گوناگون

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

انسان جهت انجام کارهای خود به آب شیرین نیاز دارد. آب شیرین یعنی آبی که مقدار نمک های آن بسیار کم باشد. آب دریاها و اقیانوس ها شور می باشد و استفاده کردن از آن ها مستلزم سرمایه گذاری جهت احداث آب شیرین کن با صرف انرژی و هزینه زیاد می باشد. تصفیه آب برای مصارف مختلفی همچون آشامیدن، تامین آب صنعتی، تفریحات آبی یا بسیاری از کاربردهای دیگر می باشد. در واقع عملیات تصفیه، آلاینده ها و اجزای نامطلوب را حذف می کند و یا غلظت آن ها را کاهش می دهد به صورتی که آب برای استفاده مورد نظر مطلوب گردد.

فیلتر‌های مختلف دستگاه تصفیه آب از دو تکنیک مختلف برای رفع آلودگی استفاده می‌کنند:

  • فيلتراسيون فيزيکي: به معني فشار وارد کردن به آب براي حذف ناخالصي‌هاي بزرگ است.
  • فیلتراسیون شیمیایی: در این روش آب را از میان یک ماده‌ی فعال شیمیایی برای حذف آلودگی‌ها عبور می‌دهند.

بررسی فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب

همانطور که بیان شده انواع مختلف فیلتر‌ها وجود دارند که دستگاه تصفیه آب از آن‌ها استفاده می‌کنند. هر کدام از این فیلتر‌ها به روشی خاص، بخشی از آلودگی‌ها را از آب برطرف می‌کنند. اکثر این دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از دو یا سه فیلتر مختلف برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای داشتن آب سالم دستگاه تصفیه آبی را انتخاب کنید که در چند مرحله با استفاده از فیلتر‌های مختلف به تصفیه آب بپردازد. همچنین شما میتوانید جهت خرید فیلتر ممبران آبین به این سایت مراجعه فرمایید.

شایع‌ترین فیلترهای آب خانگی از گرانول‌های کربن فعال استفاده می‌کنند که با نام کربن فعال یا AC شناخته می‌شوند. ساختار این نوع فیلتر‌ها بر اساس قرارگیری نوعی ذغال در آن می‌باشد که با استفاده از آن بسیاری از ناخالصی‌ها را از آب برطرف می‌کند. اما پس از مدتی ناخالصی‌ها در این نوع فیلتر تجمع پیدا می‌کند و به این معنی است که فیلتر باید تعویض شود و این موضوع سبب شده است که استفاده از آن هزینه‌های مداوم و قابل توجهی را در پی داشته باشد.

نوع دیگری از فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب، فیلتر اسمز معکوس می‌باشد که در این نوع آب از طریق فشار از فیلتر عبور می‌کند و مواد شیمیایی موجود در آب توسط فیلتر از آب جدا می‌شوند. این نوع از فیلتر عملکرد خوبی دارد و اصولاً دستگاه تصفیه آبی که این نوع فیلتر را دارا می‌باشد، بسیار قابل اعتماد و مفید است.

بیشتر بخوانید: فیلمتک یکی ار برند های معروف فیلتر ممبران است که شما می توانید برای خرید فیلتر ممبران فیلمتک آبین به سایت آبین مراجعه کنید.

فیلترهای مبدل یونی به ویژه در نرم کردن آب(حذف سنگ آهک) بسیار خوب هستند. آن‌ها برای جدا کردن اتم‌ها از یک ماده‌ی آلاینده برای ایجاد یون‌ها طراحی شده‌اند. سپس آن‌ها طی فرآیندی این یون‌ها را به دام می‌اندازند و به جای آن برخی از یون‌های مختلف که کمتر مزاحمت ایجاد می‌کنند را آزاد می‌کنند. به عبارت دیگر، یون‌های بد را با یون‌های خوب مبادله می‌کنند. آب سخت حاوی ترکیبات منیزیم و کلسیم است و هنگامی که آن را از یک فیلتر تبادل یونی عبور می‌دهیم، این ترکیبات به شکل یون‌های منیزیم و کلسیم تقسیم می‌شوند.

دانه‌های فیلتر منیزیم و یون‌های کلسیم جذاب‌تر از سدیم هستند، به طوری که آن‌ها منیزیم و یون‌های کلسیم دریافت می‌کنند و یون‌های سدیم خود را آزاد و جایگزین می‌کنند. بدون یون‌های منیزیم و کلسیم، آب طعم بهتری پیدا می‌کند. با این حال سدیم نیز نوع دیگری از آلاینده‌ها است و شما نمی‌توانید محصول پایانی تصفیه‌ی یونی را به عنوان آب خالص توصیف کنید.

همانطور که بیان شد با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب غیر از تصفیه آب و داشتن آبی سالم، می‌توانید بو و مزه‌ی آب را نیز بهبود ببخشید. با انتخاب یک دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب که علاوه بر داشتن سیستم فیلتراسیون چند مرحله‌ای، مناسب آب منطقه‌ای محل زندگی شما نیز باشد، از سلامت آب آشامیدنی خود مطمئن شوید.

سیستم های تصفیه آب صنعتی

سیستم های تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف در جهان از پرکاربردترین روش های تصفیه آب صنعتی به شمار می روند. از آن جایی که آب به عنوان ماده خام در صنایع مختلف شناخته می شود، اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای تصفیه و بازیابی آب صد چندان می شود.

این موضوع تصفیه آب صنعتی را در سراسر جهان به یکی از مولفه های مهم در صنعت تولید و یکی از مهم ترین عناصر در تولید صنعتی تبدیل کرده است.

در عین حال منابع آب پاک برای همه افراد و صنایع مختلف بسیار حیاتی می باشد. بنابر این به دلیل کمبود منابع آب قابل استفاده افراد و صنایع مختلف نیاز به استفاده از روش هایی است که با آنها بتوان آب مورد نیاز کاربردهای مختلف را از منابع آب زیر زمینی و سطحی تامین کرد.

اهداف اصلی استفاده از آب تصفیه کن صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

  • کنترل خوردگی و از بین رفتن مواد در اثر اکسید شدن
  • کنترل رسوب گذاری به دلیل وجود نمک ها و املاح مختلف موجود در آب
  • کنترل رشد مواد بیولوژیک و هم چنین باکتری های هوازی و غیر هوازی

آب شیرین کن صنعتی

استفاده از آب شیرین کن های صنعتی در بخش های مختلف صنعت، کارخانه ها، آزمایشگاه ها، صنایع لبنی، مواد غذایی، داروسازی و … کاربرد دارد. می توان گفت در هر کاربرد و صنعتی که استفاده از آب سالم، خالص و عاری از هر نوع آلودگی دارای اهمیت باشد، استفاده از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی یک ضرورت محسوب می شود.

مناسب ترین آب برای استفاده در صنعت آب خالص و بدون یون می باشد، اما موضوع مهم، هزینه زیاد رسیدن به آب تصفیه شده بدون یون است. در هر صنعتی بهترین راه حل تصفیه و شیرین سازی آب استفاده از روشی است که هزینه تصفیه آب با آن از هزینه رفع عواقب ایجاد شده توسط ناخالصی های آب کمتر باشد. رسیدن به آبی خالص و عاری از هر نوع آلودگی با هزینه کم با استفاده از دستگاه های تصفیه آب RO امکان پذیر می باشد.

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا