ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

این محتوا توسط تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده است و مسئولیت بررسی صحت گفته‌ها با مخاطب است.

ارز دیجیتال (Cryptocurrency)   نوع بخصوصی از پول دیجیتال می‌باشد که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد گردیده است. اکثریت ارزهای دیجیتال برای برخوردار شدن از ویژگی‌های اساسی مثل غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیری از بلاک چین استفاده می‌نمایند. در این مقاله از سایت آرن کریپتو با ما همراه باشید تا به معرفی ارز‌های دیجیتال و آموزش رمز ارز و آموزش ارز دیجیتال بپردازیم.

اولین ارز دیجیتال

از دید بسیاری  افراد بیت کوین اولین ارز دیجیتال واقعی یا رمز ارزی است که ایده آن سال ۲۰۰۸ در وایت‌پیپر بیت کوین انتشار داده شد و اولین سکه‌های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج گردید؛ هرچند که قبل از بیت کوین نیز تلاش‌های بسیاری  برای ساخت یک وجه دیجیتالی صورت گرفته بود.

تفاوت رمز ارز با پول‌های معمول

برخی از  ویژگی‌های مختلف سبب ایجاد تمایز بین رمز ارز و پول‌های معمولی گردیده است. البته همه ی این ویژگی‌ها در تمام ارزهای دیجیتال موجود نیست و می‌توان استثنائاتی را نیز رویت نمود. یکی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌ها می‌باشد. اگر انتقال وجه دیجیتالی را انجام دهید و تراکنش شما تایید گردد، دیگر نمی‌توانید آن را بازگشت دهید و این کار تنها در صورتی ممکن خواهد بود که گیرنده تمایل به انجام این کار داشته باشد. اما این روش در بانک‌ها متفاوت می‌باشد. اگر شما اشتباها پولی را به حساب شخصی دیگر منتقل کرده باشید، در نهایت با پیگیری قانونی می‌توانید آن را پس بگیرید. اما اگر بیت کوین یا وجه دیجیتالی دیگر را  به صورت اشتباهی به آدرس دیگری بفرستید، باید بیخیال آن شوید.

ویژگی منحصر به فرد دیگر ارز دیجیتال

دومین ویژگی منحصر بفرد ارز دیجیتال ناشناس بودن یا نیمه ناشناس بودن آن‌ها می‌باشد. آدرس کیف پول‌ها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حساب‌های بانکی دارا هستند، شامل اطلاعات هویتی شما نیستند. این آدرس‌ها که از رشته عبارات حروف و اعداد تشکیل گشته‌اند را تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل‌های عمیق می‌توان به هویت افراد لینک نمود.

نحوه عملکرد رمز ارزها

رمز ارزها برای اجرایی نمودن تراکنش‌های خود، شیوه‌های گوناگونی را به کار می‌گیرند. به عنوان نمونه بیت کوین از مدل اثبات کار استفاده می‌نماید که طی آن استخراج‌کنندگان یا ماینرها تراکنش‌ها را مورد تایید قرار میدهند.

فرامرزی بودن ارزهای دیجیتال

سومین ویژگی ارز‌های دیجیتال یا رمز ارز‌ها جهانی یا بین المللی بودن آن‌هاست. ارسال پول به نقاط مختلف دنیا امکان پذیر است. با سیستم‌های فعلی ممکن است این اعمال تا چندین روز طول بکشند ولی ارزهای دیجیتال این کار را در عرض چند دقیقه می‌توانند انجام دهند. ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی ندارند و آن‌ها را می‌توان از هر نقطه‌ای در دنیا به نقطه دیگر منتقل نمود.

انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال
انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال به استثنای بیت کوین را می‌توان به دو دسته آلت‌کوین‌ها و توکن‌ها تقسیم نمود. آلت‌کوین‌ها یا همان کوین‌ها هر کدام بلاک چین ویژه خودشان را دارند. بخشی از کوین‌ها از کدهای اولیه بیت کوین ساخته  شده‌اند یا اصطلاحا فورکی از بیت کوین می‌باشند. این‌ها با اعمال اصلاحات کوچک در متغیرهایی مانند تعداد سکه‌ها، الگوریتم استخراج، زمان ایجاد بلاک‌ها و غیره از بیت کوین ساخته شده اند. ضمن عرض سپاسگزاری از شما همراهان محترم از شما دعوت به عمل می‌آوریم سایر مقالات موجود در سایت بازدید کنید. تیم آرن کریپتو برای شما لحظات خوب و خوشی را آرزو می‌کند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با پاور بانک شیائومی ZMI Space QPB60 با ظرفیت 6000 میلی‌آمپر ساعت گفت:

    نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    مشخصات و قیمت ایرباد بی سیم شیائومی ردمی Xiaomi Redmi AirDots 3 Pro

    اخبار و مقالات گوشی میکس 4 شیائومی – Xiaomi Mix 4

    پازل: جهت‌‌های تازه | جایزه هفته: یک دستگاه روتر ۳ شیائومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا