شبکه‌های اجتماعی

تعلیق حساب‌‌های کاربری نشردهنده حملات نظا‌می‌ روسیه به اوکراین

همزمان با آغاز درگیری‌ها و حرکت نظامیان روس و خودروهای زرهی این کشور به خاک اوکراین، توییتر حساب‌های کاربری را که تصاویر و ویدیوهایی از این حمله روسیه به اشتراک گذاشته‌اند، به صورت غیرمنتظره‌ای به حالت تعلیق درآورد.

گزارش‌های متعددی از مسدود شدن دسترسی بسیاری از کاربران از جمله پژوهشگران و محققان در این شبکه اجتماعی منتتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به کایل گلن، پژوهشگر مرکز OSINT اشاره کرد. وی گفت که شب ۲۲ فوریه، به مدت ۱۲ ساعت قادر به دسترسی به اکانت خود نبود.

الیور الکساندر از محققان حوزه امنیت نیز مدعی که در ۲۴ ساعت گذشته، دوبار حساب کاربری‌اش به حالت تعلیق درآمد. همچنین حساب‌های کاربری غیرانگلیسی زبان همانند Neurone Intelligence فرانسوی، حساب اسپانیایی Mundo en Conflicto و برزیلی Notícias e Guerras تحت تاثیر این اقدام توییتر قرار گرفتند.

در یک مجموعه توییت از نیک واترز، تحلیلگر سازمان Bellingcat، فهرستی از اکانت‌های به تعلیق درآمده منتشر شده است. وی اسکرین‌شاتی را منتشر کرد که در آن آمده است این اکانت به دلیل نقض قوانین توییتر قفل شده است. اگرچه به طور دقیق مشخص نیست که چه قوانین نادیده گرفته شده است.

محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که این رویه تعلیق حساب‌های کاربری، می‌تواند بخشی از کمپینی علیه اکانت‌های افشاگر برای جلوگیری از انتشار تصاویر و ویدیوهای حمله روسیه به اوکراین باشد.

الیزابت بازبی، سخنگوی توییتر اما در واکنش به این نگرانی‌ها اعلام کرد که تعلیق این حساب‌های کاربری به اشتباه صورت گرفته و بخشی از یک کمپین هماهنگ‌شده نیست.

در پیام بازبی آمده است: ما به طور دائم، موضوعات جدیدی را که سیاست‌های‌مان را نقض می‌کنند، رصد می‌کنیم و در این مورد، اقداماتی به اشتباه علیه برخی از حساب‌های انجام شده است. ما سریعا در حال بررسی این مسئله هستیم و هم‌اکنون برخی از حساب‌های مسدودشده بازیابی شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این اکانت‌ها، چه خط مشی یا سیاست محتوایی توییتر را نقض کرده‌اند، به خط مشی رسانه‌ای دستکاری‌شده اشاره و عنوان کرد که به انتشار و اشتراک‌گذاری پست‌های حاوی اطلاعات نادرست در این پلتفرم مربوط می‌شود.

با استناد به گفته‌های سخنگوی توییتر، حساب‌های کاربری نمی‌توانند اطلاعاتی را به طور قابل‌توجهی و به منظور فریب، دستکاری شده‌اند و یا تغییراتی در آن اعمال شده است، به اشتراک بگذارند. همچنین اطلاعاتی که منجر به سردرگمی در مسائل عمومی، امنیت عمومی شود و آسیب جدی ایجاد کند، شامل این قضیه می‌شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این موارد، چگونه نقض شده‌اند.

اریک تولر، از مدیران مرکز BEllingcat در این خصوص عنوان کرد که با توجهه به تعلیق بسیار زیاد حساب‌های انگلیسی زبان، این موضوع تعجب‌آور است. وی افزود که این اتفاق به ندریک اتفاق می‌افتد چراکه مدهای توییتر در تشخیص اکانت‌های انگلیسی و غیرانگلیسی زبان، تفاوتی قائل نمی‌شوند. اما در اینجا اغلب اکانت‌های تعلیق شدند که به زبان انگلیسی توییت می‌کنند و برخی حساب‌ها با ده‌ها هزار دنبال‌کننده مسدود می‌شوند. این مسئله عجیب به نظر می‌رسد.

تولر همچنین به این نکته اشاره شده که بسیاری از حساب‌های تعلیق‌شده، حساب‌هایی بوده‌اند که خود تولید محتوا نداشتند و از پست‌های منتشرشده توسط دیگر اکانت‌ها را ریتوییت کرده‌اند. به زعم وی، در این مسئله احتمالا مداخله انسانی وجود داشته و نقش الگوریتم کمرنگ بوده است.

حامیان اوکراین نگران این هست که حذف حساب‌های توییتری منتشرکننده تصاویر ویدیوهای حمله نظامی روسیه، می‌تواند به نفص روسیه و اهداف نظامی این کشور باشد. روسیه پیشتر نیز کمپیان‌های اطلاعات نادرست را علیه اوکراین به راه انداخته بود و متهم به استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج روایت‌های نادرست در جریان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا