گوناگون

فارکس چیست و کارگزاری های معتبر و فعال در ایران کدامند؟

این محتوا توسط تیم تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده است. انتشار این مطلب به معنی تایید ادعاهای مطرح شده نیست و مسولیت بررسی صحت و سقم آن به عهده شخص کاربر است.

اگر تجربه‌ی خرید و فروش سهام در بورس ایران را داشته باشید، حتما دلتان خواسته که تجربه‌ی معامله کردن در بورس نیویورک یا لندن را داشته باشید و بتوانید سهام شرکت‌هایی همچون اپل و فیسبوک را معامله کنید. اما قطعا از ایران امکان خرید و سرمایه‌گذاری برروی این دارایی‌های جهانی به صورت مستقیم وجود ندارد. این مشکل فقط مخصوص ایرانیان نبوده، بلکه افراد کمی هستند که واقعا امکان سرمایه‌گذاری مستقیم و سهامداری شرکت‌های بزرگ دنیا، نصیبشان می‌شود. اما روش دیگری وجود داشته که در آن، به جای سهام‌داری (خرید مستقیم سهام)، می‌توان با عقد یک مدل قرارداد، در سود و زیان سهام شرکت‌های معتبر سهیم بود. این بدان معناست که شما (به عنوان یک ایرانی)، می‌توانید برروی سهام شرکت‌های معتبری همانند تسلا، آمازون، گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و … سرمایه‌گذاری کنید و در بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، سود خود را به دلار کسب کنید. در بازاری به نام فارکس، نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری با نام معاملاتی آتی یا همان CFD وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم کرده است.

چگونه سهام شرکت های بزرگ دنیا در فارکس معامله میشود؟

در فارکس، اصل دارایی وجود نداشته بلکه افراد یا سرمایه‌گذاران برروی قیمت دارایی‌های مختلف با یکدیگر (و گاهی با خود بروکر) وارد معامله می‌شوند. بازار فارکس بر مبنای قراردادهای آتی بوده و هنگامیکه یک نفر قصد فروش یک دارایی و فرد دیگر قصد خرید آن را داشته باشد، معامله جوش خواهد خورد. البته در بسیاری از موارد، طرف دیگر قرارداد خود بروکر بوده و معامله به صورت آنی و توسط کارگزاری فارکس اجرا می‌شود. اگر می‌خواهید با زیر و بم فارکس کاملا آشنا شوید، بهتر است با کلیک برروی لینک قبلی، مقاله‌ی فارکس چیست را مطالعه کنید تا سازوکار این بازار میلیاردی را بهتر بشناسید. عملا در بازار فارکس، هر چیزی که به معامله‌ی آن علاقه وجود داشته باشد و تریدرهای زیادی قصد معامله‌ی آن‌را داشته باشند، امکان ارائه شدن دارد. وظیفه‌ی اصلی بروکر نیز همین ارائه‌ی دارایی قابل معامله و اتصال خریدار به فروشنده است. یکی از مهمترین دارایی‌ها و پرسودترین آن‌ها در بازار فارکس، همین سهام شرکت‌های معتبر جهانی است. بهترین بروکرهای فارکس، بیش از 100 سهام مختلف از سرتاسر دنیا را در یک سبد معاملاتی آماده کرده و در جلوی تریدر قرار داده‌اند.

چه چیزهایی در فارکس معامله میشود؟

در بازار فارکس، بیش از 450 آیتم معاملاتی ارائه شده، اما بروکرها عموما نزدیک به 200 الی 300 آیتم را در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند. در یک دسته بندی کلی، آیتم‌های زیر در بروکرهای فارکس ارائه شده و تریدرها می‌توانند برروی هر کدام که علاقه دارند، معامله کنند:

  • فلزات گران‌بهایی همچون طلا، نقره، پلاتین، مس، تیتانیوم و …
  • نفت و گاز تولید شده توسط شرکت‌های مختلف از نقاط مختلف دنیا (نفت خام، نفت برنت، گاز طبیعی و …)
  • رمزارزها (عموما کریپتوهایی که در دسته‌ی استیبل کوین قرار گرفته‌اند)
  • جفت ارزها (تبدیل ارز یک کشور به کشور دیگر در دو بخش ماژور و مینور)
  • سهام شرکت‌ها (که پیشتر توضیح داده شد)
  • شاخص بورس‌های بزرگ از جمله نیویورک، داوجونز، اس اند پی 500، هنگ کنگ و … (یک دارایی کم ریسک و کم نوسان و انتخابی هوشمندانه برای معامله)
  • اوراق قرضه صادره از بانک‌های آمریکا، آلمان و …
  • کالاهای اساسی زندگی از جمله گندم، قهوه، سویا، شکر و …

بنابراین، هرآنچه که در سطح جهانی معامله شده و برای خرید و فروش آن، مشتاقانی وجود داشته باشد، در لیست معاملاتی فارکس قرار گرفته و تریدرها می‌توانند به صورت CFD و در بازار آتی برروی آن معامله کنند.

فعالیت در فارکس

نقش بروکر در فارکس چیست؟

بروکر فارکس همانند کارگزاری فارکس، شریان اصلی ورود به دنیای سرمایه‌گذاری بین‌المللی است. بسیاری از تریدرها بودند که به دلیل انتخاب اشتباه بروکر، سرمایه‌ی خود را از دست دادند و یا سود مناسبی را از این بازار بزرگ کسب نکردند. تریدرهای متعددی در وبسایت معامله‌گر ایرانی گزارش کرده‌اند که بعد از تغییر بروکر، توانسته‌اند جلوی ضررهای الکی را گرفته و در عوض، سود نمایند. بروکر، پلتفرم معاملاتی را رایگان در اختیار شما قرار داده، آموزش‌های لازمه را به شما داده و سبد متنوعی از دارایی‌های معاملاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر آن، معاملات شما را به سرعت اجرایی کرده و سود کسب شده را به حساب شما واریز خواهد کرد. اما در ازای این خدمات گوناگون، کارمزدی را از شما دریافت خواهد کرد.

بروکرها سه مدل کارمزد دریافت می‌کنند. رایج‌ترین نوع آن به نام اسپرد شناخته شده و در حقیقت تفاوت قیمت خرید و فروش یک دارایی است. اسپرد دقیقا مشابه کارمزدی است که صرافی‌ها هنگام تبدیل ریال به دلار (یا یورو) از شما می‌گیرند. صرافی‌ها نیز هنگام فروش دلار، آن را بالاتر و هنگام خرید آن، دلار را پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌کنند که دقیقا مشابه اسپرد است. اسپرد به دو صورت ثابت و شناور بوده و اسپرد ثابت به معنای درصد ثابت کامزد بروکر (اصطلاحا تعداد پیپ ثابت) و اسپرد شناور یا همان متغیر، به معنای نوسان این مدل از کارمزد است. هر زمان که بازار پر افت و خیزتر بوده و تقاضا برای معامله‌ی یک دارایی بیشتر شود، میزان اسپرد متغیر افزایش یافته و اگر بازار آرام و راکد باشد، اسپرد ممکن است حتی تا 0 نیز کاهش پیدا کند.

مدل دومی که بروکرها کارمزد دریافت می‌کنند، کمیسیون نام داشته و بر مبنای حجم معاملات محاسبه می‌شود. عموما نرخ کمیسیون به ازای هر لات معاملاتی (واحد حجم در فارکس)، بین 2 تا 15 دلار است. طبیعتا هر چقدر که کمیسیون کمتر باشد، امکان کسب سود برای تریدرها بیشتر است. تقریبا تمامی بروکرها حساب‌های معاملاتی متنوعی ارائه کرده‌اند و میزان اسپرد و کمیسیون در حساب‌های مختلف را کم و زیاد کرده‌اند. شما به عنوان تریدر، باید حساب معاملاتی‌ای را انتخاب کنید که بنابر سبک و استراتژی معاملاتیتان، بهترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

آخرین مدلی که بروکرها به واسطه‌ی آن کارمزد دریافت می‌کنند، به نام نرخ بهره یا همان SWAP شناخته می‌شود. معاملاتی که بیش از یک روز باز باشند، در انتهای روز مشمول کارمزدی به نام نرخ بهره می‌شوند. اگرچه این عدد و رقم کم است، اما اگر تریدر به دنبال معاملات بلند مدت (چند ماهه) باشد، حتما باید میزان نرخ بهره یا همان سوآپ را بررسی کرده تا در محاسبات خود دچار مشکل نشود. بسیاری از بروکرها، حسابی با عنوان حساب اسلامی معرفی کرده‌اند که در آن، میزان سواپ به صفر رسیده و مناسب این دسته از تریدرها است.

ویژگی های بروکر خوب چیست؟

اولین گزینه‌ای که باید به آن توجه کرد، میزان مجموع کمیسیون‌هایی است که بروکر از حساب معاملاتی تریدر کسر می‌کند. اما مهمتر از آن، امنیت بروکر است.. هر زمان که قصد افتتاح حساب در یک کارگزاری را داشتید، ابتدا مطمئن شوید که مجوزهای لازمه برای ارائه‌ی خدمات در بازار فارکس را دارد. این مجوز به صورت تخصصی با نام رگولاتوری شناخته می‌شود. بنابراین، ابتدا رگولاتوری بروکر را بررسی و تایید کنید، تا مطمئن شوید که پول خود را در دستان مطمئنی قرار داده‌اید. در سال‌های گذشته، بروکرهای متعددی وارد بازار ایران شدند و پس از مدتی، بدون سر و صدا کرکره را پایین کشیده و غیب شدند. برای اینکه گرفتار دام این بروکرها نشوید، تنها راه، همین بررسی کردن رگولاتوری است. در نظر داشته باشید که بروکرهای فعال در بازار ایران، حداقل باید رگوله‌ی آفشور را دریافت کرده باشند.

پس از دو مورد فوق، باید به چند پارامتر دیگر توجه کرد تا بتوانیم بروکر خوب را تشخیص دهیم. از آنجاییکه اکثر ایرانیان تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند، بنابراین بروکر باید تیم پشتیبانی فارسی زبان داشته باشد تا به سوالات تریدرها پاسخ داده و پاسخگوی مشکلاتشان باشد. اگر تیم پشتیبانی به صورت 24 ساعته فعال باشند، بهتر است. اما اگر هم در ساعات و روزهای اداری پاسخگو باشند نیز قابل قبول است. نکته‌ی مهم دیگر در انتخاب بروکر، توجه به روش‌های واریز و برداشت است. بروکر خوب باید امکان واریز و برداشت آنی را فراهم کرده باشد. بسیاری از بروکرها، مراحل واریز را به شدت ساده گرفته‌اند، اما برای برداشت وجه از حساب، مشکل‌تراشی کرده و آن را به تعویق می‌اندازند. حتما دقت داشته باشید که بروکر امکان واریز و برداشت  ریالی و سریع را فراهم کرده باشد.

آخرین نکته نیز در خصوص تنوع دارایی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی است. اگرچه تریدرهای حرفه‌ای تمرکز خود را نهایتا برروی 10 دارایی مختلف می‌گذارند، اما به هر حال بهتر است که سبد معاملاتی بروکر متنوع باشد تا فرصت‌های بیشتری برای کسب سود تریدر ایجاد شود. بعضی از تریدرها به متاتریرد 4 علاقه داشته و بعضی نیز با متاتریدر 5 راحت‌تر هستند، بنابراین، بروکر خوب باید هر دو پلتفرم را ارائه کرده و علاوه بر آن، مطمئن شود که سرورهای آن قدرت خوبی داشته و می‌توانند دستورهای معاملاتی را در کسری از ثانیه اجرا کنند. با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای فوق، حال نوبت به معرفی دو بروکر اصلی فعال در بازار ایران رسیده که از هر جهت، معتبر و مناسب ایرانیان هستند.

بروکر آمارکتس

بروکر آمارکتس اگرچه تنها یکسال است که وارد بازار ایران شده، اما از سال 2007 میلادی در سرتاسر جهان فعال بوده و پیش از ورود به بازار ایران، رگولاتوری آفشور FSA را دریافت کرده است. این کارگزاری، سه حساب استاندارد، ای سی ان و ثابت را در اختیار تریدرها قرار داده و علاوه بر آن نیز یک حساب با نام بیت کوین نیز عرضه کرده است. نکته‌ی جالب در خصوص این کارگزاری این است که آمارکتس، حساب تریدرهای خود را به کمک بیمه‌ای با نام FC تا سقف 20 هزار دلار بیمه کرده است.

کارگزاری Amarkets 42 جفت ارز فارکس، 7 فلز گران‌بها، 16 شاخص بورس بزرگ دنیا، 142 سهام، 6 رمز ارز و همچنین اوراق قرضه‌ی آمریکا و آلمان را در سبد معاملاتی خود قرار داده است. تریدرهای فارکس می‌توانند از سبد متنوع این کارگزاری و خصوصا سبد سهام آن استفاده کرده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام دهند. اسپردهای آمارکتس به صورت رقابتی تعیین شده و بیشترین مقدار آن در حساب اسپرد ثابت (با 3 پیپ) و کمترین آن به صورت متغیر از 0 پیپ (حساب ECN) ارائه شده است. از آنجاییکه هر سه حساب این کارگزاری بدون بهره بوده و از دل حساب اسلامی است، تریدرهایی که قصد معاملات بلند مدت دارند می‌توانند از خدمات این کارگزاری استفاده کنند.

آمارکتس هر دو پلتفرم معاملاتی متاتریدر 4 و 5 را در اختیار مشتریان خود قرار داده و با در نظر گرفتن چندین سرور معاملاتی در نقاط مختلف دنیا، توانسته سرعت خوبی را برای مشتریان خود ایجاد نماید. علاوه بر آن، این کارگزاری یک تیم پشتیبانی فارسی زبان داشته که آماده‌ی رفع مشکلات تریدرها هستند. در کل، این کارگزاری به عنوان یکی از معتبرترین بروکرهای فارکس در ایران شناخته می‌شود.

روبو فارکس

کارگزاری دیگری که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، با نام روبو فارکس یا RoboForex بوده و از سال 2009 میلادی در بازارهای جهانی فعال است. این کارگزاری مدت‌ها قبل وارد ایران شده و با داشتن رگوله‌ی آفشور IFSC و همچنین رگولاتوری معتبر CySec توانسته اعتبار خود  را به همگان اثبات کند. روبو فارکس نیز همانند آمارکتس حساب کاربران خود را به کمک بیمه‌ی FC بیمه کرده است. برای آشنایی بیشتر با کارگزاری روبو فارکس و پیدا کردن لینک سایت اصلی برای ثبت نام ایرانیان برروی این لینک کلیک کنید.

روبوفارکس
روبوفارکس

روبو فارکس به صورت کلی 5 حساب معاملاتی مجزا با نام‌های پرو، پرو سنت، پرایم، ای سی ان و آر تریدر ارائه کرده است. نکته‌ی جالب در این کارگزاری، ارائه‌ی لوریجی تا سقف 2،000 برابر است. اگرچه این اهرم می‌تواند به سود بیشتر (تا 2،000 برابر) کمک کند، اما به خاطر داشته باشید که با بالا رفتن اهرم، ریسک معاملات نیز بهش افزایش پیدا خواهد کرد. بروکر روبو، کمترین میزان شارژ حساب برای ورود به بازار فارکس را معادل 10 دلار (برای تمامی حساب‌ها) در نظر گرفته است.

در صورت افتتاح حساب معاملاتی پرو پرایم، بونوس واریز 30 دلاری نیز به شما تعلق خواهد گرفت که مراحل دریافت آن در وبسایت معامله گر ایرانی Irtrader به تفصیل توضیح داده شده است. هر دوی این حساب‌ها از مدل اسلامی بوده و هیچگونه نرخ بهره‌ای به معاملات اعمال نخواهد شد. علاوه بر آن، هر دو حساب بدون کمیسیون بوده و تنها تفاوتشان در نوع اسپرد است. در حساب پرو، میزان اسپرد به صورت متغیر از 1.3 پیپ و در حساب پرو سنت، میزان اسپرد به صورت ثابت از 1.3 پیپ در نظر گرفته شده است.

اگر قصد دارید با بروکرهای فارکس بیشتر آشنا شده و آخرین رتبه‌بندی هر بروکر را بدانید، می‌توانید به سایت معامله‌گر ایرانی مراجعه نمایید. در قسمت کامنت‌ها، تریدرها تجربیات خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا