فضا

کشف حجم عظیمی از آب در سیاره مریخ

دانشمندان معتقدند که میلیاردها سال پیش، آب فراوانی در سطح مریخ وجود داشت و حتی این سیاره زمانی شبیه به زمین بوده است. اما اکنون سطح مریخ خشک است و تقریبا هیچ آبی در آن یافت نمی‌شود.

این مساله حتی به چالشی برای محققان در انجام ماموریت‌هایی با حضور فضانوردان در این سیاره تبدیل شده است. اما اخیرا خبرهای خوبی در این خصوص منتشر و اعلام شده که مقادیر آب فراوانی در زیر سطح مریخ و در دل سیستمی‌ از دره‌ها در این سیاره که تحت عنوان Valles Marineris شناخته می‌شود، کشف شده است.

این کشف بزرگ توسط کاوشگر Trace Gas Orbiter متعلق به آژانس فضایی اروپا و با استفاده از ابزار شناسایی FREND صورت گرفته است. البته محققان پیشتر نیز از وجود یخ‌آب‌هایی در مریخ و به ویژه اطراف قطب‌ها و زیر سطح این سیاره خبر داده بودند اما آب بسیار کمی‌در منطقه مورد اشاره در مریخ وجود دارد و همین امر، اهمیت کشف اخیر را دوچندان می‌کند.

ایگور میتروفانوف، مدیر این گروه تحقیقاتی درباره این کشف مهم گفت: با کمک مدارگرد TGO می‌توانیم تا یک متر زیر سطح غبارآلود مریخ را نگاه کنیم و ببینیم که در زیر سطح این سیاره چه می‌گذرد. مهم‌تر از همه آنکه، می‌توانیم مناطق دارای آب را که از طریق ابزارهای قبلی قابل شناسایی نبودند، پیدا کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد که ابزار FREND، منطقه‌ای را نشان داد که حاوی مقادیر زیادی هیدورژن بود و با فرض آنکه این هیدروژن به مولکول‌های آب متصل است، به نظر می‌رسد که 40 درصد از این مواد نزدیک به سطح مریخ، آب باشد.

این سیستم دره‌ای که درنزدیکی استوا واقع شده، مملو از آب است اما محققان احتمال می‌دهند که این حجم زیاد آب، به صورت یخ خواهد بود. در هر صورت، می‌تواند منبعی برای استفاده کاوشگرانی باشد که قرار است در آینده قدم به این سیاره بگذارند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا