تکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

روسیه توییتر را مسدود کرد

با آغاز روز سوم از حمله به اوکراین، روسیه در اقدامی‌ به منظور جلوگیری از گسترش اطلاعات و واقعیت‌ها، دسترسی به شبکه اجتماعی توییتر را مسدود کرد.

گروه نظارت بر اینترنت NetBlocks در گزارشی به مسدود شدن توییتر در روسیه اشاره و عنوان کرد که از صبح روز شنبه، اتصال به توییتر از طریق تمامی‌ارائه‌دهندگان بزرگ مخابراتی در این کشور از جمله Rostelecom، MTS، Beeline و MegaFon مختل و یا قطع شده است.

با این حال، روس‌ها می‌توانند همچنان از طریق VPN به توییتر سترسی داشته باشند اما اتصال مستقیم امکان‌پذیر نیست. روزنامه‌نگاران حاضر در روسیه نیز، مسدود شدن دسترسی به توییتر در این کشور را تایید کردند.

شبکه بی‌بی‌سی هم در گزارشی اعلام کرد که دسترسی به توییتر به شدت محدود و دشوار شده است. این اقدام روسیه در بحبوحه سرکوب گسترده پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در این کشور صورت می‌گیرد.

این کشور اخیرا نیز دسترسی به فیسبوک را پس از محدود شدن اکانت چهار رسانه متعلق به کرملین، محدود کرد و این اقدام متا، شرکت مادر فیسبوک را نقض حقوق و آزادی‌های شهروندان روسیه توصیف کرد.

توییتر در واکنش به این اقدام گفت: ما می‌دانیم که توییتر برای برخی افراد در روسیه محدود شده و در تلاشیم تا سرویس خود را ایمن و در دسترس نگه داریم.

درگیری‌ها در بخش‌های مختلف اوکراین همچنان ادامه دارد و نیروهای روسی نیز حملات خود را به شهر کیف پایتخت اوکراین متمرکز  می‌کنند. در حال حاضر، پایتخت تحت تسلط دولت اوکراین قرار دارد و طبق گفته وزیر بهداشت این کشور، تا روز شنبه ۱۹۸ اوکراینی در این درگیری‌ها کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز زخمی‌ شدند.

رسانه دولتی روسیه تصویری کاملا مخدوش‌شده از درگیری‌ها را ارائه می‌دهد که بیشتر بر وضعیت نامناسب پناهندگان در منطقه دونباس شرقی متمرکز شده است. در این بین، شبکه‌های اجتماعی، تصاویر بحرانی‌تری از این درگیری‌ها را ترسیم می‌کنند.

اخیرا تصاویر و ویدیوهای منتشرشده  در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که یک موشک روسی به یک برج مسکونی در کیف اصابت کرده است که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. برخی تصاویر نیز از استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای حکایت دارند که البته هنوز این موضوع تایید نشده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، دسترسی به اینترنت در خود اوکراین همچنان امکان‌پذیر و توییتر نیز فعلا فعال است. با این حال، برخی تحلیلگران این نگرانی را مطرح کرده‌اند که نیروهای روسی می‌توانند زیرساخت‌های مخابراتی را هدف قرار داده و این درگیری‌ها می‌تواند به قطعی اینترنت منجر شود.

در حال حاضر، قطعی‌ها و کُند شدن اینترنت بیشتر در منطقه خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا