اپل

اپل امکان تعمیر آیفون در خانه را فراهم می‌کند

اپل قصد دارد با فروش برخی قطعات گوشی‌های آیفون و رایانه‌های مک، تعمیر این دستگاه‌ها را به کاربران واگذار کند.

به گفته اپل، این طرح به زودی اجرایی خواهد شد و بر اساس آن، برخی از قطعات و ابزارهای مورد نیاز در کنار دستورالعمل‌های مورد نیاز برای تعمیر به دارندگان گوشی‌های آیفون و سیستم‌های مک ارائه خواهد شد. با این کار، دیگر نیازی نخواهد بود تا افراد برای تعمیر دستگاه‌هایشان به فروشگاه‌های غیررسمی‌مراجعه کنند.

البته فعلا گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ و دستگاه‌های مک مجهز به پردازنده M1 شامل این طرح می‌شوند و طبق گفته اپل، در مرحله نخست، برخی از قطعات همچون نمایشگر، باتری و دوربین عرضه خواهد شد و به زودی، دیگر قطعات نیز به این طرح اضافه می‌شود.

این تغییر رویه در شرکت اپل، بسیار قابل‌توجه است چراکه این شرکت همواره یکی از مخالفان سرسخت جنبش «حق تعمیر» بوده و کاربران را توصیه می‌کرد که همیشه دستگاه‌هایشان را برای تعمیر، به فروشگاه‌های رسمی‌این شرکت تحویل دهند.

اما اکنون این شیوه تغییر کرده و اپل طرحی به نام Self Service Repair را دنبال خواهد کرد. طرحی که قرار است از اوایل سال آینده میلادی اجرایی در کشور آمریکا و سپس در چند کشور دیگر اجرایی شود.

به گفته اپل، این طرح بیشتر برای آن دسته از کاربرانی است که از دانش و تجربه کافی در تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی برخوردارند و سایر کاربران عادی می‌بایست دستگاه‌هایشان را برای تعمیر به افراد حرفه‌ای بسپارند. با این حال، دارندگان‌های آیفون و مک می‌توانند خودشان نسبت به تعمیر دستگاه‌هایشان اقدام کنند.

گفته می‌شود که تعمیر دستگاه‌های از این طریق، منجر به باطل شدن گارانتی دستگاه نخواهد شد اما ممکن است آسیب رساندن به دستگاه در طی این فرآیند، این ضمانت را از بین ببرد.

اپل پیشتر نیز طرحی تقریبا مشابه را تحت عنوان Genuine دنبال می‌کرد که بر اساس آن، برخی قطعات دستگاه‌های این شرکت به فروشگاه‌های متفرقه و شخص ثالث فروخته می‌شود. حال با این طرح جدید، افراد می‌توانند قطعات اصلی و تاییدشده اپل را در دل دستگاه‌های خود تعبیه کنند و دیگر نیازی به استفاده از نمونه‌های مشابه بازار نخواهند داشت.

مرکز iFixit که مرجعی برای بررسی تعمیرپذیری دستگاه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود، با ابراز خوشحالی از راه‌اندازی این طرح توسط اپل، عنوان کرد که این تصمیم بسیاری از استدلال‌ها را که اپل و دیگر شرکت‌های فناوری را علیه حق تعمیر قلمداد می‌کردند، بی‌اعتبار می‌کند.

با این حال، الیزابت چمبرلین، مدیر iFixit عنوان کرد که هنوز حق تعمیر دستگاه‌ها به طور کامل به کاربران واگذار نشده و همچنان با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجه‌ایم که نیازمند خرید مستقیم قطعات از سوی اپل است.

اپل از تصمیم خود برای فروش بیش از ۲۰۰ قطعه و ابزار مورد نیاز برای تعمیر دستگاه‌های این شرکت خبر داد اما هنوز جزییاتی در خصوص قیمت این قطعات اعلام نشده است.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا