آمازونتکنولوژی

جریمه ۱.۱۳ میلیارد یورویی آمازون در ایتالیا

نهاد ناظر بر فعالیت‌های ضدانحصارطلبی در ایتالیا اخیرا شرکت آمازون را به دلیل سوءاستفاده از سلطه خود در بازار این کشور، ۱.۱۳ میلیارد یورو (۱.۲۸ میلیارد دلار) جریمه کرد.

بنابر گزارش رویترز، آمازون اما در واکنش به این اقدام ایتالیایی‌ها که یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های وضع‌شده علیه این شرکت محسوب می‌شود، اعلام کرد که قویا با این تصمیم نهاد رگولاتور ایتالیا مخالف است و این رای را به دادگاه تجدیدنظر خواهد برد.

در طی چند سال اخیر و در پی افزایش رسوایی‌ها و موارد سوءاستفاده از اطلاعات و حریم شخصی کاربران، بررسی‌های سخت‌گیرانه علیه شرکت‌های بزرگ فناوری رشد چشمگیری داشته و به دنبال آن، شکایت‌های متعددی نیز علیه این شرکت‌ها باب سوءاستفاده از قدرت تسلطشان در بازار ثبت شده است.

علاوه بر آمازون، شرکت‌های آلفابت، فیسبوک، اپل و مایکروسافت نیز اخیرا در کانون توجه و تفحص نهادهای رگولاتور در اروپا و دیگر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند. /

نهاد ناظر بر فعالیت‌های ضدانحطارطلبانه در ایتالیا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمازون از نفوذ و سلطه خود در این کشور برای خدمات واسطه‌گیری در بازار استفاده کرده تا از این طریق بتواند از خدمات لجستیکی این شرکت توسط فروشنده‌های فعال در وب‌سایت ایتالیایی آمازون استفاده کند.

به گفته این نهاد، آمازون بهره‌مندی از مزایای روش فروش FBA این شرکت همانند استفاده از برچسب پرایم (Prime) را که به دیده شدن بیشتر و رشد فروش فروش محصول کمک می‌کند، به دریافت این خدمات گره زده است. همچنین آمازون از این طریق، به شرکت‌های شخص ثالثی که از خدمات FBA این شرکت استفاده نمی‌کنند، اجازه درج واژه پرایم را روی محصولاتشان نمی‌دهد.

برچسب پرایم به فروشندگان کمک می‌کند تا به بیش از هفت میلیون مشتری وفادار آمازون، راحت‌تر دسترسی پیدا کرده و شانس فروش محصولات خود را افزایش دهند.

این نهاد رگولاتور ایتالیایی اعلام کرد که آمازون می‌بایست اقدامات اصلاحی را در این خصوص انجام دهد و نتیجه نیز توسط ناظران مورد بررسی قرار گیرد. آمازون اما در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که روش فروش FBA یک سرویس کاملا اختیاری است و اکثر فروشندگان شخص ثالث آمازون از آن استفاده نمی‌کنند.

در همین رابطه، اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که در چارچوب قانون شبکه رقابت در اروپا، همکار و ارتباط نزدیکی را با این نهاد رگولاتور ایتالیایی داشته تا بتواند تحقیقات خود پیرامون فعالیت‌های آمازون را با دقت بیشتری دنبال کند.

این کمیسیون دو پرونده مرتبط با آمازون را در دست بررسی دارد که مورد نخست در ژوئیه ۲۰۱۹ باز شد و سوءاستفاده آمازون از داده‌های حساس خرده‌فروشان در بازار را تحت تفحص دارد و مورد دوم نیز به اواخر سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد که روی رفتار سلیقه‌ای و ترجیحی آمازون روی فروشندگانی که از خدمات تحویل و لجستیک این شرکت استفاده می‌کنند، متمرکز است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا