تکنولوژی

معرفی ربات Ameca با قابلیت نمایش طبیعی حالت‌های چهره + ویدیو

شرکت رباتیک Engineered Arts که سابقه تولید ربات‌های انسان‌نمای پیشرفت‌های همچون Mesmer را در کارنامه دارد، به تازگی از جدیدترین دستاورد مهندسان خود به نام Ameca رونمایی کرد.

اگرچه در ساخت این ربات برخلاف Mesmer‏، از پوست و مویی وقعی استفاده نشده اما در عوض، قادر به نمایش حالت‌های چهره طبیعی‌تر و شبیه به واکنش‌های انسان‌هاست. همانطور که در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید ربات Ameca پس از بیدار شدن و باز کردن چشمان خود حالتی از گیجی را نشان می‌دهد. اما پس از نگاه کردن به دست‌ها و بازوهایش، دهان خود را باز می‌کند و حتی با دیدن دوربین ابروهای خود را بالا می‌برد و حالتی از تعجب را نشان می‌دهد.

در پایان نیز لبخندی روی صورت Ameca نقش می‌بندد و او با استفاده از دست و حالت چهره، خوشحالی خود را از دیدار با بینندگان ابراز می‌کند. این ربات اما قادر به حرکت نیست و  به گفته Engineered Arts در آینده نزدیک می‌توان دیگر قسمت‌های بدن این ربات را تولید و امکان حرکت و راه رفتن را نیز به آن اضافه کرد.

در خصوص استفاده از فناوری هوش مصنوعی نیز باید گفت که شرکت سازنده اعلام کرده که قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تعبیه آن در این ربات را به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان محول کرده است. اما نکته قابل توجه در خصوص این ربات‌‏، نحوه حرکت بخش‌های مختلف صورت آن است که به نظر از فناوری متفاوتی با دیگر ربات‌هایی که تاکنون تولید شده، بهره می‌برد.

شواهد نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف سر، صورت، گردن، شانه‌ها، بازوها و دست‌های این ربات از طریق مفصل‌هایی به هم مرتبط هستند که می‌توانند چنین دقت بالایی را در نمایش حالات چهره ارائه دهند.

این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که از موتورهای «قدرتمند، بی‌صدا و با گشتاور بالا» برای به حرکت درآوردن حرکات بدن و سر ربات Mesmer استفاده کرده است. همچنین چند سنسور همانند دوربین، سنسور عمق، لیدار و میکروفون در این ربات تعبیه شده است.

رویکرد Engineered Arts به نحوی است که اغلب از ربات‌های انسان‌نمای این شرکت در همایش‌ها و رویدادها استفاده می‌شود. به گفته این شرکت، این ربات‌های جدید در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ که در ماه ژانویه پیش رو برگزار خواهد شد‏، در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا