آمازونبازیتکنولوژیمایکروسافتمتا

صنعت گیم٬ صحنه نبرد جدید غول‌های تکنولوژی

آغاز عصر جدید رقابت با خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن توسط مایکروسافت

سرمایه‌گذاری جسورانه ۶۸.۷ میلیارد دلاری مایکروسافت در صنعت بازی‌های Activision Blizzard، بمبی را در بازار بازی‌ها منفجر کرد و به گمانه‌زنی‌ها در باب اینکه آیا این همکاری دامنه این صنعت را عریض‌تر خواهد کرد یا خیر دامن زد.  

در گزارشی که فایننشال تایمز به تازگی منتشر کرده، ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، این معامله برنامه‌ریزی‌شده را گامی به سوی متاورس ارزیابی کرد و استدلال می‌کند که بازی‌های ویدئویی مسیری به سمت این دنیای آنلاین جذاب است.

همچنین مایکل ولف، یکی از مشاوران رسانه‌ای مدعی است که با خرید شرکت Activision Blizzard، مایکروسافت کنترل فرنچایزهای طولانی‌مدت مانند «World of Warcraft» و «Call of Duty» را در دست گرفته است.  

تابلوهای بورس و سهام برتغییراتی که در جهان بازی‌ها در حال وقوع است، صحه می‌گذارند. نوسانات و شک و تردیدهایی که به تازگی در بازار سهام رخ داده نشان از همراهی سرمایه‌گذاران موفق و بزرگ با پدیده‌ای نو می‌داد. در بازار این صنعت شاهد تشدید نبرد رقابت میان ایکس‌باکس مایکروسافت و پلی‌استیشن سونی هستیم. سهم کمپانی‌های بزرگ صنعت بازی به دلیل انطباق با توزیع‌کنندگان قدرتمند همانند آنچه برای مایکروسافت رخ داد، به شدت افزایش یافته است. در سوی دیگر اما کمپانی‌هایی که برای بقای خود جانب احتیاط را رعایت کردند، بازار را از دست دادند همچنانکه سونی سقوطی ۱۳درصدی را تجربه کرد. گرچه در عرض ۲۴ ساعت، شرک ناشی از این نوسانات فروکش کرد و سونی میزان زیادی از ارزش خود را احیا کرد اما بسیاری این رویداد را زنگ خطری برای صنعت بازی تعبیر کردند.  

امروزه محبوب‌ترین بازی‌ها در پلت‌فرم‌های مختلفی چون کنسول‌ها، کامپیوترها و یا گوشی‌های هوشمند در دسترس هستند و کمپانی‌های سازنده راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد از طریق تبلیغات، خرید در بازی و اشتراک بین کاربران خود پیدا کرده‌اند.

 نیل کمپلینگ، تحلیل‌گر فناوری در Mirabaud Securities می‌گوید: پانزده سال پیش، حدود ۲۰۰ میلیون گیمر در جهان داشتیم و امروزه این رقم به ۲.۷ میلیارد تن رسیده و واضح است این صنعت تبدیل به بزرگ‌ترین شکل مدیا شده است. همچنین به گفته دامیان تانگ، تحلیل‌گر ارشد Macquarie در توکیو، خریدهای انجام شده در داخل بازی‌ها توسط بازیکنان در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمد تراکنش‌های درون بازی سونی را تشکیل می‌دهد. شرکت متا به رهبری مارک زاکربرگ نیز تلاش کرده است تا توسط هدست‌های Oculus خود، در واقعیت مجازی پیشتاز باشد و قسم خورده که این بستر، آینده اجتناب‌ناپذیر بازی‌هاست.  

در حال حاضر برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری حتی اگر تلاشی برای تولید بازی‌ها نکنند، دستی بر آتش صنعت بازی دارند. به طور مثال، آمازون و یوتیوب سیل عظیمی از مخاطبان را برای تماشای بازی‌های ویدیویی ترغیب می‌کند. فیس‌بوک از طریق هدست‌های Oculus خود، سهم بزرگی از بازار نوپای واقعیت مجازی را در اختیار خود گرفته است. کاترین رودی هریگان، استاد دانشگاه کلمبیا، حرکت مایکروسافت در Activision را به عنوان یک حرکت خنثی‌کننده در مقابل قدرت متا در ساخت اولین متاورس توصیف می‌کند. او می‌گوید: «فیس‌بوک با حرکت خود در دنیای واقعیت مجازی، در پی آن بود که این فرصت طلایی را برباید، اما مایکروسافت با خرید Activision  به متا تلنگری جدی زد».

در حال حاضر، سهام‌داران و رقبای بزرگ شرکت‌های فناوری، بزرگترین سرمایه‌ها را برای شرط‌بندی‌ها در صنعت بازی به کار انداخته‌اند. حتی برای شرکتی به بزرگی سونی، خرید Activision کار سختی است و باید بیش از نیمی از ارزش ۱۴۵ میلیارد دلاری‌اش را در بازار سهام به آن اختصاص دهد. در مقابل اما، مایکروسافت تنها با اختصاص دادن ۳ درصد از ارزش سهام (کمتر از آخرین جریان نقدی عملیاتی سالانه آن) معامله را به سرانجام رساند. برای مایکروسافت، این معامله همسطح با یک خرید کوچک برای دکور منزل بود اما این خرید برای تقویت تجارت این کمپانی ضروری به نظر می‌رسد؛ گرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران مایکروسافت این بستر را جزئی از آینده‌ی هسته اصلی این کمپانی نمی‌دانند.  

شرکت چینی Tencent که با درآمد ۳۰.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ پیشتاز صنعت بازی و الگویی برای آینده بازی در سایر نقاط جهان شناخته می‌شد، اپلیکیشن‌های بازی‌های موبایل و برنامه‌های پیام رسان را برای جذب مخاطبان بیشتر با یکدیگر ادغام می‌کند. اگرچه سونی، برای مدت کوتاهی در حاشیه اخبار قرارداد Activision قرار گرفت، اما به سرعت به دنیای بازی‌های تلفن همراه وارد شد و اکنون در حال کار بر روی یک سرویس اشتراک برای گسترش دامنه دسترسی خود به بازارهای جدید است.

همان‌طور که شرکت‌های بازی‌سازی پیشرو در تلاش برای کسب موقعیت هستند، تاثیرات قرارداد مایکروسافت بر بازار کنسول‌ها نیز اجتناب ناپذیر است. به گفته اسمیترز، مشکلات بخش تولید، که بر دوش پلی استیشن سنگینی می‌کند، ممکن است به مایکروسافت انگیزه بیشتری داده باشد تا Activision را به چنگ بیاورد و از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد. این در حالیست که تلاش‌های Activision برای غلبه بر ادعاهایی مبنی بر آزار فراگیر کارمندان این کمپانی در محل کار که به ارزش سهام آن آسیب زد و منجر به تغییر رهبری شرکت در سال گذشته شد، راه را برای قبول پیشنهاد مایکروسافت باز کرد. به گفته نادلا، این معامله مایکروسافت را در موقعیت قوی‌تری برای ارائه بازی‌ها به کاربران موبایل در کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد و بازارهای بزرگ جدیدی را  خلق می‌کند.  

در حال حاضر، مایکروسافت تلاش دارد تا حدس و گمان‌ها مبنی بر این که پیگیری خدمات و مخاطبان جدید باعث می‌شود تا بازی‌های Activision بیشتری را به انحصار خود درآورد را از بین ببرد. فیل اسپنسر، رئیس تجارتی بازی‌های این شرکت، در توییتی اعلام کرد که به مدیران سونی اطمینان داده است که مایکروسافت می‌خواهد بازی Call of Duty را در پلی‌استیشن نگه دارد. یکی از سهام‌داران بزرگ و بلندمدت سونی می‌گوید: «Activision و مایکروسافت نمی‌خواهند این ایده را در ذهن قانون‌گذاران ایجاد کنند که می‌خواهند یک فروشگاه انحصاری داشته باشند». دیوید گیبسون، تحلیلگر ارشد MST Financial تخمین می‌زند که مایکروسافت باید ۵ میلیون مشترک اضافه کند تا فروش‌هایی را که در صورت حذف Call of Duty از پلی استیشن از دست می‌داد، جبران کند.  

نوشته های مشابه

‫1,086 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا