ایراناینترنت

وعده رگولاتوری برای افزایش سرعت اینترنت تا پایان سال

اگر شبکه ثابت را توسعه دهیم و BTSها به فیبر وصل شوند، دیگر شاهد افت‌کیفیت نخواهیم‌بود

رئیس جدید رگولاتوری گفت: اعطای فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورها، افزایش قابل‌توجهی در سرعت اینترنت‌همراه ایجاد خواهد کرد؛ اما از آنجا که عملیاتی شدن این امر مستلزم نصب برخی تجهیزات است، احتمالا مشاهده نتایج این پروژه، تا پایان سال طول بکشد.

صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرگزاری صدا و سیما، کمبود فرکانس و افزایش دیتا مصرفی مردم را اصلی ترین علل بروز اختلالات اخیر در اینترنت عنوان کرد و گفت: با برخی راهکارهایی که در نظر گرفته ایم، به زودی بخش زیادی از مشکلات این حوزه حل خواهد شد اما تا زمانی توسعه زیرساختهای اینترنت ثابت تکمیل نشود، بروز اختلال در شبکه موبایل اجتناب‌ناپذیر است.

علل کندی اینترنت موبایل

عباسی‌شاهکوه در این گفتگو اظهار کرد: بیشتر اعتراض مردم به سرعت اینترنت مربوط به تلفن همراه است و دائم با نوسان سرعت مواجهیم. وی گفت: در زمان‌هایی وقتی ظرفیت پشت بی‌تی اس‌ها کم می‌شود دچار افت می‌شویم، اما وقتی از طریق نظارت‌های سیستمی و تماس‌های مردم با سامانه ۱۹۵ متوجه نقاط مشکل دار شبکه می‌شویم، بلافاصله به اپراتورها تذکر می‌دهیم و مشکل برطرف می‌شود و این نقص‌ها و در ادامه رفع آن مستمر در حال انجام است. رییس رگولاتوری افزود: البته علت اصلی کندی اینترنت به سبب افزایش مصرف دیتای مردم در سال‌های اخیر است و ما متناسب با افزایش مصرف، توسعه شبکه نداشته‌ایم و سرمایه گذاری‌ها به علت کاهش فاصله درآمد و هزینه در این بخش کم بوده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کمبود فرکانس را هم از دیگر عوامل کندی اینترنت خواند و گفت: اخیرا سازمان صدا و سیما فرکانسی به اپراتورها داده است که اگر تجهیزات مورد نیاز را نصب کنند، قطعا کیفیت بهتر می‌شود و ما در آینده باید با همکاری صدا و سیما بخشی از فرکانس مورد نیاز اپراتورها را تامین کنیم تا کیفیت ارتقا پیدا کند. وی گفت: با این وجود ما اپراتورها را مرتب تحت نظر داریم و آن حداقل‌هایی را که باید داشته باشند، رعایت می‌کنند، اما انتظارمان این است که تلاششان را بیشتر کنند تا افت موجود برطرف شود.

آقای عباسی افزود: ما در خصوص شبکه تلفن همراه با یکسری تداخلات فرکانسی در برخی نقاط هم مواجهیم و به محض اینکه این تداخلات رفع می‌شود، سرعت افزایش می‌یابد؛ بنابراین سرعت شبکه تلفن همراه در همه زمان‌ها و مکان‌ها یکسان نیست و اخیرا وقتی به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت پشت بی‌تی اس‌ها در ۵۰ نقطه کم شده است با ورود اپراتورها ظرفیت افزایش یافت و سرعت بهتر شد. وی گفت: دائم باید این نقاط را رصد کنیم، اما اگر شبکه ثابت را توسعه دهیم و بی‌تی اس‌های ما به فیبر نوری وصل شود، شاید دیگر شاهد افت کیفیت نباشیم.

افزایش سرعت با فرکانس 2300

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که مردم چه زمانی می‌توانند آثار ارائه فرکانس ۲۳۰۰ به اپراتورها را ببینند گفت: برای تحقق این امر تجهیزاتی وارد کشور شده است که باید نصب شود و بخشی از آن تا قبل از پایان سال راه اندازی شود و تاثیر خوبی در بخش تلفن همراه خواهد داشت و با نصب کل این تجهیزات در بهار سال آینده فکر می‌کنیم کیفیت بازهم ارتقا پیدا کند.

وی افزود: چون مصرف مردم مرتب در حال افزایش است توسعه ما هم باید مرتب ادامه پیدا کند، البته ما باید بیشتر به فکر ارتقاء بخش ثابت باشیم و اگر مصرف مردم به این سمت برود فشار روی شبکه تلفن همراه کمتر می‌شود و مردم می‌توانند کیفیت را احساس کنند.

آقای عباسی ادامه داد: طبق شاخص اعلامی، در سرعت دانلود شبکه موبایل هر کاربر باید حداقل دو مگابایت در ثانیه و متوسط آن ۵ مگابایت باشد؛ اما در مصوبه شورای عالی مجازی به ما تکلیف شده است که این اعداد دو برابر شود.

رییس رگولاتوری: طبق شاخص اعلامی، در سرعت دانلود شبکه موبایل هر کاربر باید حداقل دو مگابایت در ثانیه و متوسط آن ۵ مگابایت باشد؛ اما در مصوبه شورای عالی مجازی به ما تکلیف شده است که این اعداد دو برابر شود.

نرم افزاری برای سنجش وضعیت شبکه

در ادامه این گفتگو، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به فراهم شدن امکانی تازه برای سنجش وضعیت شبکه توسط کاربران اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک نرم افزاری در اختیار مردم قرار می‌گیرد که در هر نقطه و هر زمان بتوانند وضع شبکه تلفن همراه را بررسی کنند و ما هم با بهره گیری از بازخوردهای آن می‌توانیم نظارت مان را افزایش دهیم.

سنجش سرعت اینترنت
سنجش سرعت اینترنت

رییس رگولاتوری تاکید کرد: در حال حاضر یکی از سامانه‌هایی که مردم می‌توانند از طریق تلفن یا سایت شکایات خود را مطرح کنند سامانه ۱۹۵ است و اگر اپراتورها به این شکایت‌ها رسیدگی نکنند ما ورود می‌کنیم و ارجاع می‌دهیم تا پیگیری کنند.

وی افزود: مردم از طریق سامانه نت سنج پلاس نیز می‌توانند وضع شبکه را بررسی کنند به این ترتیب که مثلا شبکه‌های رقیب چه وضعی دارند و اگر یک اپراتوری، خدمت خوبی نمی‌دهد از اپراتور دیگر استفاده کنند.

افزایش تعرفه تلفن ثابت

صادقی شاهکوه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت: این تعرفه سال‌ها افزایش نداشته است و در سال ۹۲ که طرح هم کدسازی انجام شد، مدل تعرفه تغییر کرد و از آن به بعد هیچ تغییری نداشتیم در حالی که در همه موارد با افزایش قیمت مواجه بودیم، اما تعرفه‌های بخش ارتباطات در این سال‌ها افزایش پیدا نکرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: با پیگیری‌های شرکت مخابرات ایران، شورای رقابت چارچوب جدیدی را برای تعرفه گذاری ارائه کرد که ما هم در حال بررسی آن هستیم و قطعا افزایش تعرفه صورت نمی‌گیرد و هدفگذاری ما این است که به نوعی از کسانی که از خطوط تلفن ثابتشان استفاده نمی‌کنند، هزینه نگهداری بگیریم.

وی افزود: اگر واقعا کسی خط تلفن ثابت گرفته است و بنای استفاده ندارد پس بدهد چرا که هزینه برای مخابرات تحمیل می‌شود، اما اگر قرار است این خط را داشته باشد، اما استفاده نکند باید هزینه نگهداری را بپردازد و ما در این اصلاح تعرفه بیشتر به دنبال تعیین همین هزینه نگهداری هستیم و قرار نیست برای کسانی که استفاده ممتد از تلفن ثابت دارند افزایش قیمت تحمیل شود.

آقای عباسی گفت: البته شورای رقابت شرطی گذاشته است که شرکت مخابرات ایران باید درآمد اضافی ناشی از این طرح را حتما صرف توسعه شبکه کند و ما منتظریم که شرکت مخابرات طرح و برنامه توسعه‌ای‌اش را در این باره به ما اعلام کند و هر روزی که در این خصوص به اطمینان برسیم این طرح، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا