ارز دیجیتال

ویژگی‌های مهم یک صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مفاهیم دنیای کریپتوکارنسی و اصلی‌ترین بستر تبادل ارز و انجام معاملات به‌شمار می‌رود. در جهان تعداد زیادی صرافی وجود دارند که هر ساله نیز به آن‌ها افزوده می‌شود؛ اما نکته مهم این است که اغلب کاربران هنگامی‌که به یک پلتفرم عادت کردند احتمالا برای مدتی بسیار طولانی، روی آن باقی خواهند ماند. دلیل این موضوع، توجه صرافی به نیاز کاربران خود است که یک پلتفرم عالی را به‌وجود می‌آورد؛ در این مطلب می‌پردازیم به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک صرافی رمزارز باید داشته باشد.

یک صرافی خوب اصولا چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای یک صرافی ارز دیجیتال مناسب و کاربرپسند که قرار است انتخاب اول کاربران برای خرید ارز دیجیتال باشد، نمی‌توان صرفا چندین معیار را ذکر کرد. دنیای کریپتوکارنسی به‌دلیل وسعت و گستردگی خود، نیازهای متنوعی را ایجاد کرده است و هر صرافی که بتواند بیشترین ویژگی‌های مثبت را در خود بپروراند، قادر به جذب بیشتر کاربران خواهد بود. بااین‌حال، در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک صرافی رمزارز به آن‌ها نیاز دارد، اشاره می‌کنیم.

امنیت و اعتماد

یک صرافی بدون امنیت، شبیه یک شهر بدون شهروند است. دلیل انتخاب امنیت به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی یک صرافی، این است که درک کنید در دنیای کریپتوکارنسی، بی‌شک مهم‌ترین موضوع امنیت است. امنیت مسئله‌ای چندوجهی است که شامل موارد مختلفی می‌شود و هرکدام از آن‌ها یک امتیاز مثبت برای آن صرافی ارز دیجیتال محسوب می‌شود. به‌عنوان یک کاربر یا معامله‌گر، شما باید از خود بپرسید این پلتفرم چه ویژگی‌هایی در زمینه امنیت دارد؟ آیا این پلتفرم از تأیید دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند؟ آیا صرافی موردنظر از کیف‌پول‌های سرد برخوردار است؟ آیا این صرافی، تمهیدات ویژه امنیتی را به‌کار گرفته است؟

شهرت و اعتبار

ویژگی مهم بعدی که یک صرافی بی‌شک به آن نیاز دارد، مسئله شهرت و اعتبار است. در خرید ارز دیجیتال، خریداران همیشه پلتفرمی را انتخاب می‌کنند که اعتبار و سابقه بالاتری داشته باشد و در حداقلی‌ترین حالت ممکن بتوان به آن اعتماد کرد؛ زیرا یک صرافی ارز دیجیتال هرچقدر هم روی امنیت و سایر ویژگی‌ها مانور دهد، بدون شهرت و اعتبار نمی‌تواند اعتماد کسی را جلب کند.

حجم معاملات

شاید از خود بپرسید وقتی که ده‌ها فاکتور و معیار مختلف برای تعیین یک صرافی خوب وجود دارد، حجم معاملات چرا باید مهم باشد؟! حجم معاملات و نقدینگی از این جهت مهم است که در زمان انجام معاملات، صرفه‌جویی بسیار زیادی خواهد شد. هنگامی‌که حجم معاملات و نقدینگی یک صرافی بالا باشد، معاملات در حجم انبوه راحت‌تر صورت می‌گیرد و نیازی به صرف زمان بیشتر برای انجام چندین معامله کوچک‌تر نیست.

رابط کاربری

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو موضوع بسیار مهم در تعامل با یک صرافی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. اگر یک پلتفرم، رابط کاربری ساده و قابل‌فهمی برای کاربران خود ارائه کند، بی‌شک متوجه خواهید شد که چقدر کارها سریع و راحت پیش می‌روند. یک رابط کاربری مناسب باعث می‌شود تا کاربر خیلی سریع به بخش‌های مختلف سایت یا نرم‌افزار صرافی، آشنا شود و خرید ارز دیجیتال خود را سریع و بدون مشکل انجام دهد.

شکاف قیمتی

شکاف قیمتی به تفاوت بین قیمت خرید یک ارز مانند بیت کوین با قیمت فروش همان ارز در یک زمان واحد گفته می‌شود. بی‌شک، شکاف قیمتی برای معامله‌گرها از اهمیت بالایی برخوردار است. علی‌الخصوص اگر جزو معامله‌گرهایی باشید که در طول روز، معاملات فراوانی انجام می‌دهید. یک صرافی ارز دیجیتال خوب باید بتواند مسئله شکاف قیمتی را به‌خوبی پوشش دهد. درغیراین‌صورت، کاربران زیادی را از دست خواهد داد.

میزان کارمزد

کارمزد در دنیای کریپتوکارنسی بسیار موردتوجه است. اصولا کارمزد به هزینه انجام هر تراکنش در صرافی گفته می‌شود. موضوع مهم این است که هر صرافی یا پلتفرم معاملاتی، میزان کارمزد خاصی را به‌ازای هر تراکنش دریافت می‌کند و اغلب کاربران، خصوصا آن‌هایی که معاملات زیادی انجام می‌دهند، همیشه به‌دنبال آن صرافی‌هایی هستند که کارمزد کمتری به‌ازای تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. زیرا کارمزد کمتر یعنی کاهش هزینه‌ها در طولانی‌مدت.

شفافیت عملکرد

شفافیت یک صرافی ارز دیجیتال به این دلیل مهم است که به‌واسطه آن، کاربر می‌تواند اعتماد بیشتری به چنین پلتفرمی داشته باشد. یک صرافی که عملکرد شفافی دارد، آدرس دفتر مرکزی و شماره تماس‌های آن مشخص است. همچنین، شماره تماس‌ها یا دیگر راه‌های ارتباطی با آن، همیشه در دسترس بوده و پاسخگوی کاربران هستند. ضمن آنکه یک صرافی شفاف درباره خود، اعضا مدیریت و تیم توسعه، اهداف و چشم‌اندازها و همچنین برنامه‌هایی که دارد، توضیحات کافی و قانع‌کننده ارائه می‌دهد؛ بنابراین، مطمئن شوید که قبل از عضویت در یک صرافی حتما با این موارد آشنا شوید.

تنوع کوین‌ها

یکی از موارد قابل‌توجه در یک صرافی ارز دیجیتال، موضوع تنوع تعداد رمزارزهاست. یک صرافی خوب و قابل‌اتکا به‌صورت‌کلی، امکان معامله و خرید و فروش تعداد قابل‌توجهی از رمزارزها را به کاربران خود ارائه می‌کند؛ اما در این میان، هرچه یک پلتفرم تنوع بالاتری در تعداد ارزها ارائه دهد، بی‌شک در نزد کاربران بیشتری محبوبیت پیدا خواهد کرد. خصوصا در بین کاربرانی که علاقه‌مند به خرید ارزهای جدید باشند.

پشتیبانی دائمی

یک صرافی خوب بدون پشتیبانی مناسب سبب سردرگمی کاربران خواهد شد؛ ازاین‌رو، صرافی‌ها نه فقط در موضوع خرید ارز دیجیتال، بلکه در تمام موارد، از کاربران خود پشتیبانی به عمل می‌آورند. پشتیبانی خوب باعث دلگرمی کاربران شده و اعتبار یک صرافی را نزد آنان بیشتر می‌کند. پشتیبانی می‌تواند در زمینه‌ها و با موضوعات مختلفی باشد. همچنین، می‌تواند به‌صورت سوال، راهنمایی، مشاوره یا هر مورد دیگری انجام شود.

سخن نهایی

در این مطلب با ویژگی‌های مهم و اساسی یک صرافی ارز دیجیتال آشنا شدیم. البته ذکر این نکته الزامی است که اغلب صرافی‌ها، تمام این ویژگی‌ها را به‌صورت یک‌جا و هم‌زمان ندارند. بااین‌حال، به شما بستگی دارد که پلتفرم محبوب خود را براساس چه معیار یا ویژگی خاصی انتخاب کنید. مثلا اگر تعداد معاملات روزانه شما بیشتر باشد، باید به دنبال یک صرافی با کارمزد کمتر بگردید. لازم به ذکر است که محتوای این مطلب هیچ پیشنهادی نسبت به خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر موارد نداشته و هرگونه معامله یا خرید و فروش ارزهای مجازی باید توسط افراد آشنا به مباحث این حوزه انجام شود.

منبع: مهم‌ترین امکانات یک صرافی ارز دیجیتال چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا