شبکه‌های اجتماعیگوگلمتا

جریمه ۹۸ میلیون دلاری گوگل در روسیه

دادگاهی در روسیه، شرکت گوگل را به دلیل قصور مکرر در حذف محتواهایی که این کشور آن را غیرقانونی دانسته، به پرداخت جریمه ۹۸ میلیون دلاری (۷.۲ میلیارد روبل) محکوم کرد.

این جریمه سنگین در حالی اعمال شد که روسیه در طی ماه‌های اخیر، چندین بار شرکت‌های مختلف فعال در حوزه فناوری را به دلیل عدم پایبندی به قوانین سفت‌وسخت و محدودکننده محتوای اینترنتی در این کشور به پرداخت جریمه‌های چند میلیون دلاری محکوم کرد.

اما نکته قابل توجه در خصوص تصمیم اخیر دادگاه روسیه در این است که این حکم برای اولین بار و بر اساس درآمد سالیانه یک شرکت صادر شده است. افزون بر این، دادگاه روسیه به اتهامی‌مشابه، برای شرکت متا (فیسبوک سابق) و شرکت زیرمجموعه آن یعنی اینستاگرام نیز جریمه ۲۷.۱۵ میلیون دلاری (۲ میلیون روبل) را در نظر گرفت.

رویترز طی گزارشی در این خصوص نوشت شرکت متا به عدم حذف حدود ۲۰۰۰ محتوای ممنوعه در روسیه متهم شده و گوگل نیز در حذف بیش از ۲۶۰۰ محتوای غیرقانونی قصور داشته است. این محتواها شامل پست‌های مرتبط با تشویق به مصرف مواد مخدر یا رفتارهای خطرناک و ساخت سلاح‌های دست‌ساز و مواد منفجره می‌شدند.

همچنین رویکرد این شرکت‌ها در شناسایی و تشخیص افراد افراط‌گرا یا تروریست و گسترش تبلیغات همجنس‎‌گرایی در این شبکه‌های اجتماعی، از دیگر مواردی بود که در تصمیم روسیه برای اعمال این جریمه تاثیرگذار بود.

گوگل اعلام کرده است که اسناد دادگاه را قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص، بررسی خواهد کرد. این شرکت ۱۰ روز فرصت دارد تا نسبت به حکم صادره، درخواست تجدیدنظر کند.

این حکم جدیدترین مورد از تلاش‌های مسکو برای اعمال کنترل‌های بیشتر نه‌تنها بر اینترنت ملی، بلکه بر کل اینترنت است و این رویارویی میان روسیه و شرکت‌های فناوری در اول ژانویه شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت؛ زمانی که این شرکت‌ها می‌بایست سرورهای محلی را برای ارائه خدمات انلاین خود در این کشور راه‌اندازی کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا