تکنولوژیفضا

نگاهی به اقامتگاه در حال ساخت ناسا برای تجریه زندگی در مریخ

ناسا اخیرا با انتشار فراخوانی از علاقه‌مندان به تجربه زندگی در محیطی شبیه‌سازی‌شده با سیاره مریخ دعوت کرد تا برای حضور در این ماموریت یک ساله ثبت‌نام و در صورت داشتن شرایط لازم، زندگی در محیطی کاملا مشابه با سیاره سرخ را آغاز کنند.

طبق گفته ناسا، از میان ثبت‌نام کنندگان، چهار نفر برای این ماموریت 12 ماهه که هزینه و حقوقی نیز برای آنها در نظر گرفته شده، انتخاب خواهند شد. اگرچه هنوز این چهار نفر انتخاب نشده‌اند، اما شرکت Icon که یک در زمینه ساخت سازه‌‌های مختلف فعالیت دارد، محل زندگی این افراد را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و با کمک معماران و طراحان شرکت Bjarke Ingels Group در دست طراحی و ساخت دارد.

این سازه که تحت عنوان Mars Dune Alpha شناخته ‌می‌شود، توسط چاپگر سه بعدی شرکت Icon به نام Vulcan تولید ‌می‌شود.. چاپگر ولکان با استفاده از قرار دادن سیمان به صورت لایه لایه روی هم، این سازه شبیه‌سازی‌شده با مریخ را ‌می‌سازد.

جایی که به زودی تعدادی از داوطلبان برای ماموریتی یک ساله در آن حضور خواهند یافت تا دانشمندان ناسا بتوانند شرایط زندگی در سیاره سرخ را مورد ارزیابی قرار دهند و از یافته‌‌های خود برای ماموریت‌‌های بعدی به این سیاره بهره ببرند.

طبق اطلاعات منتشر شده، Mars Dune Alpha در فضایی به مساحت تقریبی 158 متر مربع در مرکز فضایی جانسون در ایالت تگزاس آمریکا احداث شده است. این مرکز به عنوان یک‌‌هاب برای فعالیت‌‌های فضایی انسانی شناخته ‌می‌شود. اغلب ماموریت‌‌های ناسا در زمین، در این مرکز صورت ‌می‌گیرد و از نتایج آن برای ماموریت‌‌های واقعی در فضا استفاده ‌می‌شود.

ساخت اقامتگاه ناسا برای تجریه زندگی در محیطی شبیه به مریخ آغاز شد

در ساخت این سازه مریخی، از موادی به نام Lavacrete استفاده شده که ترکیبی از سیمان، آب و سنگ‌‌های تشکیل شده از مواد مذاب است. همچنین در Mars Dune Alpha، فضاهایی برای کار، دریافت خدمات درمانی و کاشت و پروش محصولات غذایی تعبیه شده است.

ساخت اقامتگاه ناسا برای تجریه زندگی در محیطی شبیه به مریخ آغاز شد

سقف این سازه نیز قابل تنظیم بوده و وسایل مورد نیاز برای زندگی نیز به صورت ثابت و متحرک در آن تعبیه شده است. از دیگر ویژگی‌‌های این ماموریت ‌می‌توان به امکان تغییر دلخواه میزان نوردهی، دما و صدا توسط ساکنان سیاره مریخ شبیه‌سازی شده اشاره کرد تا از این طریق، بتوان فضای منحصربه‌فرد را برای هر نقطه ارائه داد.

ساخت اقامتگاه ناسا برای تجریه زندگی در محیطی شبیه به مریخ آغاز شد

جانسون بیلارد، مدیرعامل شرکت Icon معقتد است که Mars Dune Alpha، پیشرفته‌ترین زیستگاه شبیه‌سازی شده توسط انسان است.

ساخت اقامتگاه ناسا برای تجریه زندگی در محیطی شبیه به مریخ آغاز شد
مرکز فضایی جانسون ناسا

تولید خانه‌‌ها با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی اخیرا بسیار شایع شده و به دلیل سرعت بالای ساخت آنها، مورد استقبال نیز واقع شده است. به لطف این فناوری، تنها ظرف چند ساعت ‌می‌توان یک خانه قابل سکونت را بنا کرد. شرکت Icon در سال 2019 و با همکاری مجموعه New Story توانست تنها در 48 ساعت، خانه‌‌ای 32 متری را احداث کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا