اپل

شکایت دانشجویان چینی از اپل به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون ۱۲

تعدادی از خریداران چینی آیفون ۱۲، به علت حذف شارژر از جعبه این گوشی، شکایتی را علیه اپل ثبت کردند.

به زعم این افراد، اقدام اپل در حذف شارژرهای دیواری، در جهت سودآوری بیشتر حاصل از فروش آیفون ۱۲ بوده است. اگرچه این شکایت به مانند دیگر پرونده‌های مرتبط با اپل، چندان رسانه‌ای نشد اما بسیاری از خریداران آیفون ۱۲ از این اقدام حمایت و نارضایتی خود را نسبت به این تصمیم اپل اعلام کردند.

این افراد معتقدند که در کنار هزینه بالایی که می‌بایست برای آیفون ۱۲ پرداخت کنند، می‌بایست هزینه‌ای دیگر را به صورت جداگانه برای خرید شارژرهای دیواری این گوشی بپردازند. بنابر گزارش وب‌سایت Vice، این شکایت از سوی گروهی از دانشجویان چینی از چند دانشگاه این کشور مطرح شده است.

همانطور که می‌دانید، اپل امسال و برای اولین بار، شارژرهای دیواری و همچنین هندزفری را از جعبه گوشی‌های آیفون ۱۲ حذف و یک کابل USB-C به لایتینگ را به جعبه این محصول اضافه کرد. اپل هدف خود از این اقدام را جلوگیری از کاهش ضایعات الکترونیکی و انتشار گاز کربن به جو عنوان کرد.

به اعتقاد این شرکت، اغلب کاربران آیفون، شارژرهای قدی‌می‌خود را در اختیار دارند و می‌توانند از آن برای شارژ مدل‌های جدید نیز استفاده کنند. اما کاربران نظر دیگری دارند و معقتدند که اهالی کوپرتینو این اقدامات را به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش سود حاصل از فروش مدل‌های آیفون ۱۲ انجام داده است.

البته طولی نکشید که اپل متوجه شد مشتریانی را که اولین آیفون خود را خریداری می‌کنند یا از شارژرهای سازگار برخوردار نیستند، نادیده گرفته است. به همین جهت و برای جبران موضوع، قیمت شارژرها و هندفری‌های خود را کاهش داد.

اما دانشجویان چینی که از اپل شکایت کرده‌اند، بر این باورند که این شرکت به بهانه حفاظت از محیط زیست، به دنبال کسب سود بیشتر از طریق فروش قطعات و لوازم جانبی محصولات خود است. این دانشجویان، شکایت خود را در دادگاه اینترنت پکن ثبت کردند و مدعی شدند که مطابق با آنچه در وب‌سایت اپل آمده، قادر به شارژ گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو مکس خود نیستند و کابل موجود در جعبه دستگاه نیز با اغلب شارژرهای متفرقه موجود در بازار سازگار نیست چرا که اکثر این شارژرها از درگاه USB-A بهره می‌برند.

با این حال، اپل در واکنش به این شکایت عنوان کرده که فروش دستگاه و شارژر به صورت جداگانه یک روش مرسوم برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است و احتمالا منظور اپل به اتخاذ چنین رویه‌ای از سوی شیائومی‌و سامسونگ بوده است.

به نظر می‌رسد که این مبارزه حقوقی، بیشتر برای اثبات این نکته است که وقتی قدرت انتخابی به مصرف‌کنندگان به ویژه برای محصولی با این قیمت داده ن‌می‌شود، این موضوع برایشان قابل توجیه نیست. این دانشجویان در این شکایت، فقط خواستار پرداخت هزینه یک شارژر دیواری ۱۰۰ یوانی (معاول ۱۵.۵ دلار) و همچنین پرداخت هزینه‌های این جدال حقوقی از سوی اپل هستند.

با این حال، این پرونده با حمایت شدید کاربران چینی در شبکه‌های اجتماعی از جمله ویبو مواجه شده و ممکن است باعث تشدید نظارت‌های نهادهای قانونگذار چینی بر فعالیت اپل در این کشور شود. البته این اولین باری نیست که حذف شارژر از جعبه گوشی‌های آیفون ۱۲، شکایتی را علیه این شرکت به دنبال دارد.

در ماه مارس امسال نیز اپل در کشور برزیل به علت عدم ارائه حق انتخاب به مشتریان برای عرضه آیفون ۱۲ همراه با یا بدون شارژر، به پرداخت جریمه ۲ میلیون دلاری محکوم شد. حال اگر پرونده بازشده علیه اپل در چین نیز به نفع دانشجویان چینی ختم شود، این مسئله می‌تواند بر تصمیمات اپل در خصوص عرضه آیفون ۱۳ و مدل‌های بعد از آن نیز تاثیرگذار باشد.

 

منبع
Techspot

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا