گوناگون

پیپ pip در فارکس چیست و هر پیپ چند دلار است؟

پیپ چیست؟

یکی از اولین مفاهیم فارکس که نقش مهمی در محاسبه سود و ضرر معاملات دارد، چیزی با عنوان پیپ است. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم pip را کامل آموزش داده و علاوه بر آن، فرمول محاسبه و تبدیل pip به دلار آمریکا را بیان کنیم. این مقاله بخشی از مقاله‌ی جامع پیپ در فارکس بوده که می‌توانید با کلیک برروی این لینک، متن کامل این مقاله را مطالعه کرده و همچنین سایر مفاهم فارکس را نیز یاد بگیرید. در این مقاله به دو سوال اساسی پاسخ خواهیم داد. اول اینکه پیپ چیست و دوم هم اینکه هر پیپ معادل چند دلار است.

چرا محاسبه pip مهم است؟

در بازار فارکس، میزان تغییرات و نوسان بسیار کم بوده و به همین جهت، مفهومی به نام اهرم ارائه شده تا با ضرب کردن حجم معامله در میزان اهرم، مقدار معاملات افزایش یافته و نتیجتا میزان سود از هر معامله افزایش یابد. هنگامیکه از اهرم استفاده شود، میزان سوددهی یا ضرردهی هر معامله در میزان اهرم ضرب شده و معامله جذاب‌تر و پرسودتر خواهد شد. نرخ برابری جفت ارزها در بازار فارکس عموما تا چهارمین رقم اعشار بیان شده و تغییرات نیز عموما در رقم چهارم اعشار هستند. برای مثال، اگر نرخ تبدیل یورو به دلار آمریکا را معادل ۱.۱۰۵۲ در نظر بگیریم، میزان تغییرات در آخرین رقم اعشار بوده و ممکن است این نرخ برابری به ۱.۱۰۵۳ افزایش یافته و یا به ۱.۱۰۵۱ کاهش یابد.

چهارمین رقم اعشار در بازار فارکس با نام پیپ شناخته شده و مبنایی برای محاسبه‌ی میزان سود و ضرر در معاملات فارکس است. اگر معامله خرید باز کرده باشید و نرخ تبدیل (یا همان نرخ برابری) از ۱.۱۰۵۲ به ۱.۱۰۵۳ افزایش یابد، شما به اندازه یک پیپ سود کرده‌اید. برای فهم دقیق مقدار سود کردن، باید پیپ را به دلار (یا همان ارزی که حساب خود را با آن شارژ کرده‌اید) تبدیل نموده تا این عدد، قابل درک و فهم باشد. بنابراین، اولین قدم برای فهم میزان سود و ضرر، فهم ربط پیپ به دلار است.

تبدیل پیپ به دلار

برای تبدیل پیپ به دلار ابتدا باید نوع جفت ارز مورد معامله یا هر دارایی دیگر مشخص باشد. چرا که نرخ تبدیل آن دارایی، ربط مستقیمی به میزان سود حاصله دارد. فرض کنید شما معامله خرید دلار آمریکا / دلار کانادا یا همان USD/CAD را در نرخ برابری ۱.۰۲۰۰ باز کرده باشید. این بدان معناست که به ازای هر دلار آمریکا، ۱.۰۲۰۰ دلار کانادا خریده‌اید. اگر نرخ برابری یک پیپ افزایش پیدا کند، میزان سود شما برابر است با:

میزان تغییر در نرخ برابری (معادل ۰.۰۰۰۱) ضرب در نرخ تبدیل جفت ارز (معادل ۱.۰۲۰۰) که برابر می‌شود با ۰.۰۰۰۰۹۸۰۴ دلار سود. بنابراین، برای تبدیل پیپ به دلار، ابتدا باید نرخ برابری دارایی مشخص شود (بر مبنای دلار آمریکا) و سپس میزان تغییر در آن ضرب شده تا سود خالص بر مبنای دلار حاصل شود. همانطور که متوجه شدید، تغییر ۱ پیپ، میزان سود دلاری بسیار کمی را برای تریدر به همراه دارد. برای افزایش سود، دو راه وجود دارد. اول اینکه میزان موجودی حساب را افزایش داده و به جای ۱ دلار، با سرمایه‌ی ۱.۰۰۰ دلاری (برای مثال)، وارد معامله شوید. در این صورت، سود حاصل از همین معامله هزار برابر شده و معادل ۰.۰۹۸۰۴ دلار خواهد شد.

روش دوم این است که از اهرم استفاده شود. اگر با بودجه‌ی ۱ دلاری وارد معامله شده و اهرم را برروی ۱.۰۰۰ قرار دهید، باز هم میزان سود این معامله (با یک pip افزایش قیمت)، معادل همان ۰.۰۹۸۰۴ دلار خواهد شد. انتخاب صحیح اهرم و موجودی اولیه، جزوی از مباحث مطرح شده در بخش مدیریت سرمایه بوده که در وبسایت آی آر بروکرز irbrokers. com مطرح شده است. دقت داشته باشید که اهرم، یک شمشیر دو لبه بوده و می‌تواند باعث ضرر و زیان‌های مالی شود.

پیپت چیست؟

در بالا مطرح کردیم که عموما بروکرها از چهار رقم اعشار برای نمایش میزان نرخ برابری استفاده می‌کنند. اما بعضی از بروکرها، این نرخ تبدیل را تا عدد پنجم نمایش داده و هر تغییر در پنجمین رقم اعشار، معادل تغییر در یک پیپت است. برای مثال، اگر نرخ برابری پوند انگلستان به دلار آمریکا معادل ۱.۳۰۵۴۶ باشد. تغییر در پنجمین رقم اعشار (مثلا افزایش به ۱.۳۰۵۴۷ یا کاهش به ۱.۳۰۵۴۵) معادل تغییر یک پیپتی است. برای تبدیل پیپت به دلار نیز از همان فرمول بالا استفاده خواهد شد. در حقیقت، هر پیپت معادل ۰.۱ pip است.

برای مثال، اگر نرخ تبدیل پوند انگلیس از ۱.۳۰۴۵۶ به ۱.۳۰۴۵۷ افزایش یابد، میزان سود دلاری اینگونه محاسبه می‌شود. میزان تغییرات (در مثال ما یک پیپت یا همان ۰.۰۰۰۰۱) ضرب در نرخ برابری (۱.۳۰۴۵۶) که برابر می‌شود با ۰.۰۰۰۰۰۱۳۰ دلار سود. حال اگر به جای یک واحد معامله، از اهرم استفاده کرده و معامله را به اندازه‌ی یک مینی لات انجام داده باشید، میزان سود شما معادل ۰.۱۳ دلار خواهد بود. برای فهمیدن لات در فارکس به این مقاله مراجعه نموده تا با انواع حجم استاندارد معاملات در فارکس آشنا شوید.

محاسبه pip در جفت ارزهای ین ژاپن

بر خلاف جفت ارزهایی که بر پایه دلار آمریکا هستند، جفت ارزهایی که یکی از طرفین آن، ین ژاپن باشد تنها ۲ یا ۳ رقم اعشار دارند. در این جفت ارزها، هر پیپ معادل تغییر در دومین رقم اعشار بوده و هر پیپت معادل تغییر یک واحدی در رقم سوم اعشار است. برای مثال، فرض کنید که نرخ برابری پوند انگلیس به ین ژاپن معادل ۱۲۳.۰۰ باشد. تغییر یک پیپی در این جفت ارز، معادل تبدیل شدن نرخ برابری به ۱۲۳.۰۱ یا ۱۲۹.۹۹ خواهد بود.

برای خرید هر پوند انگلیس با استفاده از ین ژاپن به ۱۲۳ ین نیاز است، یا به عبارتی نرخ تبدیل GBP/JPY معادل ۱۲۳.۰۰ است. در این جفت ارزها، امکان تبدیل مستقیم پیپ به دلار وجود نداشته و این کار باید در دو مرحله انجام شود. فرض کنید که نرخ تبدیل این جفت ارز به اندازه‌ی یک پیپ تغییر کرده (معادل ۰.۰۱ نرخ برابری)، بنابراین، ابتدا میزان تغییر باید ضرب در نرخ برابری شده تا میزان سود بر مبنای پوند انگلستان محاسبه شود. تغییر ۰.۰۱ در نرخ برابری ضرب در نرخ تبدیل ۱۲۳.۰۰ معادل ۰.۰۰۰۰۸۱۳ پوند انگلیس خواهد بود.

حال برای تبدیل پیپ در جفت ارز GBP/JPY باید میزان سود (۰.۰۰۰۸۱۳ پوند) ضرب در نرخ برابری پوند به دلار آمریکا شود. برای مثال، اگر نرخ تبدیل پوند به دلار آمریکا معادل ۱.۵۵۹۰ باشد، میزان سود دلاری ناشی از تغییر یک پیپ در جفت ارز GBP/JPY معادل ۰.۰۰۰۱۲۶ دلار خواهد بود. مثال‌های بیشتری از نحوه تبدیل پیپ به دلار آمریکا در وبسایت آی آر بروکرز ارائه شده که می‌توانید به همراه تصویر در آنجا مشاهده نمایید.

ارتباط پیپ، اهرم و لات

همانطور که متوجه شدید، پیپ مبنای تغییرات نرخ برابری در دارایی‌های مختلف بوده، لات بیانگر حجم معاملات انجام شده است و اهرم ابزاری است که موجودی حساب معاملاتی را افزایش داده تا حجم معاملات افزایش یابد. میزان نوسان دست تریدر نبوده، اما تغییر حجم معاملات که منجر به سودآوری (یا ضرر کردن) می‌شود، بر عهده‌ی تریدر است. میزان تغییرات ضرب در حجم معامله (یا همان میزان لات)، مقدار نهایی سود یا ضرر را مشخص خواهد کرد.

برای مثال، اگر حساب معاملاتی ۱۰.۰۰۰ دلار شارژ شود، تریدر با ورود تمام موجودی به یک معامله، یک مینی لات معامله انجام داده است. در نقطه‌ی مقابل، تریدر می‌تواند با موجودی ۱۰۰ دلاری در حساب معاملاتی و استفاده از اهرم یا همان لوریج ۱۰۰، باز هم یک مینی لات معامله انجام دهد. حتی تریدر می‌تواند با موجودی ۱۰ دلاری و استفاده از اهرم ۱.۰۰۰ برابری، باز هم یک معامله‌ی ۱۰.۰۰۰ واحدی یا همان مینی لات باز نماید. اما دقت باشید که استفاده از اهرم و خصوصا اهرم‌های بالا (بیش از ۲۰۰) بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث کال مارجین شدن، شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا