گوناگون

سئو یا دیجیتال مارکتینگ؟ برای کدام سرمایه‌گذاری کنیم؟

سئو یا دیجیتال مارکتینگ دو مسیر است که جلوی پای هر فردی که کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی می‌کند، قرار دارد. کسب و کار اینترنتی به هر نوع فعالیت مبنی بر فروش محصول یا ارائه خدمات در بستر وب گفته می‌شود که برای موفقیت و رشد به دیده شدن توسط مخاطبین هدف نیاز دارد. این روزها به لطف توسعه فناوری اطلاعات، افزایش استفاده از تلفن همراه، افزایش زمان آنلاین بودن کاربران و البته افزایش ضریب نفوذ اینترنت در زندگی افراد، کسب و کارهای اینترنتی به سرعت در حال رشد و توسعه هستند. با توجه به این که تمام کسب و کارهای اینترنتی برای دیده شدن به تبلیغ و بازاریابی نیاز دارند، مفهوم سئو و بازاریابی پررنگ‌تر می‌شود. به عبارتی تمام مشاغل تحت وب، ناگزیر باید این دو مسیر را طی کنند اما با توجه به این که نمی‌توان هم زمان دو مسیر مختلف را پیمود، باید در یکی از این دو راه سرمایه‌گذاری کرد.

اهمیت سئو و دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای اینترنتی

بازاریابی اصطلاحی است که به طور حتم با مفهوم و کاربرد آن آشنایی دارید. بازاریابی به معنی تبلیغ برای رونق گرفتن بازار کار و جذب مشتری است. می‌توان گفت از زمان پیدایش اولین شغل‌ها مردم با این مفهوم سروکار داشته‌اند. بنابراین بازاریابی مفهومی است که تاریخچه بسیار محکمی دارد. تمام مشاغل چه در عرصه اینترنت و چه در بستر فیزیکی و سنتی به واسطه فعالیت‌های مربوط به بازاریابی به رشد و توسعه می‌رسند اما این اصطلاح در کسب‌وکارهای اینترنتی به شکلی دیگر معنا و مفهوم می‌یابد و فعالیت‌های آن کمی پیچیده‌تر است. دیجیتال مارکتینگ در واقع همان بازاریابی اینترنتی معنا می‌شود و شامل مجموعه فعالیت‌ها و استراتژی‌هایی است که در نهایت به تبلیغات گسترده در شبکه‌های تحت وب منتهی می‌شود.

نکته اینجا است که سئو خود بخشی از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد اما به دلیل اهمیت بسیار زیاد خدمات آن برای رشد سایت‌ها در یک مبحث جداگانه و کاملا تخصصی بررسی می‌شود و صاحبین کسب‌وکارهایی که با این بخش از فعالیت‌های بازاریابی آشنا هستند، توجه بیشتری به آن نشان می‌دهند. مشاغل اینترنتی مزایای بسیار زیادی برای کارفرمایان به همراه دارد اما با توجه به گستردگی این بستر و وجود میلیون‌ها کسب‌وکار اینترنتی که دائم با یکدیگر در حال رقابتند، کسب و کارها باید از همان ابتدا پایه‌های خود را در این مسیر محکم کنند تا بتوانند در ادامه‌ی راه بر روی مسیرهای بازاریابی و تبلیغات برای دیده شدن و کسب درآمد بالا، سرمایه‌گذاری کنند.‌ در بررسی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به این نکته می‌رسیم که تمام سایت‌ها از همان ابتدای راه‌اندازی به خدمات سئو احتیاج دارند و ناخودآگاه برای شروع، آن را در اولویت قرار می‌دهند.

سئو چیست؟

سئو به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است و خدمات بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود. هر کسب‌وکاری برای ورود به عرصه اینترنت به یک پایگاه یا بستر برای کسب‌وکار احتیاج دارد. بنابراین اولین قدم طراحی یک سایت اینترنتی است‌. شما به عنوان یک کارفرما برای طراحی سایت به دامنه، هاست و سرور نیاز دارید. بعد از تهیه دامنه به منظور آدرس سایت و هاست به عنوان فضای بارگذاری، باید بتوانید سایتی با جلوه زیبا طراحی کنید. به این ترتیب ویترین و نمای بیرونی سایت و همچنین فضای داخلی آن باید به بهترین شکل طراحی شود تا مشتری را جذب کند. تمام این فاکتورها به بهینه‌سازی نیاز دارند.‌ به همین دلیل از همان ابتدا با خدمات بهینه‌سازی سروکار دارید. خدمات بهینه‌سازی سایت به سه بخش سئو داخلی، خارجی و فنی یا تکنیکال تقسیم می‌شود.

  • بهینه‌سازی داخلی سایت:

    این بخش از خدمات بهینه‌سازی خود شامل استراتژدی‌های مهمی از قبیل: تگ‌ها، متا تگ‌ها، لینک‌های داخلی، آدرس‌های یو آر ال، چگالی کلمات کلیدی، عنوان‌ها و غیره می‌شود. برای این که بتوانید محصولات و خدمات خود را به مشتری عرضه کنید، باید به بهترین شکل آن‌ها را معرفی کنید. برای این منظور تولید محتوا مهم‌ترین بخش هر سایتی است که در بهینه‌سازی داخلی سایت بررسی می‌شود. هر محتوایی که تولید می‌کنید باید یونیک و قدرتمند بوده و عنوان جذابی داشته باشد. بر اساس گلچین بهترین و پررقابت‌ترین کلمات کلیدی نگارش شود، صفحات باید با تگ‌ها و لینک‌ها با یکدیگر تعامل داشته و آدرس نوار جستجوی گوگل نیز بهینه شده باشد.

  • بهینه‌سازی خارجی سایت:

    بهینه‌سازی خارجی سایت به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که خارج از وب سایت برای جذب مشتری و هدایت او به سمت صفحه وب انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل دریافت بک لینک‌های طبیعی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگاست که هر سایت بر اساس نیاز خود استراتژدی مناسبی انتخاب می‌کند.

  • سئو تکنیکال:

    این بخش از خدمات سئو در واقع به بهبود ساختار فنی سایت اشاره دارد. در ابتدای طراحی و راه‌اندازی سایت که هنوز میزان بازدید کم است، کاربران هنگام ورود به سایت مشکلی در سرعت لود و بارگذاری صفحات ندارند اما وقتی ترافیک سایت افزایش یابد، لود صفحات با تأخیر انجام شده و این تأخیر چند ثانیه‌ای به ریزش کاربران سایت منجر می‌شود. به همین خاطر باید با استفاده از سرورهای مناسب سرعت لود را بهینه‌سازی کنید. از طرفی کاربران باید به سایت شما اعتماد داشته باشند تا با اطمینان به خرید بپردازند. از این‌رو باید سایت خود را به پروتکل‌های امنیتی اس اس ال مجهز کنید. یکی از مهم‌ترین خدمات بهینه‌سازی سایت‌ها، رسپانسیو بودن صفحات است. امروزه بیشتر کاربران اینترنت از طریق موبایل به این بستر راه می‌یابند. به همین دلیل سایت‌ها باید علاوه بر صفحات دسکتاپ برای نمایش صحیح در صفحات موبایل نیز بهینه‌سازی شوند.

نکته: زمانی که پایه و اساس سایت شما برای موتور جست و جوی گوگل بهینه شود، گوگل خدمات شما را پسندیده و سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجو قرار می‌دهد. این مسئله سبب می‌شود که ترافیک طبیعی سایت شما به طرز چشمگیری افزایش یابد. وقتی سایت در صفحه اول قرار بگیرد، شانس بازدید از صفحه و ورود به آن افزایش می‌یابد و در درازمدت مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه تبدیل می‌شوند. استفاده از خدمات سئو برای هر سایتی ضرورت دارد. هر چند ممکن است نتیجه آن در دراز مدت حاصل شود اما اثری که این خدمات در برندسازی و افزایش فروش دارد، بر خلاف سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال، همیشگی و مانا است. در نهایت باید بدانید که شروع پروسه طراحی و راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی شما به خدمات بهینه‌سازی سایت وابسته است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تا اینجا راجع به سئو و اهمیت آن در دیده شدن سایت‌ها صحبت کردیم. بدیهی است که هر کسب‌وکار اینترنتی با هدف فروش بیشتر و کسب درآمدهای دلاری وارد این عرصه می‌شود. خدمات بهینه‌سازی نیز در راستای تحقق این اهداف بر روی سایت‌ها پیاده‌سازی می‌شود اما مسئله اینجا است که این خدمات برای رسیدن به نتیجه موثر به صرف زمان احتیاج دارند. برای این که هرچه سریع‌تر به برندسازی و فروش بالا برسید، باید سایت خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید. برای این منظور می‌توانید بر حسب نوع کسب‌وکار و نوع نیاز صفحه خود از خدمات و استراتژی‌های متنوع بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. با توجه به گسترش شبکه‌های تحت وب، بازاریابی دیجیتال رونق بسیار زیادی دارد و کارفرمایان می‌توانند مخاطبان شبکه‌‌های مختلف را جذب سایت خود سازند.

خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل: بازاریابی محتوا و تولید محتوای جذاب برای آگاه‌سازی کاربران نسبت به حوزه کسب و کار شما، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند پیج‌های اینستاگرامی، افلیت مارکتینگ‌ها یا همکاری در فروش، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بر اساس کلیک، تبلیغات بنری در شبکه‌های پرمخاطبی مانند یوتیوب، اتوماسیون بازاریابی و استفاده از نرم‌افزارهایی که به صورت خودکار فعالیت بازاریابی را انجام می‌دهند، ویدئو مارکتینگ‌ها و بسیاری از روش‌های دیگر می‌شود که هر کدام جای بحث و بررسی دارند. در مورد استفاده از استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال این نکته را در نظر داشته باشید که لزومی به پیاده‌سازی تمام خدمات بازاریابی نیست. از آنجا که اکثر خدمات دیجیتال مارکتینگ به صورت برون سپاری انجام می‌شوند، باید پیاده‌سازی آن‌ها را به آژانس‌های متخصص بسپارید.

برون سپاری خدمات دیجیتال مارکتینگ هزینه‌های جاری بسیاری برای کارفرما در بر دارد. با توجه به این که صرفه‌جویی درهزینه‌های جاری برای کسب‌وکارهای نوپا اهمیت بسیاری دارد، باید روشی را برای تبلیغات انتخاب کنید که نتیجه محور بوده و شما را سریع‌تر به هدفتان برساند. به این نکته مهم دقت کنید، حتی اگر هزینه‌ زیادی را صرف خدمات دیجیتال مارکتینگ کنید اما موتور جستجوی گوگل، سایت شما را نپسندد، نمی‌توانید به موفقیت برسید. در این شرایط اهمیت خدمات سئو برای کسب‌وکارها روشن می‌شود.

مدیر وب بهترین شرکت ارائه خدمات و آموزش سئو

برای راه‌اندازی سایت باید از پیاده‌سازی خدمات سئو شروع کنید. خدمات بهینه‌سازی به دو روش برون سپاری و درون سازمانی انجام می‌شود. اگر بودجه کافی برای برون سپاری خدمات بهینه‌سازی را در اختیار ندارید، می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزش سئو، خودتان بهینه‌سازی سایت را انجام دهید. در این راستا مدیر وب شرایطی را فراهم ساخته که کارفرمایان سایت‌ها بتوانند با شرکت در دوره‌های آنلاین رایگان، استراتژی‌ها و تکنیک‌های بهینه‌سازی صفحه وب را در کمترین زمان ممکن به صورت فشرده و کاربردی بیاموزند. جهت دریافت مشاوره و آشنایی با دوره‌های آموزشی این مجموعه از طریق لینک زیر وارد سایت مدیر وب شوید:

http://modireweb.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا