شبکه‌های اجتماعیمتا

فیسبوک پروژه اینستاگرام کودکان را متوقف کرد

فیسبوک اخیرا اعلام کرد که کار روی پروژه ساخت اینستاگرام کودکان –Instagram Kids- را متوقف کرده تا با والدین، کارشناسان و سیاست‌گذاران این حوزه در خصوص ارزش و نیاز به ساخت چنین اپلیکیشنی به توافق برسد.

این بیانیه در پی انتقادها از سوی ۴۴ دادستان کل ایالتی آمریکا از فیسبوک و درخواست آن‌ها از مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت برای توقف این پروژه صادر شد. همچنین قانون‌گذاران دموکرات نیز از این شرکت خواستند تا جزییات بیشتری را مربوط به این پروژه منتشر کنند.

تیم اینستاگرام اعلام کرد که این اپلیکیشن به منظور حل مشکل دسترسی کودکان به اینستاگرام بدون اجازه والدین طراحی خواهد شد. آدام موسری، مدیر اینستاگرام در پیامی‌ در این خصوص نوشت که این شرکت پروژه ساخت اینستاگرام کودکان را برای برطرف کردن مشکلات مهمی‌که در این حوزه وجود دارد، آغاز کرده است. مشکلاتی از قبیل کار کردن کودکان به گوشی‌های بزرگ‌ترها و دانلود و استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای افراد بالای ۱۳ سال طراحی شده‌اند.

موسری همچنین هرگونه شایعه در خصوص تسلیم شدن در برابر انتقادها و فشارها را رد و عنوان کرد که به باور منتقدان، اینستاگرام کودکان ایده بدی است اما حقیقت چیز دیگری است. این روزها کودکان در فضای آنلاین حضور دارند و فراهم کردن اپلیکیشن‌هایی متناسب با سن آنها بسیار حائز اهمیت است.

در بخش دیگری از بیانیه آدام موسری آمده است: یک بخش مهمی‌ که در توسعه اینستاگرام کودکان در نظر داریم، نحوه نظارت والدین بر استفاده کودکانشان از اینستاگرام است. اگرچه فعلا توسعه این پروژه متوقف شده اما به تلاش‌های خود برای اضافه کردن ابزارهایی به نسخه اصلی اینستاگرام ادامه می‌دهیم تا والدین بتوانند نظارت بهتری به فعالیت اکانت‌های کودکانشان داشته باشند.

در این میان، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که منجر به بروز این نگرانی‌ها شده، سابقه بد فیسبوک در حفاظت از حریم خصوصی افراد به ویژه امنیت کودکان است. لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک معتقد است: رسانه‌های اجتماعی نه تنها یک ابزار تاثیرگذار و مضر برای کودکان کم سن‌وسال هستند، بلکه این طرح می‌تواند کودکان را به طور مستقیم در مسیر افراد فرصت‌طلب قرار دهد.

اخیرا وال استریت ژورنال با انتشار مقاله‌ای مدعی شد که فیسبوک به طور آگاهانه، نتایج تحقیقات داخلی خود را در خصوص مضر بودن اینستاگرام و تاثیر سوء آن بر سلامت روحی افراد جوان را نادیده می‌گیرد. اخیرا نیز این شرکت، اطلاعات موجود در گزارش وال استریت ژورنال را رد کرد و افزود که در تحقیق مذکور به این موضوع اشاره شده که افراد جوان، تجربیات منفی و مثبتی را در حین استفاده از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

فیسبوک همچنین به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌های یوتیوب و تیک تاک، نسخه‌هایی از اپلیکیشن خود را برای کودکان زیر ۱۳ سال طراحی کرده‌اند و اینستاگرام کودکان نیز علاوه بر متفاوت بودن با نسخه اصلی اینستاگرام، تنها برای کودکان بین ۱۰ تا ۱۲ سال قابل استفاده خواهد بود.

در توضیحات فیسبوک آمده که استفاده از اینستاگرام کودکان، نیازمند اجازه والدین خواهد بود، هیچ تبلیغی در آن وجود ندارد و محتواهای خارج از سن کودکان نیز در این پلتفرم مشاهده نخواهد شد. با این حال، قانون‌گذاران با طراحی این اپلیکیشن به شدت مخالفند و باید منتظر ماند و دید که آیا فیسبوک خواهد توانست نظر منتقدان را برای توسعه این اپلیکیشن جلب کند یا اینکه اینستاگرام کودکان هرگز به دنیای واقعی راه نخواهد یافت.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا