علمی

پیوند موفقیت‌آمیز اولین چشم مصنوعی چاپ سه بعدی جهان

یک بیمار انگلیسی توانست با موفقیت و برای اولین بار در جهان، یک چشم مصنوعی تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی را دریافت کند.

یه لطف پیشرفت‌های متخصصان در توسعه چاپگرهای سه بعدی، این چشم مصنوعی بسیار نزدیک به واقعیت طراحی و تولید شده و می‌تواند دیدی به مراتب بهتر را برای شخص دریافت‌کننده به ارمغان آورد. استیو ورز انگلیسی که این چشم چاپ سه بعدی را دریافت کرده، می‌گوید این چشم جدید حس اعتماد به نفش بیشتری را به من می‌دهد و می‌دانم که دیگر افراد قادر به تشخیص مصنوعی بودن چشمم نخواهند بود.

موسسه Fraunhofer Technology به همراه شرکت انگلیسی Ocupeye، این چشم مصنوعی را مبتنی بر فرآیندی جدید طراحی و مدل‌سازی کرده‌اند که هم سریع‌تر بوده و هم خطری برای شخص دریافت‌کننده ندارد.

تا پیش از این و برای ساخت چشم‌های مصنوعی، پزشکان می‌بایست قالب‌هایی را از چشم افراد ایجاد می‌کردند که این فرآیند برای کودکان بسیار سخت بود و به ناچار، آنها را بیهوش می‌کردند. حال این گروه از محققان، می‌توانند با کمک دستگاه اسکنر چشمی‌ اصلاح‌شده، تنها در ۲.۴ ثانیه، وضعیت حفره چشم بیمار را با دقت بالایی اسکن کنند.

سپس این اطلاعات با یک تصویز کالیبره‌شده رنگی از چشم سالم ترکیب و به سیستم Cuttlefish:Eye مرکز Fraunhofer منتقل می‌شود تا یک مدل سه بعدی از آن ایجاد شود.

در مرحله بعد، مدل خروجی توسط شرکتی به نام Fit AG که در زمینه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی فعالیت دارد، چاپ می‌شود. در آخر نیز این پروتزها تحت نظر پزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرند و اصلاحات و تغییرات نهایی روی آنها اعمال می‌شود.

بر اساس بیانیه منتشر شده، این تیم می‌تواند سالانه حدود ۱۰ هزار چشم مصنوعی را برای عرضه به بازار بریتانیا تولید کند. به گفته محققان، این چشم مصنوعی چاپ سه بعدی که توسط استیو ورز دریافت شده، می‌تواند به ارزیابی و مقایسه میان این دستاورد جدید و مدل‌های تولیدشده با روش‌های مرسوم کمک کند. قرار است این چشم‌های مصنوعی جدید در اختیار ۴۰ بیمار قرار گیرد و ویژگی‌هایی همچون حرکت، زیبایی، راحتی فرد و ترشحات مخاطی آن ارزیابی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا