عکاسی

نکته‌های مهم خرید رینگ لایت و نحوه نصب و استفاده از آن!

نور مهم‌ترین مولفه در عکاسی یا فیلمبرداری به حساب می‌آید، به همین دلیل اولین اقدامی که عکاسان یا فیلمبرداران حرفه‌ای انجام می‌دهند تنظیم نور است. نور مورد نظر برای عکاسی می‌تواند از طریق لامپ یا خورشید به سوژه مورد نظر تابیده شود. در عکاسی‌های پرتره و تبلیغاتی نقش و اهمیت نور دو چندان است.

با توجه به اهمیت نور در عکاسی در می‌یابیم که اولین قدم در عکاسی نورپردازی است. در عکاسی پرتره یا ماکرو این کار باید با وسواس بیشتری انجام شود، زیرا عکس یا فیلم تبلیغاتی؛ اولین راه ارتباطی بین محصول و مخاطب است و در جذب آن تاثیر زیادی دارد.

امروزه با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای تصویری اهمیت ویژه‌ای دارد. برای ثبت کردن تصاویر خوب و با کیفیت به نور مناسب و استاندارد لازم است. برای داشتن نور مناسب برای عکاسی می‌توان از وسیله‌ای به نام رینگ لایت یا حلقه نور استفاده کرد، زیرا قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن بسیار آسان و کاربردی است.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع رینگ لایت، نکات مهم هنگام خرید آن، طرز استفاده از این وسیله، قیمت رینگ لایت و هر آنچه که لازم است در مورد آن بدانید؛ صحبت کنیم.

تعریف رینگ لایت و اجزای جانبی آن

رینگ لایت که به معنای حلقه‌ی نور یا دایره نورانی است، یکی از ساده‌ترین ابزارهای نورپردازی به حساب می‌آید. این وسیله الکترونیکی در اندازه یا قطرهای مختلف تولید می‌شود، یعنی اگر سری به فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی بزنید از قطر ۲ اینچ تا ۵۰ اینچی را مشاهده خواهید کرد.

نور این قطعه نورپردازی معمولا از طریق تعدادی لامپ LED ساطع می‌شود، پس لامپ‌های LED که بر روی دایره قرار گرفتند، مهم‌ترین جزء آن محسوب می‌شوند. در کنار این قطعه مُدَور نورانی، یک سری اقلام جانبی نیز وجود دارد.

اجزای جانبی رینگ لایت

  • هولدر گوشی

در مرکز دایره گیره یا هولدر قابل تنظیمی وجود دارد، که می‌توان گوشی را در آن قرار دارد. هولدر مناسب گرفتن عکس یا فیلم به صورت سلفی است، زیرا گوشی را به طور ثابت نگه می‌دارد و از لرزش آن جلوگیری می‌کند، در نتیجه کیفیت عکس یا فیلم بهتر می‌شود.

  • آینه

معمولا در مرکز دایره و کنار هولدر گوشی یک آینه وجود دارد، تا به بازتاب نور کمک کند و همچنین فرد حین فیلمبرداری بتواند خود را در آن مشاهده کند.

  • کابل برق و آداپتور

از آنجایی که تمام ابزار الکترونیکی برای برق رسانی به کابل برق و آداپتور نیاز دارند، حلقه‌ی نور نیز دارای کابل برق و آداپتور است. البته در بعضی مدل‌ها باتری وظیفه تامین انرژی را به عهده دارد.

  • ریموت کنترل

به وسیله ریموت می‌توان عمل روشن و خاموش کردن را انجام داد، همچنین تنظیم دما و شدت نور از طریق ریموت قابل انجام است. معمولا برد ریموت ۱۰ متر بوده و بیشتر از این فاصله ریموت کاربردی ندارد. البته رینگ لایت‌های ارزان عموماً کنترل از راه دور ندارند.

  • پایه

یکی از اصلی‌ترین اجزای این وسیله، پایه آن است، که بین ۲ تا ۲.۴ متر ارتفاع دارد و وظیفه اصلی آن نگه داشتن رینگ است. جنس پایه معمولا از آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شود، تا در برابر ضربه و زنگ زدگی مقاوم باشد.

انواع رینگ لایت

تمامی رینگ لایت‌های موجود در بازار به شکل یک حلقه نورانی هستند، اما از نظر قطر، نوع لامپ، رنگ نور، اندازه پایه و… با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی این دایره نورانی از نظر قطر و اندازه پایه به سه نوع رومیزی، پایه‌دار و سلفی دسته‌بندی می‌شوند. که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌نماییم.

رینگ لایت رومیزی

نوع دیگری از این دایره‌های نورانی پرکاربرد، مدل رومیزی آن است، که دارای یک پایه کوتاه  یا گیره برای قرار گرفتن بر روی میز است. این دایره نورانی بیشتر مناسب افرادی است که به صورت نشسته یا به عبارتی پشت میز باید تولید محتوا انجام دهند. به عنوان مثال مناسب افرادی است که در زمینه مراقبت از پوست و مو در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، زیرا به راحتی می‌توانند آن را بر روی میز آرایش قرار دهند.

حلقه نورهای رومیزی معمولا دارای امکاناتی مثل ریموت کنترل برای تنظیم نور، درجه تنظیم دمای رنگ، گیره نگهدارنده گوشی، سه پایه رومیزی و هولدر برای تغییر زاویه رینگ لایت هستند.

رینگ لایت پایه دار

مدل  پایه دار یا سالنی، دارای یک پایه بلند است. این نوع حلقه نور بیشتر مناسب عکاسی، آتلیه و سالن‌های زیبایی است. از نظر امکانات تقریبا مشابه نوع رومیزی بوده و تنها تفاوت آن‌ها معمولا در سایز و ارتفاع پایه است. محبوب‌ترین نوع، این مدل است.

رینگ لایت گوشی

رینگ لایت سلفی یا گوشی، نوعی از این دایره‌های نورانی است؛ که به وسیله یک گیره کلیپسی بر روی گوشی نصب می‌شود. این نوع حلقه نور، بیشتر مناسب گرفتن عکس‌های سلفی در محیط خارج از خانه است؛ زیرا با توجه به ابعاد کوچکی که دارد، حمل و نقل آن بسیار ساده است. این نوع حلقه نور جیبی بوده و به راحتی می‌توان آن در کیف یا حتی جیب قرار بگیرد. معمولا قیمت رینگ لایت گوشی به دلیل سایز کوچک، کمتر از دو مدل قبلی است.

رینگ لایت گوشی
رینگ لایت گوشی

اکثر بلاگرها و اینفلوئنسرها که دائما از خود به صورت سلفی عکس‌برداری یا فیلم‌برداری انجام می‌دهند. در اماکن عمومی، طبیعت و یا هر جای دیگری که امکان دسترسی به نور یا مدل‌های رومیزی و پایه دار آن وجود ندارد؛ از مدل سلفی استفاده می‌کنند.

 نکات مهم هنگام خرید رینگ لایت

در این بخش می‌خواهیم تمامی مشخصات فنی و ظاهری که هنگام خرید این دایره نورانی باید به آن توجه شود را بررسی نماییم. همانطور که در بخش‌های قبل در مورد آن صحبت کردیم، رینگ لایت‌ها دارای انواع مختلفی هستند، که از نظر رنگ نور، سایز و اندازه پایه با یکدیگر تفاوت دارند.

۱-   اندازه حلقه یا دایره نور

قطر دایره این وسیله الکترونیکی اولین موردی است که چشم خریدار به آن برمی‌خورد، این وسیله از قطر ۲ اینچی تا ۵۰ اینجی تولید می‌شود. هر چه قطر دایره بیشتر باشد نور به صورت ملایم‌تری تابیده می‌شود و هر چه قطر حلقه کم‌تر باشد شدت نور بیشتر است.

به طور کلی سایز رینگ باید متناسب با سوژه عکاسی یا فیلم‌برداری انتخاب شود. مثلا حلقه نورهای کوچک مناسب عکاسی از اجسام ریز مانند انگشتر، دستبند و دیگر بدلیجات است، یا برای عکاسی از چهره افراد می‌توان از رینگ لایت‌هایی با قطر ۱۰ تا ۱۸ اینچ استفاده کرد.

۲-   نوع منبع نور

معمولا این وسیله با دو نوع منبع نور مختلف ساخته می‌شود، که هر کدام از آن‌ها  یک سری مزایا یا معایب دارند؛ که این دو منبع عبارتند از:

  • لامپ LED: بهترین نوع لامپ یا منبع نور چراغ‌های LED است، زیرا حمل و نقل آن‌ها ساده است و کم مصرف نیز هستند. علاوه بر آن مهم‌ترین مزیت این لامپ‌ها داغ نشدن آن‌ها در استفاده طولانی مدت است.
  • لامپ مهتابی: مشابه لامپ‌های مهتابی معمولی که در منزل یا محیط‌های اداری وجود دارد است. شکننده بودن این لامپ‌ها مهم‌ترین عیب آن‌ها محسوب می‌شود. درون لامپ‌های مهتابی نوعی ماده سمی وجود دارد و زمانی که می‌شکنند این گاز این سم خارج می‌شود.

۳-   رنگ و دمای نور

رینگ لایت‌ها با رنگ‌های مختلف مهتابی، آفتابی و رنگی وجود دارند، برخی از آن‌ها به صورت تک رنگ هستند؛ اما در برخی از آن‌ها رنگ نور قابل تغییر است. یعنی شما با خرید یک وسیله صاحب چند رینگ لایت با رنگ‌های مختلف متفاوت می‌شوید.

رنگ نور با دمای نور که با واحد کلوین اندازه‌گیری می‌شود. دما بین ۲۲۰۰ تا ۶۵۰۰ متغیر است، به عبارت دیگر، دمای نور بین دو مقدار سرد و گرم قرار دارد و هر چه دمای آن بیشتر شود، رنگ نور سفیدتر یا روشن‌تر می‌شود.

۴-   شدت نور

شدت نور نیز در برخی از حلقه‌های نور قابل تنظیم است، زیرا بر کیفیت عکس‌ها تاثیر می‌گذارد؛ مثلا اگر شدت نور بسیار کم یا زیاد باشد جزئیات تصویر از بین می‌رود. با کم یا زیاد کردن شدت نور می‌توان عکس‌ها یا فیلم‌هایی با کیفیت و وضوح مختلف تولید کرد.

۵-   پایه

پایه رینگ لایت یکی از اجزای اصلی است و با اندازه و ارتفاع متنوعی در بازار موجود است. با توجه به نیاز خود می‌توان اندازه پایه را انتخاب کرد. مثلا مدل پایه کوتاه مناسب افرادی است که می‌خواهند از پشت میز کار یا آرایش کار عکاسی یا فیلم‌برداری را انجام دهند. حلقه‌های نور پایه بلند نیز مناسب افرادی است که کار عکاسی در آتلیه یا سالن‌های آرایشی انجام می‌دهند. هنگام خرید پایه باید به وزن رینگ لایت توجه کنید تا تحمل وزن آن را داشته باشد. در آرتا الکتریک انواع پایه رینگ لایت را می‌توانید با قیمت مناسب خریداری کنید.

۶-   قابلیت نصب موبایل و آینه

افرادی که قصد عکاسی یا فیلم‌برداری به صورت سلفی با گوشی، برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را دارند. حتما به هولدر نگهداری گوشی توجه کنند، زیرا هولدر گوشی را به طور ثابت و در مرکز دایره نگه می‌دارد. آینه نیز یکی از لوازم جانبی ضروری بر روی این وسیله است، زیرا فرد حین فیلمبرداری می‌تواند اجزای صورت خود را به صورت دقیق مشاهده کند.

راهنمای نصب و استفاده از رینگ لایت

نصب و راه‌اندازی رینگ لایت کار تقریبا ساده‌ای بوده و فقط کافی است که آن را بر روی پایه قرار داد و کلید روشن خاموش آن را فشرد. معمولا این وسیله دارای یک دفترچه راهنما بوده، که تمامی نکات و راهکارهای نصب در آن نوشته شده است.

راهنمای نصب و استفاده از رینگ لایت
راهنمای نصب و استفاده از رینگ لایت

اما برای استفاده از آن و ثبت کردن تصاویر باکیفیت لازم است که تکنیک‌های خاصی به کار برده شود، که برخی از این تکنیک‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • مثلا تنها منبع نور هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری نباید این وسیله باشد، بلکه بهتر است در کنار آن نورهای محیط نیز مثل نور خورشید یا نور چراغ وجود داشته باشد.
  • هنگام استفاده از رینگ لایت باید شدت نور و زاویه آن تنظیم شود، برای عکاسی از چهره بهتر است کمی شدت نور افزایش پیدا کند. این افزایش نور نباید در حدی باشد که جزئیات از بین برود.
  • بهترین دما برای عکس گرفتن از چهره ۴۲۰۰ است.
  • اندازه و فاصله قرارگیری از حلقه نور یکی از موارد مهمی است، که هنگام استفاده از آن باید رعایت شود. فاصله بسیار نزدیک یا خیلی دور ممکن است باعث ایجاد سایه تاریک در عکس شود.

تفاوت رینگ لایت اصل با تقلبی

امروزه افراد سودجو به تمامی صنعت‌ها ورود پیدا کرده‌اند و با تولید کالاهای تقلبی و مشابه اصل به فکر سودآوری برای خود هستند. در صنعت لوازم الکترونیکی نیز این افراد وجود دارند و دست به تولید کالاهای برندهای معروف می‌زنند. در این قسمت ۵ تفاوت عمده رینگ اصلی و تقلبی را بررسی می‌کنیم.

  • کالاهای تقلبی  معمولا سنگین‌تر هستند و وزن بیشتری نسبت به کالای اصلی دارند.
  • محصول اصلی دارای شماره سریال و سری ساخت بوده، در صورتی که کالای تقلبی فاقد شماره سریال و سری ساخت است.
  • حلقه نور اصلی دارای بسته‌بندی و جعبه استاندارد و هولوگرام دار است، اما کالای تقلبی معمولا بدون جعبه است.
  • در رینگ لایت‌های اصلی نام شرکت و کشور سازنده به صورت برجسته حک شده، اما در محصولات تقلبی نام شرکت و کشور سازنده به صورت برچسب است.
  • قیمت رینگ لایت تقلبی کمتر از مدل اصلی بوده، به عبارتی قیمت رینگ لایت تقلبی کمی غیرمعقول و دور از انتظار است.

رینگ لایت را از کجا باید خریداری کرد؟

لوازم برقی غیر استاندارد اگر دچار نقص فنی باشند، سبب رخ دادن حوادثی مانند برق گرفتگی یا آتش سوزی می‌شوند. در نتیجه در انتخاب فروشنده یا فروشگاه اینگونه لوازم باید بسیار دقت شود، تا بتوان یک محصول اصل و استاندارد را خریداری کرد. برای خرید رینگ لایت می‌توانید به آرتا الکتریک، بازار برق و روشنایی که به شکل تخصصی در حوزه محصولات نورپردازی و لوازم الکتریکی کار می‌کند، مراجعه کنید.

قیمت رینگ لایت

مواردی مانند مدل، برند، اندازه پایه، شرکت سازنده و … در قیمت رینگ لایت تاثیر می‌گذارد. معمولا هر چه قطر دایره کمتر باشد و ارتفاع پایه کوتاه‌تر باشد، قیمت رینگ لایت کمتر است. محدوده قیمت این دایره‌های نورانی بین ۲۰۰.۰۰۰ تومان تا ده میلیون تومان است. مدل‌های حرفه‌ای و سالنی که در آتلیه‌های عکاسی از آن‌ها استفاده می‌شود، قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های ساده دارند. انواع رینگ لایت‌های ساده تا مدل‌ها حرفه‌ای را با قیمت ارزان از آرتا الکتریک می‌توانید خریداری کنید و هر کجای ایران درب منزل تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا