تجارت

ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا مجموعه فرایندهایی است که برای خارج شدن کالاها از گمرک انجام می‌شوند تا کالا بدون مشکل و از مبادی قانونی وارد ایران شود. ترخیص کالا در هر کشور با کشور دیگر تفاوت‌هایی دارد و باید براساس قانون‌های بین المللی و قوانین داخلی هر کشور انجام شود و پیش برود تا کالاها به عنوان کالای قاچاق توسط دولت کشور شناخته نشوند و مشکلی برای تاجران ایجاد نشود. ترخیص کالا بسیار مهم است و نمی‌توان آن را در زمان کوتاه و بودن دانش تخصصی پیش برد. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله ترخیص کالا از گمرک و مواردی که باید در این حوزه مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد.

مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک‌های مختلف ایران

  • قبض انبار
  • ترخیصیه
  • رسید ثبت ترخیص الکترونیک
  • بارنامه
  • فاکتور
  • پکینگ لیست Detailed packing
  • گواهی مبداء
  • ثبت سفارش
  • پروفورما
  • بیمه نامه معتبر
  • گواهی بازرسی برای کالاهای واراتی با ارز بانکی و یا استاندارد اجباری
  • نامه خروج کانتین و شناسنامه کانتین
  • نامه کرایه حمل در صورت ارائه ازطرف شرکت حمل
  • وکالت‌های مرتبط و ثبت سیستمی شده
  • شناسه انبار
  • پروانه بهره‌برداری برای شرکتهای تولیدی
  • کاتالوگ، بروشور Data Sheet همراه با مشخصات کامل کالاها

روش‌های ثبت سفارش خرید کالا

غیر بانکی

همان طورکه از نام این روشم شخص است این فرایندباید قبل از ورود کالا به کشور انجام شود. در این روش شما باید مراحل زیر را برای ترخیص و خرید کالای خود طی کنید.

  • دریافت proforma از صاحب کالا جهت ثبت شما به فروشنده وتاییدیه
  • ثبت پروفورم در سایت سامانه جامع تجارت الکترونیک
  • در صورت نیاز نیز شما باید پس از ثبت به اداره یا سازمان مربوطه مراجعه کنید
  • تایید کارشناس
  • پرداخت کارمزد

قبض انبار چیست؟

یکی از مهمترین موارد برای ارائه به گمرک قبض انبار است. قبص انبار دارای اطلاعاتی مانند نام صاحب کالا، نام شرکت حمل، نوع کالا، وزن کالا، نوع بسته‌بندی تاریخ ورود به مرز، تاریخ تخلیه در انبار، تعداد بسته‌ها، ایرانی یا خارجی بودن وسیله حمل، شماره قبض انبار (شماره پیگیری انبار)، توضیحات همچون انبار نگهداری، شرایط تخلیه (پارگی، شکستگی و فرورفتگی) محل نگهداری کالا در انبار گمرک، مدت زمان نگهداری کالا در انبار است.

پس از معمولا ۹۰ روز از زمان تعیین شده کالا به حالت تعلیق و مدتی بعد به تصرف گمرک و دولت در می‌آید که به این کالاها، کالاهای متروکه می‌گویند.

ترخیصیه: در ترخیص کالا، ترخیصیه سندی است که به موجب آن شرکت حمل صاحب کالا تمامی کارمزدها و هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و می‌تواند کالای خود را از گمرک خارج کند. صدور ترخیصه در حال حاضر با توجه به سیستمی و اتوماسیونی شدن گمرکهای فعال در ایران بدون صدور ترخیصیه الکترونیک بلا استفاده است. به همین دلیل از ملزومات و وظایف شرکت‌های حمل اضافه و تایید کردن در سامانه گمرک است.

بارنامه: بارنامه‌ها به شکل و فرمت‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی ریلی و ترکیبی ارائه می‌شوند و شامل اطلاعات کامل و مشخصات بار، فروشنده، خریدار، وسیله حمل، کرایه حمل (در بارنامه‌های هوایی)، نوع بسته‌بندی شرایط نگهداری کالا، تعداد، وزن (خالصی گاها)، شرایط پرداخت کرایه شرایط تحویل هستند.

فاکتور: سیاهه خرید است و شامل اطلاعات کامل خریدار، فروشنده، شرایط فروش، ریز مبالغ، مجموع ارزش کالاها با توجه به نوع قراردادها در برخی موارد نوع بسته‌بندی و حتی وزن کالا است.

پکینگ لیست: شامل اطلاعات کامل بسته‌بندی ترتیب‌بندی ریز اوزان کالا، ذکر نوع بسته‌بندی ها، شرایط نگهداری، اطلاعات خریدار، همچنین فروشنده، کشور سازنده، کشور زینفع است. علاوه بر این موارد Detailed Packing که شامل اطلاعات کامل‌تری است و در مواقعی مانند ارزیابی کانتینرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گواهی مبداء: در این گواهی مشخصات فروشنده، خریدار، مبدا حمل و ارسال، کشور سازنده، نوع کالا، ردیف تعرفه و اطلاعات جامعی از نوع بست‌بندی کالا ذکر می‌شود.

ثبت سفارش: بفرآیندی که قبل از ورود کالا با اعلام مشخصات و اطلاعات کالای خریداری شده برای ورود کالا به کشور انجام می‌شود ثبت سفارش نام دارد.

پروفرما یا پیش فاکتور نیاز اولیه ثبت سفارش است به همین دلیل فروشنده کالا اطلاعاتی کلی از فروش خود در اختیار خریدار کالا می‌گذارد برای نمونه با خرید n مقدار کالا هزینه خرید و حتی خرید و حمل شما به این میزان است.

بیمه نامه معتبر: مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای یک بیمه نامه که توسط گمرک‌های ایران بررسی می‌شود. عبارتند از مشخصات قید شده‌ای که تطابق با ثبت سفارش و پرو فرما داشته باشند. شرایط بیمه (اعم از کلوز A، B. بسته به نوع کالا و همچنین با توجه به اینکه شرایط قبول بیمه نامه‌های صادره در گرمک‌ها مختلف جهت اعمال در صورت حساب انبارداری متفاوت است در صورت نداشتن بیمه نامه مبالغ بیمه هم در محاسبات و پرداختی‌های حقوق ورودی کالا و گمرک هم در صورت حساب انبار داری لحاظ می‌شود.

گواهی بازرسی: تنها برای کالاهای وارداتی با ارز بانکی و همچنین کالاها با استاندارد اجباری دریافت و صادر می‌شود. پروسه دریافت گواهی بازرسی به این صورت است که ابتدا نمایندگی از شرکت‌های بازرسی به صورت فیزیکی کالای مستقر در گمرک را بازرسی می‌کند و سپس طی گزارش اعلام شده توسط گواهی بازرسی صادر می‌شود. لازم به ذکر است گواهی پس از صدور باید درسیستم epl بارگذاری و تایید شود.

نامه خروج کانتین و شناسنامه کانتین: نامه خروج کانتین پس از صدور ترخیصیه توسط شرکت حمل مکتوب می‌شود و با درج مشخصات کامل کانتین خروج آن از گمرک بلا مانع است؛ شناسنامه‌ی کانتین همان طور که از اسم آن مشخص است مشخصات، خسارت‌ها، وضعیت کلی فیزیکی کالاها را در بر می‌گیردو اداره بندر آن را صادر می‌کند و برای تردد کانتین در مسیرها می‌باید همراه راننده باشد.

نامه کرایه حمل: در مواردی مانند حمل و نقل زمینی و دریایی کالا کرایه حمل و فریت کالا بسته به نوع قرارداد مکاتبه‌ای است بین شرکت حمل و گمرک که به موجب آن شرکت حمل اظهار می‌کند که بابت حمل کالا n مبلغ کرایه دریافت شده است و برای پرداخت هیچ ارزی از کشور خارج نشده است. توجه داشته باشید که ارائه‌ی این نامه در گمرک برای جلوگیری از اختلافات الزامی است.

وکالت‌های مرتبط: اعم از وکالت‌هایی که با فرمت مشخص و تعیین شده توسط گمرک هستند و صاحبان کالا به حق العملکاران رسمی گمرکات برای انجام امور و تشریفات گمرک ارائه می‌کنند. این وکالت‌ها پس از نهایی شدن توسط دفترخانه‌های معتبر می‌باید در سیستم epl بارگذاری و جهت تایید به دایره احراز یکی از گمرک‌های فعال در ایران اجرایی ارائه شوند. لازم به ذکر است کپی اصل وکالتنامه‌ها برای ارائه به گمرک درزمان و پروسه ترخیص باید همراه مدارک ضمیمه باشد.

شناسه انبار: کد وشناسه‌ای که بعد از پروسه ثبت نام و تکمیل فیلدهای مربوط به صاحبان کالا ارائه می‌شود که به موجب آن صاحب کالا اعلام می‌کند انباری با مشخصات x متعلق به اینجانب واین شرکت است و پس از اتمام تشریفات و خروج کالا از گمرک با تحویل گرفته شدن کالا از صاحبان به صورت سیستمی تاییدیه اعلام وصول خود را اجرا می‌کنند.

پروانه بهره‌برداری مخاص شرکت‌های تولیدی است که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر می‌شود و در آن نوع فعالیت زمان به اجرا و راه اندازی خط تولید و مشخصات کامل شرکت ذکر می‌شود. پروانه ممکن است طی مدت زمان‌های طولانی‌تر تمدید شوند. این پروانه امتیازات و تسهیلاتی را جهت تسریع در امور گمرکی برای شرکت فقط به جهت تولیدی بودن کالا است.

کاتالوگ-بروشور (data sheet) با مشخصات کامل: با توجه به تنوع بسیار زیاد کالاهای وارداتی برای جلوگیری از تناقض و همچنین تکمیل اطلاعات قبل و بعد از اظهار به گمرک کاتالوگ‌ها data sheet نقش مهمی دارند. برای ملموس‌تر شدن و البته جلوگیری از اختلافات گمرکی، برای کالاهایی که نیاز به تعیین ماهیت دارند گاها ارائه آنالیز و دیتا شیت به آزمایشگاه‌ها تاثیر مثبتی در فرایند ترخیص کالا دارند علاوه بر این ارایه کاتالوگ کالاها به کارشناسان گمرکات مفید است.

هزینه انبار داری

هزینه انبار داری توسط مسئول نگهداری کالا، انبارداری در گمرکات مختلف متفاوت است و برای هر بار به صورت جاداگنه محاسبه می‌شود هزینه انبارداری شامل هزینه تخلیه، بارگیری، بیمه، مدت زمان رسوب کالا در انباراست که با توجه به حجم نوع و ارزش کالا محاسبه می‌شوند. در کنار هزینه انبار داری کالاها در انبار گمرک مراحل دیگری نیز انجام می‌شوند که در ترخیص کالا اهمیت دارند این مراحل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • دریافت و بارگیری کالا از انبار
  • تایید شناسه انبار در سیستم (در گمرکات اجرا شده)
  • تنظیم اظهار نامه گمرکی (بر اساس اسناد و مدارک دریافتی)
  • ورود اطلاعات: در پنجره واحد تجارت فرامرزی EPL و دریافت کوتاژ
  • تعیین مسیر توسط سیستم با توجه به ریسک کالا، تعرفه اظهاری؛ ارزش- وزن- تعداد- تولیدی و یا تجاری بودن کارت بازرگانی انجام می‌شود.
  • مسیر سبز: صندوق. مسیر زرد: کارشناسی. مسیر قرمز: ارزیابی

بدون نیاز به تعیین ماهیت: کارشناسی بررسی اسناد و تعرفه اظهاری با توجه به نظریه آزمایشگاه و گزارش ارزیاب و در صورت نیاز در مسیر زرد ارجاع به آزمایشگاه تعیین ماهیت و یا تغییر مسیر به قرمز و درخواست ارزیابی کالا برای بررسی تعرفه و مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا و گزارش در صورت بودن مغایرت هر کدام از موارد به معاونت فنی گمرک و انجام اصلاحات مغایرتها.

در صورت تایید (مسیر سبز): صندوق

دریافت شناسه واریز حقوق و عوارض گمرکی و در صورت مغایرت شناسه مبلغ مورد اختلاف به همراه جریمه.

تعیین منشاء ارز (کد رهگیری بانک): تکمیل کردن مجوزهای لازم که توسط سیستم و کارشناس با توجه به کالا تعیین می‌شود.

انبار داری: مبلغ انبار داری توسط مسئول نگهداری کالا که در گمرکات مختلف، متفاوت است محاسبه می‌شود. مبلغ انبار داری شامل هزینه تخلیه، بارگیری، بیمه، مدت زمان رسوب کالا در انبار است که با توجه به حجم نوع و ارزش کالا محاسبه می‌شود.

خروج کالا: (دریافت کارشناس و ارزیابی بررسی کلیه اسناد با تعرفه ارزش و مجوزهای لازم توسط کارشناس و ارجاع به ارزیاب درب خروج جهت رویت و بررسی کالا در مسیر سبز و زرد در صورت نیاز ارجاع به آزمایشگاه و یا اعلام هرگونه مغایرت اعم از اختلاف وزن ناشی از باسکول خروجی و یا تعرفه با کالای رویت شده گزارش به مامورین اعلام می‌شود. در صورت مغایرت کالا به انبار عودت داده می‌شود تا رفع مغایرت انجام شود و با پرداخت مبلغ مورد اختلاف و جریمه انتظامی کالا اجازه خروج از گمرک صادر می‌شود.

آزمایشگاه: بررسی ماهیت کالا جهت تطبیق با تعرفه اظهاری (صنعتی یا بهداشتی بودن) انفجاری و یا مخرب بودن لایه ازن و محیط زیست آزمایش می‌شود و گزارش آن در سیستم ثبت می‌شود.

شرایط و قوانین ترخیص کالا در گمرک ایران

هر کشوری برای ترخیص بار از گمرک قوانین خاص خودش را دارد. این قوانین براساس قانون اساسی هر کشور تعیین می‌شود در ادامه برخی ماورد مربوط به ترخیص کالا از فرودگاه‌های ایران را بررسی خواهیم کرد.

  • مقدار معقول سیگار و عطر تنها برای مصرف شخصی مشمول واردات رایگان می‌شوند.
  • واردات برخی گونه‌های گیاهی و جانوران زنده به در خطر انقراض هستند، ممنوع و محدود می‌باشد مگر با ارائه مجوز از اداره محیط زیست ایران.
  • واردات انواع میوه‌ها، توت‌ها، گیاهان، نهال، سبزیجات، ریزوم‌ها، دانه‌ها، خاک، حشرات، قارچ‌ها، پرندگان، حیوانات و محصولات آنها ممنوع است.
  • واردات مشروبات الکلی، کتاب یا مجلات قدیمی مطلقا ممنوع است.
  • واردات آزاد سیگار تنها تا مقادیر معقول مجاز است.
  • ورود حیوانات خانگی تنها با داشتن مجوز از سازمان دامپزشکی ایران مجاز است فسر گمرک تصمیم خواهد گرفت که حیوان خانگی در قرنطینه نگهداری یا وارد خاک ایران شود. همچنین حیوانات خانگی باید دارای مدرک واکسیناسیون هاری و پاسپورت حیوان خانگی باشند.
  • افراد موظف هستند که هر نوع نقض قوانین در کالاها را به گمرک اطلاع بدهند، عدم رعایت مقررات مشمول مجازات مقرر در قانون قاچاق کالا می‌شود

ترخیص کالا با آریا حمل

شرکت حمل و نقل آریا حمل از صفر تا صد خدمات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را به تاجران مختلف در کنار حمل و نقل کالا ارائه می‌کند. از جمله خدمات این شرکت می‌توانیم به انجام تمامی تشریفات گمرکی واردات و صادرات، مشاوره، اخذ مجوزهای لازم، حمل و نقل، تخلیه و بارگیری کالا، ترانزیت داخلی و خارجی، انجام ثبت سفارش اشاره کنیم. شرکت حمل و نقل بین المللی آریا حمل همچنین از تمام گمرک‌های کشور از جمله؛ گمرک امام خمینی، گمرک شهریار، گمرک بندرعباس، گمرک خرمشهر و گمرک بوشهر ترخیص کالا را انجام می‌دهد و شما می‌توانید از خدمات این شرکت برای ترخیص کالاهای خود استفاده کنید.

تلفن: ۸۶۱۲۱۰۰۰-۰۲۱

وب‌سایت: ariahaml.com

https://ariahaml.com/?p=864

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا