ویژگی‌های HPE Proliant DL360 Gen10

  • طراحی چینش متفاوت سخت‌افزار به جهت افزایش بهره‌وری
  • کمک گرفتن از فناوری HPE Persistent Memory برای افزایش سرعت در حافظه رم
  • امنیت بیشتر سرور در برابر نفوذ
  • این سرور این قابلیت را دارد که با توجه به نیاز مشتری، جدیدترین مدل‌های رید کنترلر، پاور و باقی تجهیزات سخت‌افزاری را پشتیبانی کرده و در خود جای دهد.

برای خرید رم سرور اچ پی بهترین مدل آن کدام است؟

قبل از خرید رم سرور اچ پی باید این نکته را مدنظر قرار دهید که فرکانس رم با حداکثر فرکانس مادربرد سازگار باشد. فرکانس رم سرور تأثیر زیادی بر عملکرد سرور دارد، مخصوصاً در بارکاری بالا. همچنین سرعت فرکانس، در کاهش مصرف برق نیز اثرگذار است. پس در هنگام تهیه رم سرور HP باید علاوه بر مقدار حافظه رم، به‌سرعت فرکانس نیز توجه ویژه داشته باشید.

در ادامه به معرفی بهترین مدل‌های رم سرور می‌پردازیم:

رم سرور 8GB PC3-10600

رم 8GB PC3-10600 از نوع DDR3 بوده و با سی پی یو‌های اینتل زئون ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ سازگاری بالایی دارد. این مدل حافظه رم ۱۸ اسلات DIMMرا دارا است و می‌تواند تا حداکثر ۱۴۴ گیگابایت فضا را برای سرور فراهم سازد. این مدل رم سرور اچ پی برای مشاغلی که به واسطه نرم افزارهای مجازی سازی فعالیت می‌کنند، مناسب است.

رم سرور GB PC3-106008
رم سرور 8GB PC3-10600

رم سرور 16GB PC3-10600

این مدل رم از نوع DDR3 SDRAM بود و با سرورهای پرولیانت G۶ و G۷ و همچنین پردازنده‌های زئون ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ و پردازنده نسل اولی E۵-۲۶۰۰ سازگار است. این حافظه رم سرور با داشتن ۱۸ اسلات DIMM به شکل حداکثری می‌تواند تا ۲۸۸ گیگابایت حافظه را فراهم آورد. این رم ۱۶ گیگابایتی، با قابلیت CAS Latency عرضه شده و همین موضوع سبب شده که این محصول به یکی از پرفروش‌ترین حافظه‌های رم سرور تبدیل شود.

رم سرور 16GB PC3-10600
رم سرور 16GB PC3-10600

رم سرور 16GB PC3-12800

این رم سرور نیز از نوع DDR3 بوده و با نسخه‌های یک و دو پردازنده اینتل زئون E۵-۲۶۰۰ و سرور پرولیانت G۸ سازگار است. در صورتی که از دو پردازنده استفاده می‌کنید، این رم می‌تواند تا ۳۸۴ گیگابایت حافظه را برای سرور فراهم کند و برای استفاده از فضاهای مجازی سازی بسیار کاربردی خواهد بود.

رم سرور 16GB PC3-12800
رم سرور 16GB PC3-12800

رم سرور 32GB PC-42933 RETAIL PACK

این حافظه از نوع DDR4 و SMART MEMORY بوده و در گروه مدل‌های Dual Rank جای می‌گیرد. این قطعه سخت افزاری با سرور‌های نسل G۱۰ و G۹ اچ پی سازگار بوده و با هماهنگی که با پردازنده‌های اینتل زئون دارد، می‌تواند پهنای باند زیاد و سرعت مناسبی را در بار کاری تأمین کند.

رم سرور 32GB PC-42933 RETAIL PACK
رم سرور 32GB PC-42933 RETAIL PACK

پرکاربردترین ظرفیت برای خرید هارد سرور اچ پی چه هاردی است؟

قبل از اینکه اقدام به خرید هارد سرور کنید، باید بدانید که این مدل هاردها در انواع مختلفی نظیر HDD و SSD طراحی و تولید می‌شوند. به طور معمول هارد درایو‌های سه و نیم اینچی می‌توانند تا ۱۴ ترابایت ظرفیت داشته و اطلاعات را ذخیره نمایند. در صورتی که هارد درایوهای دو و نیم اینچی بین ۲ الی ۴ ترابایت قابلیت ذخیره اطلاعات دارند. دقت کنید که صرفاً ظرفیت بیشتر برای تهیه هارد سرور مزیت محسوب نمی‌شود. مثلاً اگر ۴ ترابایت فضای ذخیره سازی برای سرور احتیاج دارید، بهتر است به جای یک هارد ۴ ترابایتی از چهار هارد سرور ۱ ترابایتی استفاده کنید. با این کار سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد سرور افزایش یافته و علاوه بر آن، با آسیب دیدن یک هارد همه اطلاعات سرور از بین نمی‌رود.

هارد سرور SATA

هارد سرور SATA
هارد سرور SATA

در اغلب موارد و در اکثر کاربری‌ها برای سرور اچ پی از هارد SATA استفاده می‌کنند. این مدل هارد سرور با داشتن سرعت ۶۰۰ Mb/sec، توان عملیاتی 6Gb/s و سرعت چرخش ۵۴۰۰ الی ۷۲۰۰ RPM انتظارات کاربر را به طور کامل برآورده می‌کند. همچنین برخورداری از تکنولوژی تصحیح خطای خودکار سبب ایجاد ایمنی بالا در سرور گردیده است. این هارد با ظرفیت‌های گوناگونی ارائه شده و کاربر می‌تواند بر اساس حجم بار کاری، ظرفیت مورد نظر را انتخاب کند. ولی به طور معمول در اغلب سیستم‌ها می‌توان از هارد سرور ۱ ترابایتی استفاده کرد.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا