ایرانموبایل

گمرک از افزایش ۴۲ درصدی تعداد گوشی‌های وارد شده به کشور خبر داد

روایت «دفتر آمار گمرک» از جزییات واردات‌موبایل در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰

معاون فنی دفتر آمار گمرک با تاکید بر صدرنشینی مجدد گوشی موبایل در میان کالاهای وارداتی، از افزایش ۴۲ درصدی تعداد واردات این محصول نسبت به ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته خبر داد.

به گزارش آی‌تی ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آرزو غنیون معاون فنی دفتر آمار گمرک با اعلام آمار واردات محصولات مختلف در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، از رشد تعدادی و ارزشی و گوشی موبایل خبر داد. طبق اعلام غنیون، در ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، حدود ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار با رویه تجاری (به غیر از ورد موبایل توسط مسافران یا اصطلاحا رویه مسافری) وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۲ درصدی از نظر تعدادی و ۱۱۷ درصدی از نظر ارزشی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی حدود سه میلیون و ۸۹۶ هزار دستگاه بیشتر شده است.

تعداد و ارزش موبایل‌های وارداتی امسال

معاون فنی دفتر آمار گمرک اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی تجارت خارجی کشور طی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۰، میزان واردات قطعی کشور بالغ بر ۳۰.۱ میلیون تن و به ارزش ۳۶.۹ میلیارد دلار بوده است. این میزان واردات مشتمل بر چهار هزار و ۶۳۰ قلم کالای وارداتی (تحت کدتعرفه ۸ رقمی) است که از ۱۱۵ کشور طرف معامله تجاری ایران وارد کشور شده است.

غنیون گفت: گوشی موبایل در صدر فهرست ده موردی کالاهای با بیشترین میزان واردات قرار دارد. وی تاکید کرد: در ۹ ماه ابتدایی امسال، حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به واردات این کالای مصرفی اختصاص پیدا کرده که این میزان معادل ۸ درصد از کل ارزش کل واردات کشور در این مدت است.

وی درخصوص میزان واردات تلفن همراه با رویه تجاری افزود: در ۹ ماهه منتهی به آذر، حدود ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار با رویه تجاری (به غیر از ورد موبایل توسط مسافران یا اصطلاحا رویه مسافری) وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۲ درصدی از نظر تعدادی و ۱۱۷ درصدی از نظر ارزشی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی حدود سه میلیون و ۸۹۶ هزار دستگاه بیشتر شده است.

دلایل افزایش واردات موبایل

معاون دفتر آمار گمرک ادامه داد: از مهمترین دلایل افزایش واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، می‌توان به تداوم گستره نیاز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش آموزان و دانشجویان حسب شرایط آموزش مجازی مدارس و دانشگاه ها، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، کلاس‌های تقویتی و… اشاره کرد. از سوی دیگر مدت زمان محدود بهره برداری از گوشی تلفن همراه (بطور متوسط سه سال برای هردستگاه گوشی تلفن همراه)، به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات این کالای مصرفی به شمار می‌رود.

غنیون : نیاز آموزشی به موبایل در دوران کرونا و همچنین چرخه طول عمر کوتاه این محصول (عمر حدودا ۳ساله) ازجمله دلایل نیاز فزاینده بازار به این کالای وارداتی بوده است.

غنیون گفت: میزان واردات گوشی تلفن همراه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، بیش از ۹ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار بوده است.

معاون دفتر آمار گمرک تاکید کرد: پیاده سازی و اجرای طرح رجستری گوشی تلفن همراه، از اقدامات اساسی برای جلوگیری از ورود غیر قانونی و قاچاق این کالای مصرفی به داخل کشور بوده است. از طرفی ماخذ ورودی پایین (۵٪) به لحاظ عدم وجود صنایع الکترونیکی تولید گوشی‌های هوشمند در داخل کشور نیز روند ورود این کالا را تسهیل کرده است.

متوسط قیمت واحد گوشی تلفن همراه

غنیون در خصوص قیمت تلفن همراه وارداتی گفت: متوسط قیمت واحد هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی در مدت زمان مورد بررسی حدود، ۲۲۵ دلار بوده است که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه گوشی تلفن همراه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، که ۱۴۸ دلار بوده است، حدود ۷۷ دلار بیشتر است. این رقم متضمن افزایش ۵۲ درصدی شاخص متوسط ارزش وارداتی این کالاست.

آرزو غنیون معاون فنی دفتر آمار گمرک
آرزو غنیون معاون فنی دفتر آمار گمرک: آمارهای واردات گوشی موبایل در ۹ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که واردات این کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر تعداد رشد ۴۲ درصدی داشته و به عبارتی امسال حدود سه میلیون و ۸۹۶ هزار دستگاه بیشتر شده است.

کشورهای مبدا واردات و برندها

معاون فنی دفتر آمار گمرک همچنین کشورهای فروشنده تلفن همراه به ایران را عمدتا امارات متحده عربی، چین، سنگاپور و ویتنام و با برندهای سامسونگ، شیائومی، هواوی و نوکیا اعلام کرد.

گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار

غنیون افزود: مطابق با اخبار مربوط به ماخذ تعرفه گوشی تلفن همراه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شیوه تجاری با ارزش بالای۶۰۰دلار را از ۸ درصد به ۱۲ درصد افزایش دادند که به عبارت دیگر سود بازرگانی واردات گوشی‌های موبایل با ارزش بالای ۶۰۰ دلار به شیوه تجاری از یک به هشت درصد افزایش یافته و با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، ماخذ تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از ۵ به ۱۲درصد برای تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار می‌رسد.

محاسبه تعرفه گمرکی برای سایر تلفن‌های همراه (گوشی های کمتر از ۶۰۰ دلار) که عمده واردات تلفن‌های همراه به کشور را به خود اختصاص داده اند، مانند گذشته محاسبه می‌شود. مضافا اینکه سود بازرگانی برای تلفن‌های وارداتی مذکور به شیوه مسافری نیز، دو برابر بوده و مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز سامانه سنا (بطور متوسط دلاری حدود ۲۴۰۰۰ تومان) است.

وی افزود: براساس این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است همه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را نیز همانند گوشی‌های موبایل در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت کند که این امر عملیاتی شده است.

افزایش تقاضا برای گوشی‌های ارزان

غنیون در ادامه گفت: در شرایط اقتصادی موجود، با اعمال نرخ حقوق ورودی برای گوشی‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار روند واردات این کالای مصرفی به سوی گوشی‌های با ارزش کمتر از سقف تعیین شده سوق داده می‌شود؛ بطوریکه عموم مردم توان خرید و بهره‌برداری از این کالای مصرفی را داشته باشند. همچنانکه متوسط قیمت هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی نیز موید این امر است. در بررسی میزان واردات گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار طی مدت زمان مورد بررسی مشخص شد حدود ۵ درصد از تعداد کل واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص داشته است.

گمرک : حدود ۵ درصد از تعداد کل واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص داشته است.

بدیهی است نظر به بالا بودن متوسط قیمت این نوع گوشی‌ها، همین تعداد به نسبت، سهم بالاتری از ارزش کل واردات گوشی را به خود اختصاص می‌دهند که برآورد می‌شود حدود ۲۷ درصد از ارزش کل گوشی‌های وارداتی در مدت زمان مورد بررسی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا