ارز دیجیتالایران

انقلاب متاورس و تاثیرات دیفای بر دنیای بلاک چین

خبر تغییر نام فیسبوک به متا کمی قدیمی شده است اما با این حال این موضوع آنقدر بزرگ و مهم است که توجه کل دنیا را به خود جلب کرد. حوزه ارزهای دیجیتال که تا به الان کم لطفی‌های زیادی به آن شده بود، ناگهان با ورود متاورس توجه همه مردم جهان را به خود جذب کرد. یک فناوری که به واسطه امور مالی غیرمتمرکز به دنیای ارزهای دیجیتال متصل می‌شود. خب این تغییر برند توسط زاکربرگ با چه هدفی رخ داده است؟ آیا کاربردهای این فناوری آنقدر زیاد است که سیطره متا و زاکربرگ بر جهان را بیش از پیش می‌کند؟

متاورس، دیفای و توکن‌های غیر مثلی هر سه موجودیت‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند ولی در همین حال اشتراکات بسیاری دارند که هر یک برای رشد، به دیگری نیاز دارد.

این تغییر برند اصلا کار آسانی نبود. اگه کمی در این باره فکر کنیم نقش این تغییر برند در فراگیرتر شدن ارزهای دیجیتال را به راحتی درک می‌کنیم. خب این فراگیری به چه واسطه‌ای رخ خواهد داد؟ ترکیب متاورس، امور مالی غیر متمرکز یا دیفای و توکن‌ها غیرمثلی NFT علاوه بر کاربردهایشان در دنیای دیجیتال موارد استفاده خوبی هم در دنیای واقعی دارند.

این فراگیری و پذیرش جمعی ارزهای دیجیتال به اتصال هر چه بیشتر این محیط مجازی با مشکلات دنیای واقعی کمک می‌کند. با متاورس، تجارت آثار هنری دیجیتال و محصولات فین‌تک شفاف‌تر و غیرمتمرکزتر می‌شوند در حالی که تمامی آن‌ها بر روی بلاک چین باقی خواهند ماند.

اگر نمی‌دانید این سه جز چه کاربردهای مهمی در زندگی ما خواهند داشت ادامه این مقاله را اصلا از دست ندهید.

متاورس و تاثیر آن بر زندگی آیندگان

متاورس دنیایی بدون محدودیت و فضایی کاملا غوطه‌ور در واقعیت مجازی است. آواتارهای مجازی که بیانگر پروفایل هر شخص است به روشی تعاملی‌تر در این دنیا به گشت و گذار می‌پردازند. مجموع این ویژگی‌ها در کنار یک دنیای سه بعدی به کاربران امکاناتی فراتر از از اشتراک‌گذاری تصاویر و اسناد در شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.

متاورس خرید و فروش املاک و مستغلات در یک دنیای مجازی و حتی ساخت و ساز در آن را عملی می‌کند. حتی با توکنیزه کردن املاک واقعی می‌توان در متاورس نمونه‌ای از آن ساخت تا نیازی به بازدید حضوری هم وجود نداشته باشد. یا حتی برگزاری رویدادها و کلاس‌های آموزشی نیز با این نوآوری بسیار آسان‌تر و قابل درک‌تر می‌شود.

محبوبیت پلتفرم‌های متاورس و همچنین ارزهای متاورس به دلیل کاربردهای جذاب و خاص به طور روزافزون افزایش می‌یابد. این ارزهای دیجیتال همانند پول واقعی برای خرید و فروش و تجارت در بازارهای متاورسی استفاده می‌شوند.

احتمالا به زودی شاهد ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی از متاورس خواهیم بود که شاید دنیای واقعی‌مان را وقف این دنیای مجازی کنیم و کسی دیگر تمایلی به زندگی در این دنیا نداشته باشد.

توکن‌های غیرمثلی آینده مالکیت

توکن‌های غیر مثلی یا همان NFTها نوعی دارایی رمزنگاری شده هستند که بر عکس ارزهای دیجیتال ارزش مالی و معنوی برابری با توکن مشابه دیگر ندارند. یکی دیگر از نکا مهم درباره NFTها عدم بخش پذیری است، یعنی مثل یک بیت کوین نمی‌توان آن را به یک میلیون ساتوشی تقسیم و آن را معامله کرد.

توکن‌های غیرمثلی آینده مالکیت
توکن‌های غیرمثلی آینده مالکیت

ان اف تی‌ها کاربردهای گسترده‌ای در دنیای واقعی دارند حتی به شکلی که جدیدا شرکت‌های تولید لباس و مد نیز با ساخت NFT، محصولات خود را تبلیغ می‌کنند.

از پست‌های رسانه‌های اجتماعی (مانند اولین توییت جک دورسی که ان اف تی شد و به ارزش ۲.۹ میلیون دلار فروخته شد) گرفته تا دارایی‌های افراد مشهور، NFTها راهی برای معامله همه چیز هستند که در عین حال قوانین کپی رایت و اصل مالکیت را حفظ می‌کنند. این توکن‌ها به صنعت بازی‌سازی نیز جان تازه‌ای بخشیده‌اند چرا که بازیکنان نیز می‌توانند با بازی کردن کسب درآمد کنند.

توکن‌های غیر مثلی در متاورس هم کاربردهای زیادی دارند. به طور کلی تمامی دارایی‌هایی که در متاورس وجود دارند و نیاز به اثبات مالکیت دارند نوعی توکن غیر مثلی هستند که برای خرید و فروش آن‌ها نیز به ارز دیجیتال نیاز دارید.

کاربرد امور مالی غیرمتمرکز و تغییر اقتصاد سنتی

برای استفاده از ارزهای دیجیتالی که می‌خواهید در دنیای متاورس از آن استفاده کنید باید ابتدا آن‌ها را خریداری کنید.

شما می‌توانید به واسطه اشخاص ثالث، بانک‌ها و ارزهای فیات به دارایی مدنظرتان دست پیدا کنید. اما این امر ماهیت معاملات غیرمتمرکز که با متاورس همراه است را خراب می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای وارد عمل می‌شود. از طریق شبکه‌های دیفای، می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال متاورسی را که به آن‌ها نیاز دارید با استفاده از قراردادهای هوشمند، تراکنش‌های نظیر به نظیر و… معامله کنید.

دیفای نکات مثبت بسیاری دارد که در زیر به صورت خلاصه به آن اشاره شده است:

  • حذف کارمزدهای سرسام‌آور واسطه‌های مالی
  • نگهداری داراییٌتوسط صاحب دارایی به‌جای واسطه‌ها
  • استفاده از خدمات مالی بدون نیاز به تایید
  • انتقال سریع دارایی‌ها
  • ثبات و شفافیت در اطلاعات و تراکنش‌های مالی
  • آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲

بررسی اجمالی وضعیت متاورس و دیفای در کنار روند پر شور توکن‌های غیر مثلی چشم انداز امیدوارکننده‌ای از سال ۲۰۲۲ به ما نشان می‌دهد. با این حال، همچنان چالش‌های اساسی زیادی در این مسیر وجود دارد.

دیفای و متاورس با معرفی پلتفرم‌های جدید و افزایش قانون‌گذاری و حمایت دولت‌ها به روند رو به رشد خود ادامه خواهند داد. اما برای جا نماندن از این روند چه باید کرد؟

وبینار مشترک دانشگاه امیر کبیر و اکسکوینو

با داغ شدن فضای رمزنگاری و روی آوردن غول‌های فناوری به سوی متاورس، دانشگاه امیرکبیر با همکاری شرکت دانش بنیان اکسکوینو بنا به سند همکاری خود، تصمیم به برگزاری یک رویداد آموزشی رایگان برای افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه گرفته‌اند.

وبینار مشترک دانشگاه امیر کبیر و اکسکوینو
وبینار مشترک دانشگاه امیر کبیر و اکسکوینو

وبینار «انقلاب متاورس و چشم‌اندازهای دیفای برای آن» با محوریت کاربردهای دیفای و آینده متاورس در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ در پلتفرم ایوند با حضور سرکار خانم دکتر سارا ملکان، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر و جناب آقای رضا سلطانی سرپرست پروژه متاورس اکسکوینو طی یک جلسه برگزار خواهد شد.

اگر مایل به کسب آگاهی بیشتر در این زمینه هستید، می‌توانید در این وبینار رایگان از طریق لینک زیر شرکت کنید:

evand. com/events/انقلاب-متاورس-و-دیفای

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا