اپلتکنولوژی

تعمیر صفحه نمایش آیفون ۱۳ قابلیت Face ID را از کار می‌اندازد

خبر بد برای تعمیرکاران متفرقه و کاربرانی که برای تعمیر به خود اپل دسترسی ندارند

اگر خریدار آیفون ۱۳ در کشوری چون ایران که اپل استور در آن وجود ندارد هستید خبر بد این است که تعویض صفحه نمایش این گوشی در صورت تعمیر توسط تعمیرکاران غیر اپل بخشی از قابلیت دستگاه را از بین می‌برد.

 حق تعمیر نام جنشی است که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده و طرفداران آن  معتقدند که شرکتهای سازنده دستگاه‌های الکترونیکی باید اجازه دهند تعمیر دستگاه‌هایشان به راحتی و بدون نیاز به تولید کننده اصلی در اختیار کاربر قرار بگیرد.

اپل سالهاست مسیر برعکس خواست جنبش تعمیر را دنبال می‌کند و تعمیر دستگاه‌های ساخت این شرکت هر سال سخت‌تر از قبل می‌شود و این موضوع به خصوص برای کسانی که مایل نیستند دستگاه خود را توسط این شرکت تعمیر کنند (به دلیل هزینه بالای تعمیر) یا عملا به خدمات دهندگان تحت نظارت این شرکت در نزدیکی یا کشور آنها فعال نیستند مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش iFixtit که سایتی در زمینه تعمیر گوشی توسط خود کاربران است صفحه نمایش آیفون ۱۳ بدون نرم‌افزاری که توسط خود اپل کنترل می‌شود، به درستی کار نمی‌کند.

مرتبط: شرکت‌های بزرگ با سخت‌تر کردن فرآیند تعمیر، به‌دنبال سلطه بر بازار هستند

این اقدام اپل بسیاری از تعمیرکاران متفرقه دستگاه‌های اپل را دچار مشکل خواهد کرد چراکه یکی از مهمترین قطعات مورد تقاضا برای تعویض گوشی صفحه نمایش است.

بر اساس این گزارش در صورتی که صفحه نمایش گوشی آیفون سیزده توسط تعمیرکاران متفرقه تعمیر شود قابلیت Face ID آن از کار می‌افتد دلیل این موضوع این است که صفحه نمایش این گوشی پرچمدار اپل به یک میکروکنترلر کوچک متصل است. وقتی صفحه نمایش جدید جایگزین صفحه نمایش اصلی گوشی می‌شود این اتصال قطع می‌شود و باعث از کار افتادن بخشی از عملکرد دستگاه می‌شود.

در صورتی که صفحه نمایش توسط خود اپل تعمیر شود چنین مشکلی وجود ندارد اما تعمیرکاران دیگر قادر به فعال سازی این میکروکنترلر نیستند.

کایل وینز مدیرعامل iFixtit  در این باره می‌گوید: مشخص است که شرکت سازنده گوشی از قدرت خود برای حذف رقبا در عرصه تعمیر و انحصار تعمیر استفاده کرده است. حذف تعمیرکاران کوچک دستگاه‌های اپل از چرخه تعمیر در نهایت به ضرر مصرف کننده است و انتخاب‌های تعمیر دستگاه را کاهش می‌دهد.

وقتی صفحه نمایش توسط یک تعمیرکار تعویض می‌شود پیغامی مبنی بر اینکه دستگاه قادر به فعال کردن FACE ID نیست روی صفحه ظاهر می‌شود. تعمیر در خود اپل یا توسط تعمیرکاران مورد تایید اپل به دلیل دسترسی آنها به نرم‌افزار خود اپل چنین اشکالی ایجاد نمی‌کند.

بر اساس گزارش iFixtit   از جداسازی قطعات آیفون (کاری که  این سایت با تولید ویدیوهایی آن را برای گوشی‌های مختلف انجام می‌دهد) اسکنر FACE ID به طور کل از صفحه نمایش جداست و این یک اقدام عمدی در دیزاین این گوشی توسط اپل بوده است.

در همین حال جنبش حق تعمیر طی ماه‌های اخیر با استقبال قانونگذارانو رگولاتورها مواجه شده است. رگولاتوری آمریکا از جمله آنهاست و دپارتمان تجارت این کشور نیز بر اساس حکم بایدن – رییس جمهور آمریکا – از شرکتها خواسته که مسیر ساده‌تری برای تعمیر دستگاه‌های تولیدی ایجاد کنند.

شرکتهایی مثل اپل معمولا با حق تعمیر توسط تعمیرکاران متفرقه مخالفند آنها معتقدند که این کار امنیت و کارآیی دستگاه‌های ساخت این شرکت را به مخاطره می‌اندازد با این حال بسیاری معتقدند که درآمد حاصل از تعمیرات شرکتهایی چون اپل را به ایجاد چنین اقداماتی ترغیب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا